کابینه تکمیل شد

یوسف نوری به‌عنوان سومین گزینه وزارت آموزش‌وپرورش و پس از رأی عدم اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حسین باغگلی‌ و مسعود فیاضی صبح دیروز،‌ (هفتم آذرماه) با کسب ۱۹۴رأی موافق، ۵۷رأی مخالف و ۱۷رأی ممتنع، اعتماد نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش‌وپرورش را جلب کرد.
تصویر کابینه تکمیل شد

به گزارش سایت خبری پرسون، یوسف نوری که متولد سال۱۳۴۰ در استان ایلام است، دارای مدرک فوق‌دیپلم پرورشی از تربیت‌معلم، کارشناسی برنامه‌ریزی امورتربیتی، کارشناسی‌ارشد مدیریت دولتی و دکترای مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه‌طباطبایی است. ازجمله مهم‌ترین سوابق شغلی و اجرایی وی می‌توان به ریاست اسبق مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش، مدیرکل اسبق بودجه وزارت آموزش‌وپرورش، متخصص گردشگری کودک، رییس کمیته گردشگری کودک اتاق بازرگانی ایران و مسوول خیرین سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی اشاره کرد.

به این ترتیب، یوسف نوری از دیروز کار خود را در وزارت آموزش‌وپرورش آغاز کرد و در سه‌سال و ۹ماه باقی‌مانده دولت سیزدهم، راه سختی برای تحقق برنامه‌ها و وعده‌هایی که برای تحول داده است در پیش خواهد داشت و باید برای ساماندهی امور مدارس به‌ویژه در زمینه بازگشایی مدارس، ارتقای کیفیت آموزش و تامین بودجه برای تسویه مطالبات و معوقات، اقدام عملیاتی کوتاه‌مدت داشته باشد و برای زخم‌های کهنه‌شده وزارت آموزش‌وپرورش ازجمله کمبود نیروی انسانی، کسری اعتبارات، افت کیفیت آموزشی و بسیاری موارد دیگر نسخه بپیچد.

پس از گذشت هفته‌ای آرام و کم‌حاشیه برای دستگاه تعلیم‌وتربیت که سه، چهار روز گذشته را نیز با به‌اتمام‌رسیدن مهلت قانونی ۹۰روزه سرپرستی کاظمی، بدون سرپرست قانونی گذرانده بود، درنهایت دیروز، یک‌شنبه، هفتم آذرماه جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی با حضور محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

یوسف نوری، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش دیروز در دفاع از برنامه‌هایش به نمایندگان مجلس گفت: متاسفانه تاکنون آموزش‌وپرورش را به یک مساله درون‌سازمانی تقلیل داده‌ایم که این دیدگاه باید تغییر کند. ما باید به تربیت به‌مثابه یک دغدغه و امر ملی نگاه کنیم. تمام دستگاه‌ها متولی تربیت انسان هستند. میدان‌داری این دستگاه به‌عهده آموزش‌وپرورش است. او اضافه کرد: تجارب جهانی درزمینه آموزش‌وپرورش نشان می‌دهد که کشورهای پیشرفته دنیا سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش را در اولویت قرار داده‌اند چراکه آموزش‌وپرورش نقش موثری در افزایش تولید ملی از طریق تولید ارزش‌افزوده دارد.

اگر به پیشرفت کشور اهمیت می‌دهیم، بدانیم که سرمایه این پیشرفت در آموزش‌وپرورش محقق می‌شود. براساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران، تربیت ابزار و مسیر توسعه نیست، بلکه هدف توسعه است. توسعه باید در خدمت انسان قرار گیرد. به نظر شما، امروز چقدر از این رویکرد فاصله گرفته‌ایم؟ نوری در بخش از دیگری از سخنانش به‌ضرورت وحدت بین دولت و مجلس اشاره کرد و گفت: امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی کرامت معلمان، بیش از همیشه نیازمند همگرایی، همدلی و همزبانی دولت و مجلس هستیم. شورای عالی آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر تحول، خود نیازمند تحول جدی است. این شورا باید به‌صورت مستمر وضعیت تحول را رصد کند و مانع انحراف امر تحول شود. اما همه دیدیم که در ۱۰سال گذشته، وظایف محول‌شده به این شورا برای سند تحول آموزش‌وپرورش بسیار کند در مواردی با سوءتدبیر پیش رفت.

