با چشمان باز انتخاب کنیم؛

جای افراد چند شغله در شورای شهر نیست!

پیچیدن طنین انتخابات در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و روستا همواره با بروز حواشی و ظهور افراد فرصت طلب نیز همراه بوده است، در حالی که اصل برگزاری این انتخابات برای تعیین و ورود افراد اصلح برکرسی خدمتگزاری به مردم است.
تصویر جای افراد چند شغله در شورای شهر نیست!

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: در انتخابات پیش رو، مجریان برگزاری انتخابات در راستای امانت‌داری از هرگونه اقدام شائبه برانگیز جدا پرهیز کنند.

بهروز اکرمی افزود: انتخابات پیش رو باید در طراز جمهوری اسلامی و با مختصات رقابتی، سالم، مشارکت حداکثری مردم و در کمال بی طرفی و با توجه به شرایط کرونا، بهداشتی برگزار شود.
وی افزود: مسائل مختلفی که ما به عنوان مجریان انتخابات باید مد نظر قرار بدهیم، این است که از هرگونه اقدام شائبه برانگیز توسط فرمانداران و بخشداران و اعضای ستاد انتخابات پرهیز شود تا حفظ اعتماد عمومی روز به روز نسبت به مجریان تقویت شود.

عبدالرحیم علیپور کارشناس رسانه نیز با بیان اینکه شورای شهر افراد آزاده می خواهد، با اشاره به ورود افراد چند شغله به شورای اسلامی شهر گفت: قانونگذار عضویت در شورای شهر را شغل ندانسته، چون اعضا در شورا ساعتی کار می کنند؛ بنابراین اگر کسی شغلی داشته باشد و بخواهد نامزد شورای شهر شود مثلا دبیر آموزش و پرورش و یا کارمند اداره دیگری، باشد ورودش به شورا بلامانع است.
علیپور افزود: اما اگر کسانی باشند که بطور مثال کارمند هستند و در شرکتی مشاور و در کارخانه ای عضو هیات مدیره و در جایی دیگر نیز هستند و از تمامی اینها حقوق دریافت می کنند، کما اینکه در دوره فعلی شورا، افرادی که چندین شغل دارند را شاهد هستیم و از چند جا حقوق می گیرند، این قابل قبول و منطقی نیست، خصوصا وقتی عضو شورای شهر از عنوانش استفاده مالی و غیر مالی فراوانی هم کند.
این کارشناس رسانه اظهار کرد: در کشور ما برای هر دوره ۴ ساله شوراها حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در سطح شهرها و روستاها، هزینه می شود حال اگر افرادی که میثاق نامه های پنهانی را امضا می کنند و به دنبال دادن باج به پادوها و باندها هستند، با انتخاب شهردار سفارشی ۱۰درصد در این بودجه انحراف ایجاد کنند، چه خسارت بزرگی به مردم و مملکت تحمیل کرده و به مردم آسیب می رسانند.
وی گفت: انحراف ۱۰درصدی بودجه یعنی ۸۰ هزار میلیارد تومان و این رقم قابل توجه و بزرگی است و این افراد به دنبال منافع سیاسی و شخصی خودشان هستند.
علیپور یادآور شد: افراد باید بدون میثاق نامه وارد شورای شهر شوند، تا قبل از ورود به شورا مصلوب الاختیار نشوند؛ بنابراین مردم مواظب باشند شورای شهر جای ورود افرادی که میثاق نامه های پنهانی امضا می کنند، نیست و افراد حر و آزاده که اختیار دارند باید به شورا ورود کنند. نامزدهای مومن زیر بار میثاق نامه های پنهانی نروند و عزت نفس خود و حریت خویش را حفظ کنند.
سید مجید قریشی کارشناس اجتماعی نیز اظهار کرد: شورای شهر، میدانی برای خدمت رسانی به شهروندان و رفع معضلات شهری برای آنها است؛ لذا افرادی باید به این حوزه ورود کنند که جوان، پرانرژی و مستعد و دلسوز هستند و این افراد هستند که می توانند مطابق روز و خواست مردم برنامه ریزی کنند.
وی ادامه داد: استفاده از جوانان با انگیزه در امور مختلف، ضمن افزایش اعتماد به نفس آنها منجر به توسعه حداکثری در مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، شهری و اقتصادی و ورزشی خواهد شد، بنابراین باید در این میدان از جوانان انقلابی و مستعد استفاده کرد تا با استفاده از پتانسیل جوانی بتوانند برنامه های شورا را با شور و نشاط طراحی کرده و به ثمر برسانند.

قریشی ابراز کرد: صحنه شورای شهر، جولانگاه افراد تشنه قدرت نمی تواند باشد و باید افرادی به این صحنه ورود کنند که نیت خالصشان خدمتگزاری صادقانه به مردم باشد.
یک دانشجوی روان شناسی نیز گفت: وظیفه اعضای شورای شهر با توجه به اینکه باید به شهروندان خدمتگزاری کنند بسیار سنگین است.
وی افزود: نامزدهای انتخاباتی شورای شهرها باید دارای تخصص لازم در زمینه مسایل شهری باشند تا بتوانند با درک درستی از امکانات شهری، به بررسی خلاهای فرهنگی، تفریحی و اجتماعی شهرشان پرداخته و مسایل رفاه و آسایش شهروندان در شهر را فراهم کنند.
یکی از شهروندان نیز بیان کرد: به نظرم شورای شهر جای افراد سالمند نیست ؛ متاسفانه افرادی شورای شهر را با خانه سالمندان اشتباه میگیرند و فقط به دنبال کسب صندلی شورا هستند .

این کارمند بازنشسته ادامه داد: اگر در شورای شهر تصمیمات صحیحی برای مسایل شهری گرفته شود حال و روز اراک نباید اینگونه باشد، چرا که معتقدم از همین پارک های فعلی اراک نیز می توان با تدبیر در راستای ایجاد مکان های تفریحی ورزشی و آموزشی بسیار بهتر از شرایط فعلی بهره برد.


وی گفت: با صراحت می گویم که شورای شهر را باید افرادی بچرخانند که در وهله اول قدرت تفکر و در مرحله بعدی توانایی دادن ایده مناسب برای بهبود وضعیت شهر در مسایل فرهنگی و اجتماعی را داشته باشند.

وی تاکید کرد من خودم بازنشسته هستم و میدانم در طول روز یکی دو ساعت انرژی مفید دارم و بقیه ساعت روز عملا نمیتوانم مفید مانند یک جوان باشم ، چرا برخی همسن و سال های من دست از شواری شهر بر نمیدارند با وجود اینکه چندین دوره عضو بوده و هرچه توان داشته اند را ارائه کرده اند .


یک دانشجوی اراکی نیز در این مورد گفت: کاندیدای انتخابات شورای شهر باید افرادی خدمتگزار، خالص، متخصص در امور شهری و افرادی باشند که توانایی انجام کار صحیح را دارند و بتوانند بدون دخالت دیگران از خارج شورا، منطقی ترین تصمیمات را برای سرنوشت شهر آن هم در حیطه اختیارات شورا اخذ کنند.

این جوان گفت: اراک ما بیش از ۲۰ سال است که تغیر خاصی بجز چند پل و زیر گذر نداشته با وجود اینکه یک شهر علاوه بر پل و زیر گذر نیاز به مراکز تفریحی اقامتی و گردشگری نیز دارد

وی خاطرنشان کرد در یک دوره چهارساله میتوان صدها طرح و ایده را اجرا کرد و اگر شخصی در یک دوره توانایی تغیر در شهر را نداشته مسلما دیگر توانایی ندارد.

282435