هادی مرزبان در گفت‌وگو با پرسون:

مسیر گردشگری برای سالن‌های اجرا ایجاد شود/ تئاتر ایران از بهترین جاذبه‌های توریستی جهان

یک کارگردان تئاتر با اشاره به پتانسیل تئاتر و سالن های اجرای تئاتر برای جذب گردشگر خارجی گفت: سالن‌های تئاتر و اجراهای تئاتر باید نیز جزو مسیرهای گردشگری ایران محسوب شود.
تصویر مسیر گردشگری برای سالن‌های اجرا ایجاد شود/ تئاتر ایران از بهترین جاذبه‌های توریستی جهان

هادی مرزبان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، درخصوص پتانسیل تئاتر و سالن‌های قدیمی اجرای تئاتر در کشورمان برای جذب توریست و رونق بخشی به بازار گردشگری ایران عنوان کرد: اگر توریستی به ایران سفر می‌کند، راهنمایان گردشگری و یا مدیران آژانس مسافرتی باید سالن‌های متعدد تئاتر را نیز جزو مسیرهای گردشگری قرار دهند، درحالیکه تئاتر ایران می‌تواند به طور مستقل پتانسیل جذب توریست باشد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: ما در کشورمان تئاتر تخت حوضی و تعزیه داریم و در ایران تئاتر لاله زار نیز به نوعی در بین مردم شناخته شده است. بنابراین وقتی گردشگران خارجی به ایران سفر می‌کنند، چون اطلاع از چنین تئاترها و سالن‌های تئاتر در ایران ندارند این وظیفه متولیان است که مسیر گردشگری برای توریست‌ها ایجاد کنند.

مرزبان تصریح کرد: شاید تئاترهای ما در ردیف تئاتر برادوی نباشد ولی با این وجود، ایران تئاتر و سالن‌های تئاتر ویژه خود را دارد که ارزش بازدید و دیدن از سوی گردشگران را دارد.

وی افزود: بنابراین باید معرفی خوبی برای گردشگران برای تئاتر و سالن‌های اجراصورت پ‍ذیرد، تا گردشگران این تئاتر‌ها را ببینند، چون مسلما توریست‌های خارجی از جنس تئاترها و سالن‌های تئاتر ایرانی در کشورشان ندارند. براین اساس نخست باید فکری کنیم برای تقسیم تئاتر‌ها در سالن‌های شهرها جهت جذب گردشگر؛ زیرا تئاتر ایرانی برای دنیا حرف برای گفتن دارد.

مرزبان گفت: به طور مثال سالن‌های تئاتر لاله زار، سالن تئاتر وحدت، تئاتر شهر و سالن تئاتر سنگلج یکی دیگر از سالن‌های تئاتر مشهور و قدیمی تهران به حساب می‌آید.

وی افزود: به طور مثال نمی‌توان به راحتی از کنار تئاتر سنگلج برای جذب گردشگر عبور کرد زیرا سالن تئاتر سنگلج یکی از بهترین سالن‌هایی است که تمام مسائل تکنیکی نور و سرعت در آن رعایت شده است. همچنین زیر برج آزادی نیز سالن ویژه تئاتری دارد که خودم در این سالن، تئاتر اجرا کردم و سالن بسیار جالبی است.

مرزبان تصریح کرد: حتی می‌توانیم برخی مکان‌ها را به سالن تئاتر تبدیل کنیم، مثلا قبل از انقلاب حسینیه مشیر را داشتیم که تبدیل به سالن تئاتر شده بود و نمایش‌های تخت حوضی و تعزیه اجرا می‌شد.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: وقتی به دلایل مختلف نظیر داوری و نظارت، به شهرهای دیگر می‌رویم شاهد هستیم که چه سالن‌های تئاترهای خوبی در این شهرها برای جذب توریست وجود دارد، حتی در برخی از این شهرها، تئاترهای تابستانی نیز وجود دارد، بنابراین اگر کمی دلسوزی و برنامه ریزی شود جذب گردشگری با استفاده از تئاتر و سالن‌های اجرا امکان پذیر است.

300999