پرسون گزارش می دهد؛

تاثیر مذاکرات بی فرجام بر کشور چیست؟

دور اول نشست مشترک برجام میان کشورهای طرف مذاکره با ایران روز گذشته با انتشار اخبار منفی به پایان رسید.
تصویر تاثیر مذاکرات بی فرجام بر کشور چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، روز جمعه اختتامیه دور اول نشست مشترک برجام میان ایران و کشورهای 1+4 برگزار و طرف‌های مذاکره کننده برای هماهنگی و مشورت به پایتخت‌های خود بازگشتند. خبرهای منتشرشده از رسانه‌های غربی و شخصیت‌های سیاسی حاکی از ناموفق بودن این دور از مذاکرات با حضور تیم مذاکره کننده جدید ایران است. علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان گفته است که اروپایی‌ها از برخی پیشنهادات ما رضایت نداشتند.

در همین رابطه آکسیوس، پایگاه خبری آمریکایی به نقل از مذاکره‌ کنندگان غربی نوشته است که تیم مذاکره‌ کننده ایران در جریان مذاکرات وین خواسته‌های غیر معقول و یک جانبه‌ای مطرح کرده است. این رسانه به نقل از مذاکره‌ کنندگان غربی آورده که ایران خواستار کاهش دائمی تعهدات خود در برجام شده است.
همچنین لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال ‌ستریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت که پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران غیرقابل قبول و زیاده‌روی است.

نتایج دور اول مذاکرات مورد توجه رئیس جمهور فرانسه نیز قرار گرفت. ‏امانوئل مکرون در این باره گفته است که "به نظر می‌رسد دور فعلی مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین موفق نبود و مواضع تغییری نکرده است."

دیپلمات‌های اروپایی نیز در این زمینه گفته‌اند که برخی پیشنهادهای ایران مغایر برجام و برخی دیگر فراتر از برجام است.

اما پایان دور اول مذاکرات با واکنش‌های متعادل‌تری نیز مواجه شد. انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین گفته است که ما رایزنی‌های مفیدی را با هیات مذاکره کننده جدید ایران آغاز کرده‌ایم .گفتگوها ادامه دارد و همه طرف‌ها در حال بررسی همه پیشنهادات هستند.

و یا اولیانوف، نماینده دائم روسیه در وین نیز گفته است "به نظر می‌رسد که برای نا امید شدن خیلی زود باشد. در دیپلماسی چندجانبه یک قاعده وجود دارد که می‌گوید تا زمانی که درمورد همه چیز توافق نشده باشد در مورد هیچ‌چیز توافق نشده است. توقف موقت مذاکرات وین یک وقفه فنی است و مذاکرات وین هفته آینده از سر گرفته خواهد شد."

تحلیلگران ایرانی چه می‌گویند؟

اما توقف موقت ایران با کشورهای غربی با تحلیل‌های متفاوت از سوی کارشناسان ایرانی نیز مواجه شد. رضا نصری، کارشناس ارشد بین‌الملل طی توئیتی نوشت: "بعد از دور اول مذاکرات همانطور که پیش بینی می شد، رسانه های متخاصم تلاش می کنند مواضع ایران را غیرمنطقی جلوه دهند و اینگونه القا کنند که گفت و گوها نتیجه نخواهد داد. هدف فشار به تیم مذاکره کننده ایران، ایجاد التهاب و تاثیر بر بازار ارز است. معیار باید اظهارات وزارت خارجه باشد."

همچنین عباس عبدی، فعال سیاسی در این زمینه نوشت: "درباره مذاکرات وین نباید داوری نهایی کرد. چنین وضعی دور از انتظار نبود. شاید هم محکم آمدن اولیه نوعی تاکتیک باشد. آنچه مهم است رو به پیش یا رو به پس بودن گفت‌و‌گوهای بعدی است."

‏هر چند برای قضاوت در خصوص عملکرد تیم مذاکره کننده جدید زود است، اما نگرانی‌هایی در خصوص دیدگاه دولت سیزدهم در رابطه با برجام وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند دولت رئیسی به دنبال عدم نتیجه در مذاکرات است، این موضوع در شرایطی که مردم در وضعیت اقتصادی و معیشتی نامناسبی هستند و هر روز از آستانه تحمل آنها کاسته می‌شود، ایده جالبی نیست و میلیون‌ها ایرانی انتظار حصول توافق و رفع تحریم‌ها را برای برخورداری از زندگی بهتر را دارند.

373904