به مناسبت روزکارگر؛

مرگ سوسیالیسم کارگری

تعریف مرز منافع مشترک در رسیدن به اشتغال پایدار یک امر ضروری و مهمترین اصل، در رفع موانع تولید است.

تصویر مرگ سوسیالیسم کارگری

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، تفکرات مبتنی بر خلق و سوسیالیستی با زوال کشورهای پرچمدار این‌نگرش، ثابت نمود که تغییر قوانین حمایتی گرته برداری شده مهمترین اقدام بایسته، برای گذر از بحرانهای کارگری و پشتیبانی از اشتغال پایدار است.

امروزه از لحاظ حقوقی، بسته های تشویقی کارگری با توجه به افزایش روز افزون افراد متخصص بیکار نمی تواند هویت جامعه کارگری را قوام بخشد.

انسجام جامعه کارگری در کنار وحدت زمانی به تبلور خواهد رسید که قوانین کار و کارگر و بسته های تشویقی دولت در راستای حفظ وضعیت موجود تدوین و تنظیم گردد تا شرایط را برای حضور کارآفرینان و سرمایه گذاران فراهم آورد.

با توجه به تنوع قرارداد در بین صنایع و کارگران مهمترین عامل موثر، انسجام جامعه کارگری و وحدت رویه می باشد، زیرا تجربه نشان می دهد هرچه قوانین با نگاه سوسیالیستی تدوین شوند، در ابتدا گشایشی در این حوزه ایجاد می نماید، اما فرجامی نداشته و بازنده این بازی نابخردانه جامعه کارگری است.

وحدت رویه برآمده از خرد با نگاه تعامل گرایانه از دیگر شاخص های موثر در رسیدن به جامعه آرمانی و تضمین کننده تولید پایدار است.

موثرترین ابزار کارآمدی که باید جامعه کارگری به آن اهتمام ورزد، افزایش سطح آگاهی جمعی و ارتقای مهارتهای حقوقی و فردی است تا با ایجاد حاشیه امن و مدیریت رفتارهای هیجانی خارج از چارچوب قانون، بتوانند روحیه مطالبه گری خود را افزایش دهند.

این بدان معناست که باید کارگران در راستای از بین بردن خلاء اطلاعاتی و پرهیز از رفتارهای غیر مدنی خود را به آگاهی در حوزه مسایل حقوقی مسلح نموده و با تقویت مهارتهای اجتماعی و رسانه ای به خلاءهای قانونی حساس گردند.

همواره باید به این امر اعتقاد داشت که آگاهی چشم اسفندیار خودکامگان است و با پرهیز از رفتار احساسی و افزایش دانش جمعی می توان در برابر همه رفتار های از بالا به پایین با کمترین هزینه مقابله و تعامل داشت.

از آنجا که کارگران بهتر از هرکسی مشکلات خود را می شناسند، اگر به سلاح دانش مجهز شوند می توانند در تصمیمات، نقش آفرینی کرده تا اینکه نگاه ها یک سویه و خردستیزانه را حذف و تعامل با کارفرما یا کارآفرین را اصل قرار دهند.

همواره در سیستم های تولیدی ایجاد حس تعلق حرف اول رضایتمندی و پایداری شغلی را می زند، زیرا با توجه به اصل بقای تولید اگر کارگر نباشد کارآفرین نیست و بالعکس اگر کارآفرین ریسک سرمایه گذاری برای او افزایش یابد به راحتی سرمایه خود را به بخش دیگر سوق خواهد داد که بزرگترین متضرر در این چالش کارگران هستند.

شایان ذکر است در انتخابات شوراهای کارگری باید از کاندیداهایی حمایت کرد که فضای سیاسی کشور را بتوانند پایش کنند و از تجربه لازم بهره مند باشند.
از آنجا که بیشترین هزینه های اجتماعی و اقتصادی همواره بردوش جامعه کارگری است، باید تشکل های کارگری با شناسایی آفتها و حذف به تدریج موانع عدم تحقق اشتغال پایدار، زمینه خردگرایی را در این نهضت ها تقویت نمایند.

تشکل های کارگری با رصد بهنگام وقایع کلان کشور، باید با معرفی تهدیدهای پیش روی و جلوگیری از رفتارهای هدایت شده تقابلی ساختگی رقبای سیاسی و تجاری، رویکرد مبتنی بر وحدت بین کارگر و کارفرما را مد نظر داشته باشند.
سهیم شدن کارکنان در سهام های بنگاه ها و تبلور رویکرد شفاف سازی مالی، تجاری و ستادی توسط کارفرمایان می تواند بزرگترین عامل پشتیبانی از اشتعال پایدار و تولید شود، تابتواند با حمایت دو طرفه اشتغال پایدار را تقویت بخشند.

رواج قراردادهای سفید و توافقات خارج از عرف، ماحصل یکصد سال قانونگذاری غلط در این حوزه است که خود به خطری سترگ در برابر اشتغال پایدار تبدیل شده است که سبب شده تا97 درصد شاغلین از قدرت حمایتی کمتر قانون، برخوردار شوند.
قوانینی که نتیجه آن وضع موجود و انباشت پروندهایی بلاتکلیف در مراجع و دادگاه های کار است.
قوانینی جدیدی که با هدف کمک به اشتغال پایدار شکل گرفت ولی بخاطر تعریف صورت مسئله غلط خود بزرگترین آسیب را به جامعه کارگری زد و با اصل اشتغال و تشویق کارآفرینان به سرمایه گذاری در تناقض می باشد.

یکی از مواردی که باید به آن حساس بود اصلاح تبصره یک ماده 7 قانون کار است چرا که در کارهایی که جنبه مثبت دارند نباید شاهد انعقاد قراردادهای موقت کار باشیم و از طرفی کارهای مستمر و دائمی باید تعریف گردد تا کارگران با طیب خاطر و ایمنی شغلی بتواند خدمات مطلوبی را ارایه نمایند.

شایان ذکر است تئوری پنجره شکسته یک اصل مخرب در سیستم های کارگریست که می تواند با شدت گرفتن تقابل بین کارگر و کارفرما باعث تخریب زیرساختها و از بین رفتن فرصتهای شغلی پایدار شود.
امید است جنبش کارگری با مدیریت منسجم و هوشمند برآمده از خرد جمعی و با گسترش مدنیت از رفتارهای احساسی پرهیز کرده و با تعریف راهکارهای راهبردی از این ورطه به سلامت بیرون آیند.
باید بدانیم قوانین هنگامی موثر خواهند بود که دو طرف بازی به آن معتقد بوده و از نگاه انتفاعی یکسر پرهیز کنند.

نویسنده : فرزین وفائی نژاد _ فعال اجتماعی

مطلب مندرج صرفا نظر نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

286065

مطالب مرتبط