ادامه مذاکرات هسته‌ای با پیش‌نویس ایرانی

دور هفتم مذاکرات وین که برای بررسی دو سند پیشنهادشده ازسوی ایران متوقف شده بود، بعد از یک هفته مجددا از سر گرفته شد؛ مذاکراتی که طرف‌های غربی اسیر ابتکارعمل ایران شدند و مجبور شدند روی پیش‌نویس ارائه‌شده ازسوی ایران مشغول به مذاکره شوند و این خود گام اول پیروزی ایران در نبرد وین بود.
تصویر ادامه مذاکرات هسته‌ای با پیش‌نویس ایرانی

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیات‌های ایران و گروه۱+۴​ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ شهر وین آغاز شد. طرفین در این نشست درباره نحوه ادامه گفت‌وگوها به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. علی باقری در این نشست ضمن تشریح مبانی پیشنهادات ایران، بر جدیت و حسن‌نیت ایران در گفت‌وگوها تاکید کرد. در این نشست مقرر شد گفت‌وگوها درخصوص متون در سطوح مختلف ادامه یابد. میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده روسیه در این مذاکرات نیز این نشست را کوتاه و سازنده خواند.

کنش چندجانبه ایران

علی باقری پیش از آغاز مذاکرات، نشستی سه‌جانبه با مذاکره‌کنندگان ارشد چین و روسیه داشت و پس از آن هم در دیدار دوجانبه با انریکه مورا در وین به گفت‌وگو نشست. باقری روز سه‌شنبه نیز سفری به مسکو داشت و با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه دیدار کرد و روز چهارشنبه ۱۷آذرماه نیز با همتای چینی خود تلفنی گفت‌وگو کرد. باقری همچنین در تماس تلفنی با همتای چینی با بیان اینکه پیشنهادهای ایران مستند و مستدل تدوین شده، گفت: بدیهی‌ترین اقدام طرف‌‌های مقابل در برابر این اقدام سازنده، اعلام‌نظر مستند و مستدل درمورد آن است. علی باقری درباره سفرش به مسکو گفته بود: لازم دیدم در این مقطع با مقامات روسیه رایزنی کنیم تا بتوانیم روز پنجشنبه با فضای سازنده و روبه‌جلو گفت‌وگوها را ادامه دهیم. بعدازاین رایزنی‌ها یک منبع مطلع از وزارت خارجه گفته است: «ارزیابی‌ها حاکی از همراهی چین و روسیه با کلیات پیشنهادات ایران در وین است.»

غرب اسیر ابتکار عمل ایران

مذاکرات ایران و گروه۱+۴​ به‌منظور لغو تحریم‌ها در دولت جدید (سیزدهم) از روز دوشنبه هفته گذشته هشتم آذرماه در شهر وین کلید خورد و چهارشنبه‌شب ۱۰آذرماه نیز هیات ایرانی دو پیشنهاد (سند) شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای را به طرف‌های مقابل ارائه کرد و بنا به درخواست طرف‌های اروپایی برای رایزنی و مشورت با پایتخت‌ها نشست اختتامیه کمیسیون مشترک روز جمعه(۱۲آذرماه) برگزار و مقرر شد بعد از تنفسی چندروزه، مذاکرات در هفته بعد از سر گرفته شود که بر همین اساس از روز پنجشنبه بار دیگر نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار تا هماهنگی‌ها برای مذاکرات پیش رو صورت بگیرد. نتیجه پنج روز مذاکره در وین یک «چارچوب» بود که ایران آن را نگارش کرد و روی میز گذاشت. پیشنهادهایی که براساس بندهای توافق سال۲۰۱5 و همچنین 6دور مذاکرات قبلی در وین بود و دست پر ایران در مذاکرات را نشان می‌داد.

در دوره‌های پیشین این طرف مقابل بود که پیش‌نویس ارائه می‌داد یعنی آن‌ها می‌نوشتند و چانه‌زنی‌ها براساس آنچه به دست آن‌ها شکل داده شده بود، آغاز می‌شد. 1+4 توقع نداشت که تیم تازه‌کار ایران بتواند طرحی روی میز بگذارد و با برنامه به مذاکرات آمده باشد. ارائه این سند موجب سردرگمی طرف‌های غربی شد و آن‌ها برای یکپارچه کردن نظرات خود خواهان متوقف شدن مذاکرات شدند. با این ابتکارعمل تیم ایرانی، این غربی‌ها بودند که مجبور شدند روی

پیش‌نویس ایران مشغول به مذاکره شوند و حالا بعد از یک هفته به مذاکره بازگشتند و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیت و واقع‌گرایی شد. باقری تاکید کرد: پیشنهادهایی را که جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته به ‌طرف مقابل ارائه کرده بود، نشان‌دهنده دیدگاه‌ها و مواضع ایران درباره پیش‌نویسی است که در وین۶ به جمع‌بندی اطراف مختلف گفت‌وگوها رسیده بود. این دیدگاه و مواضع جمهوری اسلامی ایران، همچنان ره‌توشه هیات ایرانی برای استمرار گفت‌وگوها خواهد بود.

