ملازهی در گفت‌وگو با پرسون؛

حاکمیت طالبان در افغانستان سبب ظهور گروه‌های تروریستی می‌شود

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: استقرار طالبان در افغانستان سبب ایجاد مشکلات امنیتی برای ایران نظیر افزایش تعداد مهاجرین، رشد قاچاق مواد مخدر و آمار معتادین و ظهور گروه‌های تروریستی مشابه داعش در منطقه است.
تصویر حاکمیت طالبان در افغانستان سبب ظهور گروه‌های تروریستی می‌شود

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص نگرانی‌ها از ایجاد ناامنی توسط طالبان در مرزهای ایران به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: دو نگاه راجع به استقرار طالبان در افغانستان در کشور وجود دارد. دیدگاه اول معتقد است به دلیل این که طالبان به عنوان یک قدرت مطرح است، باید با آنها کار کنیم و این گروه را به عنوان یک جریان سیاسی پذیرفت. اما دیدگاه دوم می‌گوید طالبان تغییری نکرده و همچنان یک گروه ایدئولوژیک است که جزء خود هیچ گروه و قبیله دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد.

ملازهی تصریح کرد: طالبان حتی این سخت‌گیری را نسبت به اهل سنت نیز دارند و اگر آنها موضعی را قبول نکنند، مسلمان محسوب نمی‌شوند. این مواضع سخت طالبان در حالی مطرح می شود که نظرات آنها در مقابل ایران به عنوان یک قدرت شیعه است.

وی ادامه داد: اگر طالبان بر تمام افغانستان مسلط شوند و قدرت اسلامی خود را احیاء کنند. 2 خطر در مرزها برای ایران ایجاد می‌شود. مشکل اول افزایش مهاجرین به صورت غیرقانونی است که در حال حاضر نیز حدود 2 میلیون مهاجر افغان در ایران حضور دارند و رشد این مسئله با اقتصاد ایران همخوانی ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: مشکل دوم حضور طالبان در مرزهای ایران بحث قاچاق مواد مخدر است. 95 درصد از تریاک دنیا در هلمند که در مرز ایران است، تولید می‌شود و ایران یکی از کشورهای ترانزیت و قاچاق مواد مخدر به مقاصد اروپایی است. ضمن این که حدود 3 میلیون معتاد در ایران وجود دارد و افزایش این تعداد برای کشور مشکلات امنیتی را ایجاد می‌کند.

ملازهی بیان کرد: اگر باور داشته باشیم که در مذاکرات دوحه یک معامله‌ای میان طالبان و آمریکایی‌ها در پشت صحنه صورت گرفته است تا طالبان به قدرت رسند اما منافع آمریکایی‌ها را با خطر مواجه نکنند؛ در این صورت 3 کشور ایران، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی و چین در منطقه افغانستان تحت تأثیر مسائل امنیتی قرار می‌گیرند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان گفت: در معاملات بین‌المللی فرامنطقه‌ای باید این موضوع را در نظر داشت که اگر پشت پرده توافقی در خصوص حاکمیت طالبان صورت گرفته باشد؛ به احتمال زیاد در آینده نیروهایی مانند داعش و نیروهای ضد ایرانی مشابه جیش العدل نیز قوت گرفته و مسائل امنیتی را در این کشورها ایجاد کنند.

328446