کم خوابی چه عوارضی دارد؟

بی‌خوابی ناشی از مشغله‌های شغلی یا دغدغه‌های ذهنی تاثیرهای متعددی بر سلامت بدن دارد که خستگی و کاهش تمرکز مهم‌ترین آنهاست. اما این وضعیت بر تناسب اندام نیز تاثیر می‌گذارد و زمینه‌ساز اضافه‌ورن می‌شود؛ به‌خصوص اگر به‌طور مکرر ادامه پیدا کند. اما واقعا کم‌خوابی چه ارتباطی با اضافه‌وزن دارد؟
تصویر کم خوابی چه عوارضی دارد؟

در ادامه این مطلب، به مواردی اشاره خواهیم کرد که نشان می دهد، کم خوابی چطور موجب افزایش وزن می شود.

ذخیره‌سازی انرژی برای مقابله با استرس

همانطور که مشخص است، بی‌خوابی یا خواب ناکافی به‌عنوان عامل آسیب‌زا برای بدن محسوب می‌شود. در این وضعیت، بدن در برابر این استرس جسمی یا هیجانی به‌طور طبیعی شروع به ذخیره‌سازی بیشتر انرژی می‌کند و سوخت‌وساز کالری کاهش پیدا می کند. به‌این ترتیب، طبیعی است که وزن بالا برود یا در صورت رعایت رژیم لاغری موفقیتی حاصل نشود.

اختلال هورمونی

علاوه بر این، کم‌خوابی به‌دلیل تاثیر بر عملکرد هورمون‌های بدن نیز زمینه‌ساز چاقی خواهد بود زیرا ترشح هورمون سیری کاهش پیدا می کند و هورمون گرسنگی بیشتر ترشح می‌شود. این وضعیت از نظر فیزیولوژیک کاملا منطقی است زیرا بدن دستور غذا خوردن را براساس شرایط ایجاد می‌کند.

تاثیر بر عملکرد مغز

همچنین مطالعات نشان می‌دهد که کمبود خواب بر مکانیسم مرکزی مغز در مورد اشتها نیز تاثیرگذار است. کم‌خوابی به‌طور قابل توجهی فعالیت قسمت‌های کنترل‌کننده اشتها در قشر پیشانی مغز را نسبت به انتخاب صحیح غذایی کاهش می‌دهد و برعکس عملکرد آمیگدال مغز که در تصمیم‌گیری‌های هیجانی نقش دارد، تقویت می‌شود. ارتباط جالب دیگر اینکه محرومیت از خواب تمایل به خوراکی‌های پرکالری را افزایش می‌دهد که مسلما در چاقی نقش دارد. مطالعات پیشین نیز ثابت کرده ‌بود که زمینه ابتلا به دیابت و چاقی در شاغلین شب بیشتر است زیرا ریتم خواب و بیداری به‌طور مکرر مختل می‌شود که تاثیر مستقیم بر سطح قند خون دارد.

قندهای با جذب آهسته؛ بهترین انتخاب تامین انرژی

زمانی که سطح انرژی پس از بی‌خوابی شبانه کاهش پیدا کند، نمی‌توان به این نیاز بی‌توجه بود. چنین شرایطی به‌خصوص برای افرادی که فرصت خواب روزانه را ندارند و باید به فعالیت‌های مختلف شغلی بپردازند بیشتر اهمیت دارد. بهتر است در این شرایط برخلاف آنچه تصور می‌شود از شیرینی‌جات که قند خون را به‌سرعت بالا می‌برد، پرهیز کرد. در واقع، بدن به دریافت انرژی تدریجی نیاز دارد و از همین‌رو قندهای با جذب آهسته مانند پاستا یا غلات سبوس‌دار ارجحیت دارند. البته باید چربی متعادل داشته ‌باشد زیرا چربی زیاد روند هضم را مختل می‌کند و چربی خیلی کم نیز انرژی کافی به بدن نمی رساند.

373582