جدال بر سر « راستی آزمایی»

مذاکرات ایران و 1+4 در وین از روز دوشنبه همگان را متوجه روندی کرده است که نتیجه بی‌تدبیری آمریکایی‌ها و خروج قلدرانه از برجام را به دنبال داشته است؛ اگرچه اروپایی‌ها هم در خوش‌خدمتی به آمریکایی‌ها، چیزی کم نگذاشتند اما حالا چاره‌ای جز تن دادن به خواسته‌های ایران و بازگشت از مسیر نادرست خود ندارند.
تصویر جدال بر سر « راستی آزمایی»

به گزارش سایت خبری پرسون، دور هشتم مذاکرات از دوشنبه‌شب در وین از سر گرفته شد و پیش از آن نشست‌های دوجانبه برخی هیات‌ها، شکل تازه‌ای را ترسیم کرد. این نشست به ریاست مشترک مذاکره‌کننده ارشد ایران و معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با شرکت هیات‌های ایران، گروه 1+4 و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد. علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در نشست دوشنبه‌شب کمیسیون مشترک برجام بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی ازسوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تاکید کرد.

جدیت ایران در پیگیری مواضع اعلامی حالا کار را به مرحله حساسی رسانده است و براساس اظهارات طرفین، روند متفاوتی را شاهد هستیم. مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران بعد از نشست دوشنبه‌شب کمیسیون مشترک برجام در جمع‌بندی مباحث موردگفت‌وگو در نشست دیروز اعلام کرد: در این نشست طرف‌های مختلف ازجمله هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بر موفقیت‌آمیز بودن دور قبلی گفت‌وگوها تاکید و اذعان داشتند که پیشرفت‌های خوبی در دور قبلی گفت‌وگوها حاصل‌شده و چارچوب مناسبی برای پیشبرد گفت‌وگوها فراهم شده است.

پذیرش درخواست‌های تهران در وین

وی افزود: نکته مهم در این نشست این بود که نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگوهای وین تاکید داشتند؛ موضوعی که در رایزنی‌های روز گذشته وین نمود زیادی به خود گرفته بود. در این شرایط و همزمان با ادامه دور هشتم مذاکرات ایران و اعضای ۱+۴ در وین و پافشاری مذاکره‌کنندگان کشورمان بر مطالبات بحق ملت ایران، خبرها حکایت از این دارد که دو مطالبه مهم کشورمان ازجمله راستی‌آزمایی و تضمین به‌صورت مبنایی ازسوی همه‌ کشورها ازجمله آمریکا موردپذیرش قرار گرفته و مذاکرات درخصوص چگونگی پیاده‌سازی این مساله در جریان است.

از طرف دیگر، سرعت و دقت در تنظیم اسناد و مکاتبات ازسوی هیات مذاکره‌کننده کشورمان موردتمجید انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها قرار گرفته است. معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، تاکید کرد که هدف از مذاکرات کنونی احیای توافق هسته‌ای است که این به معنای برچیدن تحریم‌ها و پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خواهد بود. انریکه مورا بیان داشت که مذاکرات فعلی باید در یک بازه زمانی معقول یعنی ظرف چند هفته و نه چند ماه به پایان برسد.معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بیان داشت که موفقیت مذاکرات فعلی به معنای بازگشت واشنگتن و تهران به اجرای تعهدات برجامی است. وی بیان داشت که طرف‌های ایرانی و آمریکایی در حین مذاکرات برای لغو تحریم‌ها به‌شکل مستقیم با یکدیگر ملاقات نمی‌کنند.

رفع تحریم‌ها؛ اولویت اول مذاکرات

اگرچه بسیاری از منتقدان داخلی و خارجی بار دیگر گزاره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا را مطرح می‌کردند اما ایران با توجه به سابقه بد آمریکایی‌ها نه‌تنها تن به این موضوع نداد، بلکه بر سیاست اصولی خود در پیگیری موضوع در قالب کمیسیون مشترک پافشاری کرد. راهبرد مذاکراتی تازه ایران در وین موجب شتاب گرفتن و پیشرفت‌های جدی در مذاکرات شده و اکنون مساله رفع تحریم‌ها در اولویت اول مذاکرات قرار گرفته است.

در این راستا، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که پیش از این نوع مذاکره اروپایی را غیرحرفه‌ای و ناپخته اعلام کرده بود در صفحه توییتر خود نوشت: در نشست کمیسیون مشترک امروز، هشتمین دور مذاکرات وین آغاز شد. شرکت‌کنندگان بحث‌های حرفه‌ای و نتیجه‌محور را برگزار کردند.

