روش های آفتاب گرفتن بدون آسیب رسیدن به پوست

آفتاب گرفتن، یکی از روش های جذب ویتامین های حاصل از نور خورشید و در عین حال تیره تر کردن پوست به شمار میرود.
تصویر روش های آفتاب گرفتن بدون آسیب رسیدن به پوست

به گزارش سایت خبری پرسون، داشتن پوست تیره در فصل تابستان طرفداران زیادی دارد، اما باید روش های اصولی آفتاب گرفتن را بدانید تا بدون آسیب رساندن به پوستتان این کار را انجام دهید. در ادامه روش های صحیح آفتاب گرفتن را به شما میگوییم.

آیا آفتاب گرفتن برای پوست مفید است؟

با وجود توصیه‌های زیادی که در مورد مراقبت از پوست در معرض نور خورشید و لزوم استفاده از ضد آفتاب‌ها حتی در روزهای ابری و زمستانی می‌شود، شاید باور آن سخت باشد که قرار گرفتن در برابر آفتاب با اندازه مشخص ، می‌تواند مفید نیز باشد. آفتاب گرفتن همان نشستن یا دراز کشیدن زیر آفتاب است که گاهی اوقات هدف آن برنزه شدن بدن است، چنانچه به صورت صحیح انجام گیرد، برای سلامتی مفید است.

قطعا بین ۱۰ دقیقه بیرون رفتن بدون کِرم ضدآفتاب و استفاده منظم از تخت برنزه، تفاوت زیادی وجود دارد. خطرات ناشی از مواجهه زیاد با آفتاب، به خوبی اثبات شده‌اند. یکی از بیماری‌هایی که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون ضدآفتاب بروز پیدا می‌کند، ملانوما (نوعی سرطان پوست) است. با این وجود، ویتامین دی که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید (تبدیل طبیعی کلسترول بدن به ویتامین دی) تولید می‌شود، به جلوگیری از بروز برخی بیماری‌های شایع کمک می‌کند.

فواید آفتاب گرفتن

قرار گرفتن در معرض آفتاب به تولید طبیعی ویتامین دی در بدن کمک می‌کند. ویتامین دی از ویتامین‌های بسیار ضروری برا بدن است، اما بسیاری مقدار کافی از آن را دریافت نمی‌کنند. در واقع، کمبود ویتامین دی کاملا شایع است و برخی برآوردها نشان می‌دهد که ۱ میلیارد نفر از مردم جهان دچار کمبود ویتامین دی هستند.

دریافت ویتامین دی به تنهایی از طریق غذا دشوار است. ویتامین دی در برخی مواد غذایی مانند انواع ماهی‌ها و زرده‌ تخم‌مرغ وجود دارد، اما بیشتر آن از طریق محصولات غنی‌شده مانند شیر تأمین می‌شود. همچنین می‌توان ویتامین دی را از طریق مکمل‌های غذایی نیز تأمین کرد.

فواید نور خورشید و ویتامین دی شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش افسردگی: علائم افسردگی کمتری پس از صرف زمان در معرض نور خورشید گزارش شده است. نور خورشید موجب ترشح هورمون سروتونین می‌شود که می‌تواند موجب تقویت روحیه و احساس آرامش در فرد شود. حتی بدون افسردگی نیز گذراندن زمان در معرض آفتاب احتمالا باعث بهبود روحیه و خلق‌وخوی فرد می‌شود.
  • خواب بهتر: آفتاب گرفتن می‌تواند به تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن کمک کند و بدن نیز با گذشتن از غروب آفتاب، کم‌کم به حالت آرام شدن وارد می‌شود و فرد می‌تواند خواب شبانه‌ی بهتری را تجربه کند.
  • استخوان‌های قوی‌تر: ویتامین دی به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. کلیسم نیز موجب ایجاد استخوان‌های قوی‌تر می‌شود و به جلوگیری از پوکی استخوان و آرتروز نیز یاری می‌رساند.
  • تقویت دستگاه ایمنی بدن: ویتامین دی به بدن کمک می‌کند تا با بیماری‌هایی از جمله بیماری‌های قلبی، ام‌اس، آنفولانزا و برخی بیماری‌های خود ایمنی و سرطان مقابله کند.
  • کاهش خطر زایمان زودرس: ویتامین دی می‌تواند به جلوگیری از زایمان زودرس و عفونت‌های بارداری کمک کند.

بازه زمانی مناسب برای آفتاب گرفتن

به عقیده متخصصان پوست، اگر بیماری خاصی مرتبط به قرار گرفتن در معرض آفتاب نداشته باشید، می‌توانید تا ۲۰ دقیقه در روز بدون استفاده از ضدآفتاب، در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

همچنین توصیه می‌شود، برای کاهش خطر آفتاب‌سوختگی، مدت آفتاب گرفتن را بین ۵ تا ۱۰ دقیقه برسانید. مقدار قرار گرفتن در معرض آفتاب به محل زندگی (نزدیکی به خط استوا)، واکنش پوست به خورشید و همین‌طور کیفیت هوا بستگی دارد.