«سرکردگان سند۲۰۳۰ » جایی در نظام آموزش‌وپرورش نخواهند داشت

نوری تاکید کرد: از اولین و ضروری‌ترین اقداماتی که پیگیری خواهم کرد، کارآمدی این شوراست. این شورا درخصوص سند۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و حتی معدودی از اعضای آن با آن سند موافق بودند. بدون هیچ‌گونه رودربایستی اعلام می‌کنم که سرکردگان سند آموزشی۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش‌وپرورش نخواهند داشت. نوری در ادامه گفت: برای جبران کسری نیروی انسانی در کوتاه‌مدت تدابیری اندیشیدم که در برنامه‌ها به نمایندگان تقدیم شده است.

متاسفانه برنامه‌های آموزشی ما از وضعیت خوبی برخوردار نیست. نبود تفاوت آموزشی برای تمام دانش‌آموزان صحیح نیست، ما باید به‌جای تنوع در مدارس به تنوع استعدادها و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان توجه کنیم. سند تحول بنیادی هم به این مهم توجه دارد. وی در ادامه به برخی از مشکلات آموزشی‌وپرورشی امروز کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه تصاویر کتب درسی ما فاقد هنر زیباشناختی است و آموزش‌ها رنگ و بوی سکولاریسم گرفته است. شرایط به‌گونه‌ای است که تاریخ را سلسله‌ای تدریس می‌کنند، نه به‌عنوان مجموعه‌ای از اتفاقات عبرت‌آموز. در برنامه‌های من به این مهم توجه شده که با قدرت علوم تربیتی را با کمک صاحب‌نظران به دوره اوج خود برسانم.

وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش عنوان کرد: تجربه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها بر پایه اقامه عدل استوار بوده است. پس در نظام آموزش‌وپرورش هم باید به برقراری عدالت تربیتی توجه کنیم. این شکاف در میان مناطق مختلف کشور در حوزه آموزش‌وپرورش زیبنده نیست. اکنون فقط ۶۰درصد دانش‌آموزان ما در سامانه شاد فعال هستند و بازماندگان از تحصیل پس از کرونا افزایش داشته‌اند. سامانه جامع آماری آموزش‌وپرورش باید به‌گونه‌ای طراحی شود تا تفاوت‌ها و وضعیت مشخص شود.

نوری بیان کرد: نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی در مواردی همچون اخذ شهریه و بستن تمام مبادی تعارض منافع ازجمله برنامه‌های من است به‌گونه‌ای که هیچ‌کدام از مدیران ارشد و میانی در وزارتخانه و همچنین هیچ‌کدام از وابستگان وی نتوانند دست به بازگشایی مدارس بزنند. وی ادامه داد: سهم آموزش‌وپرورش از سرانه‌ها باید متناسب باشد و باید برای افزایش حقوق و مزایای معلمان از حداکثر ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم. براساس برنامه‌های اینجانب، موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان فسادزدایی خواهد شد که این کار با اقداماتی همچون اصلاح اساسنامه، ایجاد تنوع در نحوه بازپرداخت سهم اعضا امکان‌پذیر است.

وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش در پایان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم این‌بار را به سرمنزل مقصود برسانیم سه راه بیشتر نداریم معلم را دریابیم، معلم را دریابیم و باز هم معلم را دریابیم.

