توزیع ۲۰۳ پنل خورشیدی بین عشایر خوسف خراسان جنوبی

مدیر امور عشایر شهرستان خوسف از توزیع ۲۰۳ پنل خورشیدی با اعتبار ۲ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان در بین عشایر این استان خبر داد.
تصویر توزیع ۲۰۳ پنل خورشیدی بین عشایر خوسف خراسان جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان جنوبی، هادی نوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: قیمت هر سامانه ۹ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان است که ۱۰ درصد قیمت آن توسط عشایر و ۹۰ درصد توسط دولت تامین شده است.

وی گفت: این پنل‌ها با هدف استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تامین روشنایی، استفاده از فرصت‌های طبیعی و توسعه استفاده از انرژی‌های نو در بین عشایر توزیع شده است.

مدیر امور عشایر شهرستان خوسف با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۱ میلیارد تومان عشایر شهرستان را برای دریافت تسهیلات معرفی به بانک داشته‌ایم، اضافه کرد: از این مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد و مابقی تسهیلات با کارمزد ۱۰ درصد و یک ساله است.

وی گفت: هفت صندوق خرد زنان عشایر در شهرستان داریم که به هر صندوق با همکاری صندوق کارآفرینی امید ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد پرداخت شده است.

وی از آغاز مرمت ۸۰۰ کیلومتر از ایل راه‌های عشایر با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: این اقدام ظرف ۲ ماه آینده انجام خواهد شد، هزار و ۵۰۰ کیلومتر ایل راه عشایری در شهرستان داریم که باید ۲ نوبت در سال مرمت و بازسازی شود.

نوری با تاکید بر اینکه در سال جاری به دلیل خشکسالی و گرمی هوا حجم آبرسانی سیار به عشایر منطقه ۶۰ درصد افزایش یافته است، اضافه کرد: در این شهرستان ۱۳۰ محله عشایری داریم که به دلیل شرایط سخت خشکسالی و کم آبی به ۱۰۱ محله با تانکر آبرسانی می‌شود، در حالی که در سال گذشته آبرسانی سیار به ۷۲ محله عشایری را داشتیم.

وی عنوان کرد: برای تامین آب مورد نیاز و به موقع عشایر به یک دستگاه تانکر آبرسان جدید به صورت فوری نیاز داریم تا به جامعه عشایر بتوانیم خدمت بهتری ارائه دهیم.

مدیر امور عشایر خوسف اظهار داشت: در فصل گرما قرار داریم و نیاز آبی دام عشایر به شدت افزایش یافته است، تانکرهای آبرسان شهرستان هم از طلوع آفتاب تا ساعت ۹ شب به صورت پیوسته در زمینه تامین آب عشایر فعالیت دارند.

وی ادامه داد: دغدغه اصلی ما این است که در این شرایط خشکسالی و تابستان گرم عشایر مشکل کمتری در خصوص تامین آب داشته باشند که رفع این دغدغه نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه و به موقع است.

جمعیت عشایر خوسف بیش از سه هزار نفر است که ۱۳ درصد جمعیت این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

منبع:ایرنا

326216