پرونده ویژه، سواد گردشگری ایرانیان/ بخش دوم

امنیت کامل خدمات مسافر در ایران وجود ندارد/ کدام نهاد متولی آموزش گردشگری است؟

یک فعال گردشگری با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی باید وظیفه آموزش سفر به آحاد جامعه را به خوبی انجام دهد، گفت: متاسفانه ایرانیان تحلیل دقیقی نسبت به سواد سفر ندارند، براین اساس خدمات امنیت سفر در کشورمان نیز کامل نیست. درحالیکه متولیان سفر در ایران باید مردم را حتی به صورت رایگان به ارائه آموزش سواد سفر تشویق کنند.
تصویر امنیت کامل خدمات مسافر در ایران وجود ندارد/ کدام نهاد متولی آموزش گردشگری است؟

سید داریوش کیهان مهر فعال گردشگری و رئیس دفتر بازاریابی ایران ترکیه در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، درباره ضرورت کسب دانش سفر عنوان کرد: این بحث جامعی است. با این وجود در وهله نخست باید عنوان کنم که ایرانیان تحلیل دقیقی از سواد سفر ندارند.

کیهان مهر ادامه داد: در این زمینه باید به دو نکته اشاره کنم، نخست اینکه فراموش نکنیم که سه نوع سفرکننده داریم، نخست سفرهای لاکچری، دوم سفر اقشار با درآمد متوسط که هتل‌های دو، سه و چهار ستاره می‌روند، و سوم کسانی که برای اقامت در طول سفر به هاستل می‌روند یا خانه مسافر می‌گیرند و یا در نهایت چادر می‌زنند. ولی همین سه گروه نیز نمی‌توانند از سفرشان خوب بهره مند شوند.

وی ادامه داد: ما شاهد هستیم بیشتر مردم در سفرهایشان در طبیعت سیب زمینی آتشی درست می‌کنند و از این نوع سبک سفرشان لذت نیز می‌برند. این دست سفرها در ایران بسیار رایج است.

کیهان مهر تصریح کرد: از قدیم معروف بود برای سفر عنوان می‌کردند، (سفرهای چهارچرخه) یعنی سفر با حمل و نقل، لحاف تُشک یعنی اقامت در هتل و در نهایت سفرهای قابلمه غذا؛ و وقتی مسافر از این سه روش مسافرت اطمینان داشته باشد سفر می‌رود.

وی ادامه داد: درخصوص مسافرت‌های چهارچرخه که حمل و نقل است، سالها بود که امارات در حوزه هوایی، رتبه نخست را در منطقه کسب می‌کرد، بعد ترکیش ایرلاین در رقابت با امارات خدمات و کیفیت هواپیماهای خود را افزایش و تاخیرها را کاهش داد. این اخبار باعث پیشتازی تورکیش ایرلاین در اروپا شد، یعنی کیفیت خدمات گردشگری یک روزه امکانپذیر نیست و باید متوالی صورت پذیرد.

کیهان مهر ادامه داد: بعد از مولفه‌های اصلی سفر، شاخه‌های سفر که جاذبه‌ها است از جمله جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی، تجاری و ورزشی مطرح می‌شود.

وی درخصوص میزان امنیت خدمات سفر در ایران عنوان کرد: در ایران امنیت کامل خدمات سفر وجود ندارد، حتی در ترکیه نیز این امنیت کامل مسافر وجود ندارد، مثلا به مسافر؛ تور با هتل 4 ستاره فروخته می‌شود ولی در استانبول و آنکارا مشاهده می‌شود که لابی هتل 4 ستاره 50 متر است، درحالیکه یک تاجر وقتی وارد هتل 4 ستاره استانبول می‌شود قصد دارد قرارهای کاری خود را در یک لابی بزرگ برقرار کند که با لابی 50 متری امکان ندارد.

رئیس دفتر بازاریابی ایران ترکیه افزود: البته خدمات سفر در ترکیه از ایران بیشتر است و پیگیری و رسیدگی می‌کنند، ولی به صورت 100درصد خدمات امنیت سفر به ترکیه نیز تضمین داده نمی‌شود.

وی درباره تفاوت خدمات به مسافر در هتل‌های ترکیه عنوان کرد: هتل‌های ساحلی ترکیه کم و کسری برای مسافر به نسبت پولی که مسافر پرداخت می‌کند، نمی‌گذارند، ولی هتل‌های استانبول اینگونه نیست، برخی خدمات در هتل‌های استانبول براساس ستاره‌های آنها نیست.

کیهان مهر درخصوص اینکه چه نهادی متولی آموزش سفر به مردم است، گفت: مسلما متولی گردشگری در ایران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، همانطور که تبلیغات گردشگری را در رسانه‌ها انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: وزیر کنونی وزارت میراث فرهنگی با توجه به بضاعت این وزارتخانه، تبلیغات گردشگری‌شان بد نیست، کما اینکه ما به برخی اقدامات این وزارتخانه نقد جدی داریم، ولی باید همزمان با تبلیغ گردشگری، آموزش سفر را نیز ارائه کنند، البته به صورت غیرمستقیم این آموزش‌ها ارائه شود، مثلا با ساخت تیزر و صرف هزینه آموزش‌های سفر به مردم ارائه شود.

289029