بازتاب انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی؛

توجه به انتقاد روحانی از تخریب دولت در مناظرات

داده کاوی‌ها نشان می‌دهد؛ انتقاد رئیس جمهوری، وزیر بهداشت و فرمانده انتظامی تهران بزرگ از برخی سخنان و ادعاهای نامزدها در خصوص عملکرد دولت، ویروس کرونا و گشت ارشاد در میان پست‌های پربازدید شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.
تصویر توجه به انتقاد روحانی از تخریب دولت در مناظرات

به گزارش سایت خبری پرسون، فضای مجازی در هفته‌ های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌ های فعالیت نامزدها، رسانه‌ ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص موضوعاتی همچون مشارکت در انتخابات می‌پردازند و چهره‌ های مختلف جریان‌ های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرند.

پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌ های اجتماعی در گزارش‌های مستمر و در فاصله ۸ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، را مورد رصد قرار می‌‌گیرد. این گزارش با استفاده از هوش مصنوعی و بر اساس رصد پست‌های پر بازدید تلگرامی و توییت‌های پرلایک در بازه زمانی ۱۱ صبح چهارشنبه نوزدهم خرداد تا ۱۱ صبح پنج شنبه بیستم خرداد ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و بازتاب سخنان روحانی در خصوص ادعای نامزدها در مناظرات

اظهارات روز گذشته دکتر روحانی در پاسخ به سخنان نامزدها در مناظرات تلویزیونی، بازتاب زیادی در فضای مجازی و رسانه ها پیدا کرد. یک کانال تلگرامی با انتشار ویدئویی از این سخنان به نقل از رئیس جمهوری نوشت: انگار این نامزدهای انتخابات از کره مریخ آمده‌اند! در این انتخابات فهمیدیم همه جای کشور همه بی نقص هستند و فقط اشکال از دولت است. چه‌قدر به حقوق زنان و جوانان این روزها توجه شد! اقوام چقدر خوب شدند! با شعور مردم بازی نکنید. ملت ایران ملت بزرگی است. انگار همه این کاندیداها در ایران نبوده‌اند و از کره مریخ آمده‌اند.

آخرین اظهارات وزیر کشور از نحوه برگزاری انتخابات در ایام کرونا یکی دیگر از موضوعات پربازدید در کانال های تلگرامی بود. یک کانال تلگرامی به نقل از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور آورد: از همه عوامل اجرایی ما در شعبه‌ها تست PCR خواهند گرفت که مطمئن شویم همه سالم هستند. به وزارت نیرو و مخابرات اعلام شده که در آن ۲۴ ساعت نباید هیچ قطعی برق و تلفنی در کشور وجود داشته باشد.

موضوع «گشت ارشاد» یکی از موضوعات مهم در مناظره دوم ریاست جمهوری بود که مواضع نامزدها در این ارتباط، بازخوردهای زیادی در شبکه های اجتماعی پیدا کرد. روز گذشته یک کانال تلگرامی در پستی با عنوان «واکنش پلیس به اظهارات کاندیداها درباره گشت ارشاد» به نقل از فرمانده انتظامی تهران بزرگ درخصوص اظهارات برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره گشت ارشاد نوشت: نمی‌توان با شئونات اسلامی و اخلاقی جامعه، بازی کرد. این مسایل نباید برای جمع کردن رای مورد استفاده قرار گیرد.

یک کانال تلگرامی منتسب به اصلاح‌طلبان در بازنشر گفت و گوی خود با مصطفی هاشمی طبا آورد: احتمال کناره‌گیری رئیسی و یا جلیلی از گردونه انتخابات وجود دارد. اصلاح‌طلبان نامزدی در انتخابات معرفی نمی‌کنند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز گذشته به سخنان نامزدها در مناظرات تلویزیونی واکنش نشان داد. یک کانال تلگرامی به نقل از وی نوشت: من وزیر سیاسی نیستم. از نامزدهای انتخابات می‌خواهم در بحث‌های سیاست‌زده انتخابات به موضوع سلامت و کرونا ورود نکنید. کسانی که تفاوت ویروس کرونا را با بقیه ویروس‌ها نمی‌دانند دل مدافعان سلامت را که ۱۶ ماه جانفشانی کردند نشکنند.