اعتراض چند عضو ۱+۴ به تحریم‌های جدید آمریکا

همچنان که باقری درباره نشست جدید کمیسیون مشترک برجام و اراده طرف‌های مقابل به‌خصوص اروپایی‌ها گفت: احساسم این بود که طرف مقابل اراده‌ای جدی‌تر برای ورود به گفت‌وگوهای موثر و نتیجه‌بخش را پیدا کرده است. معاون وزیر خارجه درباره اعمال تحریم‌های جدید ازسوی آمریکا در میانه مذاکرات نیز اظهار داشت: همین اقدامات غیرسازنده و تخریبی آمریکایی‌ها که در حین مذاکرات انجام شد، مورد اعتراض چند کشور عضو ۱+۴ در نشست روز پنجشنبه کمیسیون مشترک قرار گرفت و آن‌ها هم این اقدام را غیرسازنده دانستند و خواستار این شدند که آمریکایی‌ها از ادامه و استمرار چنین اقداماتی که می‌تواند فضای گفت‌وگوها را تخریب کند، خودداری کنند.

بازی تکراری جنگ روانی

اما آمریکا که دست خود در این مذاکرات را تهی دید و هیچ طرحی در مقابل طرح ایران نداشت که روی میز بگذارد، مقام‌های دولت بایدن از شامگاه پنجشنبه تلاش کردند با تاکید بر کلیدواژه «توسل به گزینه‌های دیگر» سلاح‌شان را در برابر ایران پر نشان دهند. نخست روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد که دولت جو بایدن قصد دارد در صورت شکست مذاکرات، اجرای تحریم‌ها علیه ایران را سختگیرانه‌تر کند. همزمان جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و کنث مک‌کنزی رییس سازمان تروریستی سنت‌کام نیز در اظهارنظرهای جداگانه اما هماهنگ بر این نکته که آمریکا در صورت شکست مذاکرات «گزینه‌های دیگری» در اختیار دارد تاکید کردند.این ادعا درحالی مطرح شده است که معماران سیاست‌های تحریمی در آمریکا معتقدند که تحریم‌ها تنها در یک بازه زمانی از اوج اثرگذاری برخوردارند و بعد از آن، اثرات آن‌ها افول می‌کند و اقتصادهای تحت تحریم به‌مرور راه‌های مناسب برای سازگار شدن با آن‌ها را پیدا می‌کنند.

همچنان که رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آبان‌ماه سال گذشته گفته بود که واشنگتن هر آنچه از تحریم‌ها در توان داشته علیه ایران به‌کار گرفته و تحریم‌های چندان دیگری باقی نمانده است. با وجود اینکه محور رایزنی‌های آمریکا و رژیم‌ صهیونیستی در گذشته را همواره رسیدن به یک «طرح جایگزین» در صورت شکست مذاکرات تشکیل داده، عملا واشنگتن-تل‌آویو عملا غیر از راه‌اندازی جنگ روانی، چنین طرحی در چنته ندارند. همچنان که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم در شهریورماه سال جاری گزارش داده بود صهیونیست‌ها علی‌رغم مانور روی لفاظی‌های تهدیدآمیز نظامی علیه ایران «از هیچ توانایی نظامی عملی» برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران برخوردار نیستند.

دیپلمات روس: سوءتفاهم‌ها برطرف شد

حال علی‌رغم تمام کارشکنی‌ها و جوسازی‌ها برای تسلیم کردن و عقب‌نشینی تیم ایرانی، مذاکرات در مسیر منطقی درحال پیش‌رفتن است. همچنان‌که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اتریش در واکنش به اظهارات یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که گفته بود مذاکرات وین در مسیر منطقی درحال پیش رفتن است، این اظهارات به دیدگاه ما نزدیک است. وی در این خصوص در توییتی نوشت: این اظهارات مقام ارشد اتحادیه اروپا به دیدگاه ما درمورد وضعیت گفت‌وگوهای وین نزدیک است.

مذاکره‌کنندگان توانستند برخی سوءتفاهمات را که در پایان هفته گذشته با آن مواجه شدیم برطرف کنند و کار عملی را آغاز کردند. دیپلمات ارشد روس این اظهارات را در واکنش به رشته توییت لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» بیان کرد که به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته بود مذاکرات وین در مسیر منطقی درحال پیش‌رفتن است.

مقام اروپایی مذکور درخصوص گفت‌وگوها اظهار داشت: «تصور من این است که ما درست در مسیر کاملا منطقی مذاکرات پیش می‌رویم. انتظار می‌رفت که یک دولت جدید، یک هیات جدید (ایرانی) چند روز را در آغاز این دور جدید (مذاکرات در وین) به بیان نکات سیاسی خود اختصاص دهد. آن‌ها این کار را کردند و بعد وارد جزئیات بیشتر شدیم. اکنون تقریبا همه ما در حال مشارکت بیشتر در جزئیات بیشتر مذاکرات هستیم.»

با ابتکار عمل تیم ایرانی، این غربی‌ها بودند که مجبور شدند روی پیش نویس ایران مشغول به مذاکره بشوند و حالا بعد از یک هفته به مذاکره بازگشتند و در مقابل عملگرایی ایران مجبور به پذیرش واقعیت و واقع‏گرایی شد.

منبع: صبح نو

374915