کیفیت پایین هوا می‌تواند موجب مسدود شدن مقداری از اشعه فرابنفش شود. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که قرار گرفتن یک‌دفعه‌ای در معرض آفتاب، از آفتاب گرفتن تدریجی آسیب بیشتری وارد می‌کند.

از ضد آفتاب با اس پی اف ۳۰ استفاده کنید

کرم ضد آفتاب شما در هر حالتی باید حداقل اس پی اف ۳۰ را داشته باشد تا بتواند از پوست‌تان در برابر نور خورشید مراقبت لازم را به عمل آورد. استفاده از یک کرم ضد آفتاب ایرانی یا خارجی خوب از میان برندهایی مثل لافارر، بیودرما، الارو، سیف و سوپراستار که اس پی اف ۳۰ دارد باعث می‌شود، پوست محافظت لازم را داشته باشد، اما نه آنقدر که مانع از رنگ گرفتن پوست شود. همچنین لازم است از لوسیون‌های حاوی ضد آفتاب برای پوشاندن بدن در کنار کرم ضد آفتاب مخصوص صورت کمک بگیرید. دقت داشته باشید که کرم و لوسیون‌تان را حداقل ۲۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در آفتاب بزنید و بعد از این کار مراقب باشید که با پوشیدن لباس لوسیون را پاک نکنید. همچنین لازم است وقتی بر اثر تعریق یا قرار گرفتن در آب کرم‌تان پاک شد، آن را دوباره تجدید کنید.

خوراکی‌های حاوی بتاکاروتن بخورید

با اینکه هنوز نیاز است تا تحقیقات بیشتری انجام شود؛ اما نتایج یک مطالعه نشان داده است که خوردن مواد غذایی حاوی بتاکاروتن می‌تواند باعث کاهش مشکلات پوستی ناشی از ماندن زیر نور خورشید شود. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که استفاده از خوراکی‌هایی مثل هویج یا سیب زمینی شیرین را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید؛ به ویژه قبل و در روزهایی که قصد آفتاب گرفتن دارید.

از روغن‌های حاوی اس پی اف طبیعی استفاده کنید

بعضی انواع روغن‌ها به صورت طبیعی حاوی مواد ضد آفتاب هستند؛ با وجود این خرید یک روغن بدن اکلیلی یا طبیعی نباید جایگزین زدن کرم ضد آفتاب شود. بنابراین در کنار استفاده از لوسیون بدن حاوی اس پی اف که می‌توانید آن را از میان برندهایی مثل کیویی، پریم، فیروز یا کامات تهیه کنید، برای آبرسانی بیشتر پوست و اس پی اف طبیعی بیشتر می‌توانید از روغن‌هایی مثل روغن بدن هویج، آووکادو یا نارگیل استفاده کنید.

خوراکی‌های حاوی لیکوپن بخورید

تحقیق کوچک دیگری که در سال ۲۰۱۱ انجام شده است، نشان داده مصرف خوراکی‌هایی مثل گوجه فرنگی و هندوانه که حاوی لیکوپن هستند، می‌تواند به محافظت از پوست در برابر اشعه UV خورشید کمک کند. البته برای اثبات این نتیجه نیاز به انجام تحقیقات بیشتری است؛ با وجود این مصرف آب هندوانه در یک روز گرم آفتابی ضرری برای شما نخواهد داشت.

در سایه استراحت کنید

بین آفتاب گرفتن‌تان گاهی به سایه بروید و به پوست‌تان استراحت دهید. این کار ریسک آفتاب سوختگی را پایین می‌آورد و به بدن اجازه می‌دهد کمی خنک شده و نفس بکشد.

جایگزین‌های آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن یکی از روش‌هایی بدن شما می‌تواند از فواید نور خورشید استفاده کند، اما تنها راهکار نیست. اگر نمی‌خواهید برای مدتی در آفتاب دراز بکشید، اما هنوز می‌خواهید از فواید آن برخوردار شوید، می‌توانید:

  • در هوای آزاد ورزش کنید.
  • ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.
  • هنگام رانندگی، پنجره‌ی خودرو را باز کنید.
  • خودرو را دورتر از محل کار خود پارک کرده و کمی قدم بزنید.
  • یک وعده غذا در هوای آزاد بخورید.
  • مکمل غذایی ویتامین دی مصرف کنید.
  • از لامپ یو-وی استفاده کنید.
  • مواد غذایی حاوی ویتامین دی مصرف کنید.

تحقیقات نشان داده است که آفتاب گرفتن و گذراندن زمان در معرض آفتاب می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخوی، خواب بهتر و تولید ویتامین دی (به‌صورت طبیعی در بدن) شود که موجب تقویت استخوان‌ها و کمک به مقابله با برخی بیماری‌ها می‌شود.

اما به دلیل خطرات ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب، سعی کنید که مقدار قرار گرفتن در مواجه با نور خورشید را محدود کرده و از ضد آفتاب با SPF ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید. آفتاب گرفتن بدون استفاده از ضدآفتاب می‌تواند باعث عرق‌سوز، آفتاب‌سوختگی و ملانوما شود.

335725