در مطلب یک کانال تلگرامی به نقل از خبرگزاری میزان ذیل عنوان «برگزاری دور بعدی مذاکرات ۶ روز پیش از برگزاری انتخابات» درباره آخرین وضعیت مذاکرات برجامی می‌خوانیم: «لارنس نورمن»، خبرنگار «وال استریت ژورنال» در توییتر نوشته «دریافتم که برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران پیش از روز شنبه بعید است؛ این تاریخ درست ۶ روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.»

موضوع احراز صلاحیت ها و همچنین عملکرد شورای نگهبان هنوز یکی از محورهای مورد توجه کاربران مجازی است. یک کانال تلگرامی در بازنشر گفت و گوی اختصاصی با آیت الله مدرسی از فقهای شورای نگهبان با بیان این پرسش که «چرا شورای نگهبان دلایل عدم احراز صلاحیت افراد را اعلام نمی کند؟» نوشت: "عدم احراز صلاحیت" غیر از "احراز عدم صلاحیت" است(رد صلاحیت). طبق قانون اساسی، شورای نگهبان باید صلاحیت نامزد ها را تایید کند. "عدم تایید" به معنای "رد" نیست. مبنای شورای نگهبان تحقیق درباره صلاحیت است. کسی "رد صلاحیت" نشده تا بگوییم چرا رد صلاحیت شده. "عدم احراز صلاحیت" را گاهی نمی شود بیان کرد. برخی مواقع دلیلی برای صلاحیت پیدا نکردیم. در قانون انتخابات ریاست جمهوری شکایت برای "عدم احراز صلاحیت" پیشبینی نشده است.

طراحی اینفوگرافیکی ایرنا در خصوص مواضع نامزدها درباره «یارانه» بازتاب زیادی در میان کانال های تلگرامی پیدا کرد و چند کانال تلگرامی پربازدید اقدام به بازنشر آن کردند:

توییتر و برنامه نامزدها برای توسعه کشاورزی و رای اولی ها

در بررسی ۱۰۰ توییت پربازدید توییتر فارسی در بازه زمانی ۲۴ ساعت گذشته، توییت های برخی از نامزدهای ریاست جمهوری و یک عضو ستاد انتخاباتی در ادامه آمده است:

سعید جلیلی در خصوص برنامه های خود در جهت توسعه کشاورزی توییت زد: بر اساس مدل باشگاه کشاورزان جوان، در هر روستا جوانان ما منتظر انتخابات و تعیین دولت و فرمانده نمی مانند، بلکه خود، فهرست‌ نیازمندی‌های روستا و اینکه چطور درآمد سرانه روستا را افزایش دهند و اشتغال را بیشتر کنند، در قالب سند توسعه روستا مشخص می‌کنند.

مهدی دوستی رئیس ستادهای مردمی سید ابراهیم رئیسی در زمینه برخی گمانه زنی ها مبنی بر حمایت وی از برخی افراد و لیست های انتخاباتی نوشت: ضمن احترام به همه نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا از همه سلایق و جناح های سیاسی که نسبت به آقای دکتر رئیسی محبت داشته‌اند، رسما اعلام می‌شود ایشان نسبت به هیچ یک از افراد ثبت نام کرده و احراز صلاحیت شده و هیچ یک از لیست‌های انتخاباتی، نفیا و یا اثباتا اعلام نظری نکرده‌اند.

عبدالناصر همتی خطاب به رای اولی ها توییت زد: در این انتخابات رای اولی ‌ها می‌توانند بازیگردان اصلی صحنه رقابت‌ باشند. نسلی که نمی‌خواهند جوانی‌شان در دولتی سپری شود که آزادی، امید و تکثر را سرکوب می‌کند. از شما رای اولی‌ها می‌خواهم که همین الان زنجیره هرنفر۱۰نفر را از خانواده و دوستانتان آغاز کنید فردا برای شماست

منبع:ایرنا

304526