به گزارش سایت خبری پرسون، نادر برزگر درباره مشکلات و چالشهایی که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پس از کسب رأی اعتماد از مجلس باید آنها را در اولویت قرار دهد، اظهار کرد: با مروری بر مدت زمان حضور وزرا در مدیریت متأسفانه کمتر فرصت اجرای برنامههای ارائه شده پیش میآید، گر چه برنامههای پیشنهادی نیز جای تأمل دارد چرا که مطالب کلی و تکراری، بدون در نظر گرفتن ملاحظات و الزامات اجرایی تدوین میشود.
وی افزود: با توجه به تحولات و سرعت تغییرات در جهان امروز در ابعاد اجتماعی، علمی و فرهنگی قاطعانه اعلام میکنم که ساختار موجود آموزش و پرورش پاسخگوی مأموریتهای نظام تعلیم و تربیت نیست و باید اقدام به بازسازی و نوسازی کرد که نیازمند یک اراده ملی و حاکمیتی است.
رفع نارضایتیها اصلیترین اولویت
این کارشناس تعلیم و تربیت در ادامه با اشاره به اینکه به واسطه حضور در واحد پاسخگویی به شکایات یکی از مناطق آموزش و پرورش به صورت مستقیم با مشکلات و چالشهای این حوزه مواجه هستم، گفت: اولویت اصلی وزیر آموزش و پرورش باید ساماندهی امور و مواردی باشد که مانع تحول و نارضایتی ذینفعان این مجموعه شده است.
برزگر عنوان کرد: اولویت دوم، رفع یکی از عمدهترین مشکلات وزارت آموزش و پرورش یعنی فربه شدن ساختاری ستاد از نظر سازمانی است و باید نسبت به سبک کردن و چابک سازی ساختاری حوزه ستادی و جذب نیروهای کیفی برنامهریز که توان و مهارت سیاستگذاری را داشته باشند، اقدام کرد.
وی متذکر شد: اولویت سوم؛ تشکیل تیمی از افراد با تجربه و کارشناس در قالب اتاق فکر است که مهمترین مشکلات و چالشهای موجود را احصا و باتوجه به اهمیت موضوع و الزامات تحول، اولویتبندی کرده و نسبت به پیگیری و ارائه راهکار اقدام کنند.
ارتباط با مدارس قطع شده است
این کارشناس تعلیم و تربیت ادامه داد: اولویت چهارم؛ مدرسه محوری و سامان دادن به به مدیریت مدرسه است چون همه عوامل آموزش و پرورش از صدر تا ذیل برای مدرسه فعالیت میکنند و مدرسه محل تلاقی همه ذینفعان تعلیم و تربیت است حتی برای احصا چالشها هم باید به آنجا مراجعه کرد، متاسفانه ارتباط سازمانی مناسبی بین مدرسه با ستاد وجود ندارد.
فرصت مشارکت خانوادهها در انتخاب مدریر مدرسه فراهم شود
برزگر، اولویت پنجم را حل مسائل و مشکلات دانشآموزان، خانوادهها و معلمان دانست و گفت: این مسائل فرایند آموزشی را مختل و باعث نارضایتی شده است، از یک طرف عدم پشتیبانی سازمانی اعم از مادی و اداری از مدیران مدارس و مشکلات مختلف معلمان از منزلت تا تأمین رفاهی و عدم مشارکت در فرایندهای آموزشی و از طرف دیگر عدم مشارکت موثر اولیا و دانشآموزان در مدیریت مدرسه، فضای مدرسه را در اکثر مواقع به محل تنازع یا در حد روزمرگی رسانده که در این راستا پیشنهاد میشود زمینه مشارکت موثر دانشآموزان، اولیا و معلمان در فرایند انتخاب مدیر مدرسه فراهم شود و از همه عوامل در بهبود مدیریت مدرسه کمک گرفت.
وی بیان کرد: لازم به یادآوری است نهادهایی مانند شورای دانشآموزی، انجمن اولیا و مربیان و شورای دبیران کارکرد لازم و موثر را در نظارت و مشارکت واقعی بر مدیریت مدرسه ندارند.
بیتوجهی به حقوق دانشآموزان و خانوادهها
برزگر متذکر شد: ذینفعان آموزش و پرورش در مدرسه هستند و مشکلات آنها باید بررسی و برای رفع آن برنامهریزی کرد اما تا کنون این اقدام انجام نشده است و به مسئله حقوق دانشآموزان و خانوادهها توجهی نشده است؛ ستاد آموزش و پرورش در حالی فربه شده است که در سطح مدارس با کمبود معلم، مشاور، مربی ورزش و چالشهای متعدد مواجه هستیم همچنین از مشارکت اجتماعی خانوادهها فقط برای دریافت کمکهای مالی استفاده میشود نه مشارکت مدیریتی و نظارتی.
این کارشناس تعلیم و تربیت بیان کرد: اولویت ششم؛ احصاء و ارائه آمار دقیق از همه منابع فیزیکی و نیروی انسانی آموزش و پرورش است که در این مورد شاهد سردرگمی عجیبی هستیم از یک طرف آگهی استخدام میدهند از طرفی معلم مازاد داریم و ... این تعارضها باعث هدر رفت منابع میشود.
دلیل تنوع مدارس را مشخص کنید
وی، حل مشکل تنوع مدارس را اولویت هفتم آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: طبق اصل 30 قانون اساسی، تحصیل تا پایان دوره متوسطه در مدارس رایگان است اما کدام مدرسه به صورت رایگان فعالیت میکند؟ مدارس خاص و غیردولتی در برابر مدارس عادی دولتی صف کشیدهاند و با دریافت پول، سطح مختلفی از آموزش با کیفیت را ارائه میدهند، آیا واقعاً این تعداد از مدارس نیاز است، اگر لازم است تنوع مدارس داشته باشید باید دلیل آن مشخص شود.
برزگر اظهار کرد: اولویت هشتم؛ مدیریت بهینه منابع و سرمایه عظیم صندوق ذخیره فرهنگیان با بهکارگیری نیروهایی با تفکر اقتصادی است، مدیریت کیفی مراکز رفاهی و تفریحی از جمله اردوگاهها، خانههای معلم، مراکز ورزشی و ... که با وجود تعدد و وسعت آنها با حداقل ظرفیت و حتی بعضی مواقع زیانده مدیریت میشوند باید مدنظر باشد.
وی افزود: اولویت نهم؛ ساماندهی اطلاعرسانی، تعیین یک سخنگو و ایجاد سامانه ارتباط مردم با ستاد وزارت آموزش و پرورش برای طرح شکایت و پاسخگویی به مردم است که به راحتی قابل دسترسی باشد.
برزگر گفت: در کشور مرکزی وجود ندارد تا هر وزیری که برنامه ارائه کرد در آخر ماموریت پاسخگو باشد که چه میزان از برنامهها اجرا شده است و به دلیل نبود این ارزیابی متاسفانه شاهد انباشته شدن مطالبات فرهنگیان، خانوادهها و دانشآموزان هستیم.
منبع: تسنیم