مخالفان درباره وزیر پیشنهادی چه گفتند؟

در صحن علنی دیروز نمایندگان مخالف و موافق نیز نظرات خود درباره وزیر پیشنهادی را مطرح کردند. ازجمله نظرات مخالف مطرح‌شده ازسوی نمایندگان مجلس می‌توان به این موارد اشاره کرد: هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده به اینجا آمدم که بگویم مجلس به وزیری رأی خواهد داد که هم موافق دارد و هم مخالف دارد و این وزیر یک وزیر فرمایشی نیست، گفت: بنده به‌عنوان یک معلم که هنوز حقوقم را از آموزش‌وپرورش دریافت می‌کنم، در مخالفت با شما و از زبان فرهنگیان سخن می‌گویم. نمایندگانی که در اینجا صدای خود را بالا برده و خود را فرهنگی تلقی می‌کنند حکم خود را بیاورند که از کجا حقوق دریافت می‌کنند؟ آقای نوری برنامه شما برای اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان چیست؟ برای تامین اعتبار این لایحه از کجا منابع خواهید آورد؟ متاسفانه برنامه‌های ارائه‌شده ازسوی شما عملیاتی نیست.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه درست است ایشان در بدنه آموزش‌وپرورش رشد کرده و برنامه‌هایی ارائه کرده اما من در چند بخش سوال جدی دارم، گفت: یکی اینکه برای حذف مافیای کنکور و این اژدهای چند سر که سالانه چند برابر بودجه آموزش‌وپرورش پول می‌خورد و هزینه مالی پدر و مادرها را چند برابر کرده چه برنامه‌ای دارید و برنامه‌تان برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب درسی چیست؟ برای تعارض منافع و پساشغلی در آموزش‌وپرورش چه برنامه‌ای دارید؟

موافقان درباره وزیر پیشنهادی چه گفتند؟

ازجمله نظرات موافق مطرح‌شده ازسوی نمایندگان مجلس می‌توان به این موارد اشاره کرد: حجت‌الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه‌ها و مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش مطابق با اسناد بالادستی و اهداف این وزارتخانه است، گفت: در برنامه‌های او مطالبات گوناگونی مانند طبقه‌بندی معلمان، احترام بخشی به معلمان، دانش‌آموزان و اولیا، ارتقای فعالیت‌های آموزش‌وپرورش، بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان، ارتقای معیشت، منزلت و کرامت معلمان، اجرای دقیق رتبه‌بندی معلمان، ایجاد مدرسه‌محوری و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان، توجه به منابع مالی وزارتخانه و تعامل سازنده با مجلس وجود دارد.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در موافق با وزیر پیشنهادی گفت: با توجه به سوابق درخشان و برنامه‌هایی که گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش دارد معتقدم که وی می‌تواند این جایگاه را به‌خوبی مدیریت کند. برنامه‌ها و سوابق وی درخشان است. ایشان مقالات زیادی ارائه داده و توفیقات مهمی را کسب کرده‌اند و از رزمندگان معاصر جبهه‌های جنگ بودند. علی‌اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «حاج یوسف نوری محور وحدت نیروهای انقلاب، خط‌شکن زمان جنگ و معلم ارزنده دوران خوف و خطر در جبهه‌ها بود»، گفت: او مرد روزهای خوف و خطر است و به لطف دولت آیت‌الله رئیسی بعد از چهل و اندی سال به‌عنوان وزیر انقلابی در بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور از خطه ایلام انتخاب شده است.

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: الحمدالله آقای نوری از جنس آموزش‌وپرورش هستند و سال‌های متمادی را از مدارس ابتدایی و... تا تربیت‌معلم و دانشسراها و حدود 6سال در خود وزارت آموزش‌وپرورش خدمت کردند که نکته قوت است. اما آنچه بنده را به‌عنوان موافق ایشان مجاب کرد مساله اقتصاد آموزش‌وپرورش است. در برنامه‌های ایشان دیده‌ام که تمرکزشان بر مباحث اقتصادی و اقتصاد مردمی است.

آخرین عضو جامانده از کابینه دولت سیزدهم روز گذشته با رأی بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد ساختمان شهید رجایی شد تا سکان اداره وزارت آموزش‌وپرورش را برعهده بگیرد.

منبع: صبح نو

373068