نوروز 1400 بدون سفر، سفر کنید!

جواد قارایی: تماشاگر مستندهای "ایرانگرد" کارشناس ایرانگردی می‌شود

جواد قارایی مستندساز ایرانی که چند سالی است ایرانیان را بدون هزینه و مشقت به دورتادور نقشه پ‍هناور گربه ای این سرزمین کهن، با تصاویر جذاب به سفر می‌برد، از جزئیات پخش ایرانگرد 4 در نوروز می‌گوید و معتقد است: کسی که تمام مستندهای ایرانگرد را تماشا کند فراتر از یک دانشگاه، کارشناس متبحر ایرانگردی می‌شود.
تصویر جواد قارایی: تماشاگر مستندهای "ایرانگرد" کارشناس ایرانگردی می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، از همان سلام و احوالپرسی نخست، حال خوبش را به رایگان نثارت می‌کند، کمی در دیالوگ‌هایش دقت کنی، بارها نام وطن را می‌شنوی، البته خدمت به وطن حتی بدون چشم داشت و حمایتی.

"جواد قارایی" جوانی است که زمانی زنده یاد "محمد علی اینالو" پیش بینی کرده بود، این جوان برای ایران و ایرانی آثار فاخری در حوزه میراث فرهنگی و طبیعت خلق خواهد کرد تا شعار "ایران جهانی در یک مرز" جاودانه‌تر شود.

جواد قارایی سالهاست برای ساخت ایرانگرد تلاش می‌کند، در این راه بارها «نه» شنیده است، استخوان‌هایش شکسته است و حتی برای ایرانگرد 4 مبتلا به کرونا شد، ولی معتقد است برای سربلندی ایران باید از جان هم گذشت.

شیپور نوروز 1400 که نواخته می شود، ایرانگرد 4 نیز به مانند ایرانگرد 1، ایرانگرد 2 و ایرانگرد 3 از جعبه جادویی، وارد خانه هر ایرانی می‌شود، و چه خوش اقبال هستیم که در این ایام کرونایی که مردم به سفر نرفتن توصیه می‌شوند، هر ایرانی بتواند بدون هزینه‌های سخت این روزگار و مشقت‌های طبیعی هر سفری؛ به سفرهای دیدنی و جذاب برای دیدن طبیعت، اقوام و فرهنگ ایران کهن برود.

جواد قارایی در گفت‌وگویی با پرسون به برخی رمز و رازهای ایرانگرد 4 پرداخته است و خوانندگان با مطالعه این گفت‌وگو با دریچه ای متفاوت؛ با ایرانگرد 4 - سفری عینی به شهرهای زیبای ایران خواهند داشت.

پرسون: فرق مهم مستند ایرانگرد 4 با سه مستند ایرانگرد دیگر درچیست؟

قارایی: ریتم ایرانگرد 4 تندتر شده، همچنین لوکیشن‌ها بیشتر و تصاویر با کیفیت بسیار بهتری به تصویر کشیده شده است، در نهایت زمان بیشتری برای پژوهش و فیلمبردای ایرانگرد 4 صورت پذیرفته است.

پرسون: آیا تصاویر و لوکیشن‌های ایرانگرد 4 تکراری نیز هستند؟

قارایی: خیر، به هیچ وجه. تمام لوکیشن‌ها با تحقیقات بیشتر برای نخستین بار به تصویر کشیده می‌شود، با وجود اینکه این کار اقدام بسیار سختی نیز بود.

پروسون: در ایرانگرد 4 که نوروز 1400 پخش می‌شود کدام استانها به تصویر کشیده می‌شود؟

قارایی: 5 استان که حتمی است ولی اگر کارها بهتر پیش رود حتی استان ششم نیز به تصویر کشیده می‌شود، ولی تصاویر بکر از استان‌های خوزستان، لرستان، اردبیل، هرمزگان و کرمان حتمی است و اگر امکان آن وجود داشته باشد، تصاویر استان سمنان هم به تصویر کشیده می‌شود.

پروسون: ایرانگردهای سه گانه قبلی هر قسمت حدود یک ساعت تا 55 دقیقه بود ایرانگرد 4 به چه صورت است؟

قارایی: به دلیل رساندن ایرانگرد 4 به آنتن در نوروز 1400 - ایرانگرد 4 در 10 قسمت 30 دقیقه ای پخش می‌شود.

پرسون: قسمت‌های بعدی ایرانگرد 4 چه زمانی پخش خواهد شد؟

قارایی: قسمت‌های بعدی احتمالا تابستان 1400. ولی اگر در روند فیلمبردای به این تصمیم برسیم که ایرانگرد 4 را کامل‌تر و با دقایق و قسمت‌های بیشتر بسازیم شاید نوروز 1401.

پرسون: یک سئوالی که مطرح است این است که اگر کسی تمام قسمت‌های چهارگانه ایرانگرد را به خوبی تماشا کند، در زمینه دانش ایرانگردی چه مقدار رشد می‌کند؟ مثلا در مقایسه با کسی که در دانشگاه ایرانگردی تحصیل می‌کند.

قارایی: خیلی تاثیر دارد، حتی معتقدم از مقاطع دانشگاهی نیز سواد فرد در زمینه ایرانگردی بیشتر می‌شود، زیرا برای ساخت هر مستند ایرانگرد، سال‌ها پژوهش و تحقیق شده است و پشتوانه این مطالعات بوده که افراد نیز با تماشای مستندهای ایرانگرد از نظر آکادمیک به واقع کارشناس متبحر ایرانگردی می‌شوند.

پرسون: مستندهای چهارگانه ایرانگرد در مقیاس با مستندهای بین الملیل دیگر در حوزه طبیعت و اقوام و فرهنگ کشورها در جهان، چه رتبه ای می‌تواند کسب کند؟

قارایی: ایرانگرد در رتبه جهانی است، حتی بالاتر از مستندهای بین المللی قرار می گیرد، زیرا برای ساخت چنین مستندهایی در جهان به مانند ایرانگرد، زمان زیاد برای پژوهش و کار فیلمبردای گذاشته نمی‌شود و چند هفته ای یا در مدت چند ماه مستند ساخته می‌شود، ولی برای ساخت ایرانگرد، سالهاست که کار تحقیق و تولید در حال انجام است.

پروسون: برای ساخت ایرانگرد 4 به مانند مستند ایرانگرد 1- 2 و 3 چه بلاها و دچار مصدومیت‌های شدی؟

قارایی: در مستند ایرانگرد 3 رباط صلیبی پایم پاره شد و در ایرانگرد 4 پایم شکست و کرونا هم گرفتم و دو نفر از تیم تولید نیز دچار حادثه و مصدومیت شدند که به دلیل این مصدومیت‌ها چند ماه کار عقب افتاد.

پرسون: به عنوان سوال آخر، مستندهای ایرانگرد چه محصول و دیدگاهی را وارد خانه‌ ایرانیان می‌کند؟

قارایی: مستندهای ایرانگرد؛ فرهنگ اقوام، طبیعت بکر و اقلیم‌ها، مردم شناسی و آداب و رسوم مردم ایران را به تصویر می‌کشاند تا هرچه بیشتر قدر ایران را بدانیم.

علی رمضانپور

268155

مطالب مرتبط