آن‌ها به‌ویژه موافقت کردند که روند تهیه پیش‌نویس برای دستیابی به توافق در اسرع وقت را تشدید بخشند.مذاکرات وین در دور هشتم تفاوت‌های مهمی با دوره‌های پیش دارد و طرف ایرانی توانسته است بر مواضع اصولی خود پافشاری کرده و شرایط جدیدی را به وجود بیاورد؛ شرایطی که حالا براساس آن در روی پاشنه دیگری می‌چرخد و با هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی، طرف مقابل را ناچار کرده است که دست از زیاده‌خواهی و تهدیدهای پوشالی بردارد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز گذشته در پیامی توییتری از پیشرفت در مذاکرات جاری در دور هشتم مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی در وین خبر داد. رفع تحریم‌ها حالا با رویکرد سازنده و مفید طرف غربی می‌تواند بیش از هر زمانی در دسترس باشد.

امیرعبداللهیان: رسیدن به توافق در آینده نزدیک متصور است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان نیز روز گذشته در حاشیه برگزاری مراسم یادبود شهید ایرلو، گفت: مذاکرات ما در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را در اختیار داریم که تیم مذاکره‌کننده ایران روی آن متن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل نیز نسبت‌به موضوعاتی که ما در درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، جمع‌بندی لازم در دو دور قبلی مذاکرات دولت جدید انجام شده است.

ما سرگرم توافق بر نقاط اختلافی که در داخل پرانتز در آن متن ذکر شده است، هستیم و به‌شدت مشغولیم و با ۱+۴ گفت‌وگو می‌شود.مذاکرات ایران با 1+4 علی‌رغم لفاظی‌ها و روایت‌های تقطیع‌شده ازسوی برخی رسانه‌ها و مقامات کشورهای غربی حالا مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است و همه طرف‌ها به ذهنیت عمل‌گرایانه‌تری نسبت‌به دوره‌های قبل رسیده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران که همواره بر دیپلماسی برای حل‌وفصل مشکلات تاکید کرده است، در این روزها یکبار دیگر به جهانیان نشان داد که برای تعامل با جهان دارای عزمی جدی است.طرف‌های مقابل نیز باید دست از تردید بردارند و با رویکردی جدی برای رسیدن به نقطه مشترک با ایران تاکید کنند. در این راستا، امیرعبداللهیان تاکید کرده است که حتی اگر جدیت در کنار حسن‌نیت در طرف‌های مقابل در مراحل آینده مذاکرات دیده شود، رسیدن به یک توافق زود و در آینده نزدیک نیز متصور است. توافق در آینده نزدیک بستگی به اراده طرف غربی دارد. آن‌ها دیگر نمی‌توانند به تهدید و لفاظی ایران را مقصر نشان دهند و باید رویکرد جدیدی را در پیش بگیرند.

ادامه مذاکرات از دوشنبه آینده

گفت‌وگوی نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ که از دوشنبه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام از سرگرفته شد تا روز پنج‏شنبه جریان خواهد داشت و پس از سه روز وقفه در روزهای پایانی سال۲۰۲۱ میلادی یعنی ۳۱دسامبر، ۱ و ۲ ژانویه، مذاکرات از سوم ژانویه (۱۳دی) پیگیری می‌شود.انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که به‌صورت مشترک با مذاکره‌کننده ارشد ایران، ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، دیروز در جمع خبرنگاران به این نکته اشاره و تاکید کرد که این توقف صرفا به دلیل تعطیلی تسهیلات محل برگزاری جلسات است؛ البته این دور از مذاکرات قرار بود پس از تعطیلات آخر سال میلادی آغاز شود اما به‌دلیل اراده و جدیت هیات‌ها برای دستیابی به توافق برای احیای توافقات سال۹۴، در میانه تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی از سرگرفته شد.یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی نیز گفت: گفت‌وگوها تا پنج‌شنبه ادامه دارد؛ از جمعه تا یکشنبه به دلیل تعطیلی هتل کوبورگ به مناسبت سال نو، تنفس خواهد بود و مذاکرات دوشنبه از سر گرفته می‌شود.

مذاکرات ایران با 1+4 علی رغم لفاظی‌ها و روایت‌های تقطیع شده از سوی برخی رسانه‌ها و مقامات کشورهای غربی، حالا مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است و همه طرف‌ها به ذهنیت عملگرایانه‌تری نسبت به دوره‌‏های قبل رسیده‌اند.

منبع: صبح نو

377823