عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

بیکاری و گرسنگی دلیل اصلی عدم توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: در سیستان و بلوچستان معضل آب وجود دارد. وقتی یک خانواده چند روز نمی‌تواند شست‌و‌شوی ظرف های خود را انجام دهد؛ چگونه می‌توان انتظار رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از آنها داشت؟
تصویر بیکاری و گرسنگی دلیل اصلی عدم توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی

ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: دلیل عدم موفقیت کشور در کنترل بیماری کرونا این است که بخش‌های مختلفی در موضوع سلامت دخیل هستند و با بستن، تعطیل کردن و یا بیکاری یک بخش مشکلات کرونا رفع نمی‌شود.

فاضلی بیان کرد: اصل بیماری کرونا و این که جامعه چگونه با آن برخورد کند و ایجاد مشکلات در صورت جدی نگرفتن این ویروس، به مردم آموزش داده نشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر باید به این موضوع پرداخت که آیا مردم توان جدی گرفتن این بیماری را دارند؟ بی‌پولی و گرسنگی باعث بدتر شدن وضعیت خانواده‌ها نمی‌شود؟ بیکاری و گرسنگی بدتر از کرونا گرفتن است. دولت از ایجاد یک برنامه‌ریزی جامع و کارساز ناتوان بوده و صرفا تصمیمات ناقص و گاه مضر اتخاذ کرده که در شکل ظاهری بدون مشکل و در اجرا بی‌نتیجه است. تعطیلی‌ها در قشر ضعیف جامعه سبب بیکار شدن نان‌آور خانواده‌ها و تبعات بعدی آن شده است. اما تعطیلی ادارات به تشویق کارمندان برای خروج از خانه و مسافرت منجر شد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: در سیستان و بلوچستان معضل آب وجود دارد. وقتی یک خانواده چند روز نمی‌تواند شست‌و‌شوی ظرف‌های خود را انجام دهد؛ چگونه می‌توان انتظار رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از آنها داشت؟

فاضلی تصریح کرد: مسئولان مرتبط برخلاف ماهیت این ویروس برای به نقطه صفر رسیدن آن برنامه‌ریزی می‌کنند؛ در حالی که بیماری روال طبیعی خود را دارد و بعد از آلوده کردن عده‌ای و رسیدن به نقطه اوج، خود به خود فروکش می‌کند. ضمن این که ایام محرم در پیش رو است و اعیاد قربان و غدیر را پشت سر گذاشته‌ایم؛ متأسفانه بزرگان مذهبی ما به این موضوع مهم که طبق قرآن اول سلامت جامعه و بعد عبادت است؛ توجهی نمی‌کنند.

وی با بیان این که دولت می‌داند کار اساسی چیست؛ اما توان کافی برای پیشگیری از این ویروس ندارد؛ افزود: این طور نیست جهش کرونا در خارج از مرزها رخ دهد؛ مشابه جهشی که در هند رخ داده می‌تواند در بدن یک ایرانی نیز به وجود آید. بنابراین جهش جدید لزوما از مرز وارد کشور نشده که با بستن مرزها و تعطیلی کسب و کارها مانع نان خوردن مردم شویم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: وضعیت سیستان و بلوچستان مانند تهران و سایر مناطق مطلوب نیست. توان وزارت بهداشت محدود است و به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار این وضعیت باشد. با وجود مقاومت و زحمات کادر درمان، پرداختی‌ها به موقع انجام نشده است. دریافتی پزشکان در سیستان و بلوچستان در وضعیت فعلی مطلوب نیست و این باعث ترک منطقه توسط آنها می‌شود. بحث درآمد نجومی پزشکان می‌شود؛ در شرایطی که پول کاغذ سیاه باشد که ارزشی ندارد.

این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: طبق فرمایش خداوند خودمان باید کمک کنیم و تغییر را ایجاد کنیم. امیدوار هستیم با همت همه‌جانبه و حضور موثر دولت جدید، مشکلات رفع شود.

328818