هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با پرسون؛

طالبان به دو دسته تقسیم شده است/ این گروه خشونت‌طلب در حال تصرف افغانستان است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: طالبان خشونت‌طلب به کمک امارات، عربستان و آمریکا با استفاده از ابزارهای خشونت‌آمیز در حال تلاش برای تصرف تمام مناطق افغانستان است تا یک دولتی را مغایر با الگوهای روز دنیا تشکیل دهد.
تصویر طالبان به دو دسته تقسیم شده است/ این گروه خشونت‌طلب در حال تصرف افغانستان است

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص نگرانی‌های موجود از حضور طالبان در مرزهای مشترک با ایران به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: در حال حاضر طالبان به دو شاخه تحول‌خواه و خشونت‌طلب تقسیم شده است. گروه تحول‌خواه که مسیر خود را از طالبان خشونت‌طلب جدا کرده؛ ماه گذشته در تهران حضور و مذاکراتی داشته؛ ایران این گروه را تشویق کرده تا وارد فرآیند دولت‌سازی شود.

هانی‌‌زاده تصریح کرد: طالبان خشونت‌طلب به کمک امارات، عربستان و آمریکا با استفاده از ابزارهای خشونت‌آمیز در حال تلاش برای تصرف تمام مناطق افغانستان است تا یک دولتی را مغایر با الگوهای روز دنیا تشکیل دهد. آنها با تمدن، آزادی زنان و به طور کلی با پدیده‌های غربی مخالف هستند.

وی ادامه داد: ایران نیز نگرانی‌هایی از پیشروی طالبان در افغانستان و مرزهای خود دارد. طایفه هزاره که از شیعیان هستند در تقابل با طالبان و بارها مورد حمله این گروه قرار گرفته‌اند. احتمال افزایش موج مهاجرت افغان‌ها به ایران سبب شده تا تهران رایزنی‌های خود با کشورهای منطقه به ویژه روسیه، چین و پاکستان را آغاز و مانع پیشروی طالبان شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: طالبان به سرعت در حال پیشروی به مناطق جنوب و شرق افغانستان است و احتمال سقوط دولت اشرف غنی وجود دارد.

هانی‌زاده گفت: گروهی از طالبان که برای مذاکرات در ایران حضور داشتند تمایل به همکاری با دولت اشرف غنی و تشکیل یک دولت وحدت ملی را دارند تا در فرآیند سیاسی دولت اشرف غنی نیز حضور داشته باشند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان تأکید کرد: گروه خشونت‌طلب طالبان تحت حمایت امارات و عربستان در حال پیشروی در افغانستان هستند.

326266