پرسون گزارش می‌دهد:

جنجال تغییر موضع اصولگرایان بر سر توافق ایران با آژانس

اخیرا تغییر دیدگاه برخی نمایندگان مجلس و یا رسانه‌ها در خصوص توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاشیه‌ساز شده است.
تصویر جنجال تغییر موضع اصولگرایان بر سر توافق ایران با آژانس

به گزارش سایت خبری پرسون، اخیرا سازمان انرژی اتمی خبر از توافق نامحدود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داد؛ این موضوع با واکنش‌های مثبت داخلی و بین‌المللی نزد غرب مواجه شد. اما این تفاهم یک حاشیه جدید داشت و آن تغییر نگرش منتقدان دولت قبل در خصوص موضوع هسته‌ای بود که اکنون موضع خود را تغییر داده و به حمایت از اقدام دولت رئیسی پرداخته‌اند.

دیگر از آن انتقادات تند و عجیب به دولت روحانی خبری نیست. این تغیر موضع چه معنایی دارد جز این که عده‌ای که عمدتا عنوان نمایندگی مردم را دارند؛ صرفا به دنبال سیاسی کاری هستند و منافع کشور برای آنان اهمیتی ندارد و با تغییر رئیس جمهور، نگرش و اعتقادات آنان نیز به کلی تغییر می‌کند.

مهم‌ترین چهره حاشیه‌ساز فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و عضو فعلی کمیسیون انرژی مجلس بود. وی در دوره قبل، توافق با آژانس را اشتباه محض دولت روحانی دانسته بود و خواستار قطع همکاری با آژانس شده بود. اما اکنون در دولت رئیسی از این تفاهم استقبال کرده و می‌گوید جلوی بهانه‌ها گرفته شد.

همچنین روزنامه‌های اصولگرایی مانند فرهیختگان، جوان و کیهان نیز تغییر موضع داشتند و تیترهای متفاوتی نسبت به قبل ارائه دادند.

گذشته از نظرات متفاوت اصولگرایان در این خصوص، این تغییر دیدگاه مورد توجه جریان اصلاح‌طلبی و همچنین برخی کارشناسان قرار گرفته است.

داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به این تغییر دیدگاه ها نوشت: "نه استژاتژی تغییر کرده و نه مخالفان روحانی تغییر کرده‌اند. آنها همان موقع هم می‌دانستند که برای پیشبرد منافع ملی باید مذاکره و با آژانس هم توافق کرد. حتی یکی از چهره‌های سیاسی این جریان به نوعی گفته بود که مذاکره در دولت اصولگرا اشکالی ندارد و خوب است. برخوردجناحی باحوزه منافع ملی آثارخوبی ندارد.فکر می‌کنم که اکنون اصلاح‌طلبان باید از این رویه جریان اصولگرا استقبال کنند چون این نگاه در چارچوب منافع ملی است و فرقی ندارد که چه کسی آن را پیش می‌برد."

روزنامه جمهوری اسلامی نیز نوشت: "توافق روز یکشنبه سازمان انرژی اتمی کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با سکوت مجلس انقلابی! مواجه شد و رئیس و یکی از اعضاء هیأت رئیسه و یک نماینده دیگر زمان تصویب قانون منع همکاری با آژانس که حالا شهردار تهران شده و هر سه در آن زمان به دولت دوازدهم هشدار داده بودند که حق ندارد خلاف این مصوبه عمل کند، حالا سکوت کرده‌اند. رسانه ملی و روزنامه‌های حامی مجلس یازدهم هم که دولت دوازدهم را از عمل نکردن به قانون منع همکاری با آژانس برحذر می‌داشتند، حالا به عبور دولت سیزدهم از همان قانون رضایت داده‌اند و توافق روز یکشنبه را یک موفقیت می‌دانند. سکوت رسانه‌های همسو براساس مصلحت است و البته این سکوت می‌تواند به‌زودی تبدیل به تعریف و تمجید از کسانی شود که شهامت عبور از یک مانع بزرگ را داشته‌اند، عبور شجاعانه و مصلحت‌آمیز."

همچنین روزنامه اطلاعات نوشت: "درک مصلحت نظام و مردم و حتی تغییر موضع و عملکرد در هنگامه‌ها و وقایعی که برای کمک به رفع مشکلات مردم و کشور ضروری می‌نمایند، نه خجلت دارد و نه شماتت. ایستادن بر سر موضع و حتی لجاج برای نشاندن حرف خود به کرسی با وجود ایجاد هزینه‌های غیرقابل جبران برای نظام و کشور، عین بی‌تدبیری و بی‌منطقی است و خوشبختانه رئیس‌جمهوری نشان داده است که حاضر به پرداخت چنین هزینه‌هایی نیست یا حداقل تا به حال چنین نشان داده است؛ حتی اگر برخی آن‌را نشانه عقب‌نشینی بدانند."

رضا نصرى حقوقدان بین‌الملل در این رابطه نوشت: "منافع ملی ایجاب می‌کند رسانه‌ها، احزاب و جناح‌های سیاسی از توافق میان ایران و آژانس دفاع کنند. این که مجلس از توافق استقبال کند نکته مثبتی است. انتقادهای جدی، گلایه‌ها و پرسش‌ها در مورد برخورد دوگانه مجلس با دولت روحانی و رئیسی بر سر اجرای این توافق باشد برای بعد."

350179