دو نکته در مورد عدم رای اعتماد به فیاضی

به نظر می‌رسد باید در مورد عدم رای اعتماد فیاضی از مجلس شورای اسلامی دو نکته را لحاظ کرد. چه بسا در ادامه راه این دو مورد برای رئیس جمهور محترم راه گشا باشد.
تصویر دو نکته در مورد عدم رای اعتماد به فیاضی

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد جواد پهلوان استاد دانشگاه و حقوقدان نوشت: نکته نخستی که حتما باید آیت الله رئیسی آن را لحاظ نمایند این است که گزینه فیاضی از چه کانالی و چگونه به ایشان معرفی شده است.

در جلسه رای اعتماد رئیس جمهور کدهایی را به مخاطبان خود می‌دهد اما کدهای مذکور، بیشتر تعارف‌های سیاسی و پارلمانی عادی و روتین است که در مورد هر وزیر پیشنهادی طرح می‌شود. فلذا به نظر می‌رسد لازم است محرز شود چرا دولت به چنین گزینه‌ای رسیده است. آیا شخص رئیس دولت به فیاضی رسیده و یا از طرف افرادی معرفی و تحمیل شده است. اگر این گزینه تحمیلی است چرا تحمیل شده و چرا رئیسی آن را پذیرفته است؟

این سوالات و ابهامات را از این منظر مطرح می‌نمایم چرا که برای همگان روشن بود که وزیر پیشنهادی معرفی شده حتی نسبت به وزیر پیشنهادی قبلی ضعیف تر و بی‌برنامه‌تر بود. فیاضی همچنین کارنامه قابل اتکایی نداشت که حداقل بتواند به پشتوانه آن از سد مجلس بگذرد. او و تیم کم تجربه اش تلاش داشتند با اجیر کردن چند فعال توئیتری کد غلط به نمایندگان مجلس منتقل کنند که در نهایت موفق نبودند.

بنابراین اینکه فیاضی از چه کانالی وارد شد و گزینه نهایی گردید باید بررسی شود.

نکته بعدی ضعف مفرط معاونت پارلمانی ریاست جمهوری است. به واقع حتی اهالی رسانه که از دور دستی بر آتش داشتند مثل روز برای شان روشن بود فیاضی گزینه رای آوری نیست؛ پس چگونه کنش مناسبی از جانب معاون رئیس جمهور ندیدیم؟ به جرات می‌توان گفت او نه تلاشی کرد برای انصراف فیاضی و نه تکاپویی برای رای آوری گزینه وزیر پیشنهادی.

از نظر این صاحب قلم ،لازم است رئیس جمهور محترم و حلقه نخست ایشان در مورد این دو موردی که ذکر شد مداقه‌ای بفرمایند. شعار این دولت مبارزه ریشه ای با فساد است پس اینکه جریانی سعی کند گزینه‌های ناکارآمد خود را به دولت تحمیل کند هم فساد زاست و هم منشا اختلاف‌های جدی دولت و مجلس.

از سوی دیگر دولت سیزدهم هنوز نوپاست و لازم است برای آنکه بتواند به اهداف خود برسد تعامل مناسبی با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن داشته باشد. حال پرسش اینجاست: با چنین معاون پارلمانی ضعیف و کم تحرکی آیا چنین تعاملی ایجاد می‌شود؟ اگر مجلس و دولت وارد وادی تقابل شوند کسی این موضوع را نمی‌پذیرد چراکه بهرحال این نکته ثبت شده که تمام نهادها یکدست هستند. فلذا بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

371418