پرونده ویژه پرسون، افسردگی را جدی بگیرید/ بخش ششم

ملاک تشخیص مشکلات روحی را بدانید/ تفاوت در مردان و زنان

یک روانشناس با بیان این که بروز افسردگی در مردان و زنان متفاوت است، گفت: مردان معمولا در خود فرورفتگی دارند و ارتباط برقرار نمی‌کنند. علت بیماری‌های روحی در آنها مشکلات اقتصادی و فشارهای زندگی است. اما زنان افسردگی‌های اختصاصی دارند؛ برای مثال افسردگی پس از زایمان و یا افسردگی در سن یائسگی از جمله این موارد است.
تصویر ملاک تشخیص مشکلات روحی را بدانید/ تفاوت در مردان و زنان

تقی ابوطالبی، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان درگفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی سایت خبری پرسون، گفت: ملاک تشخیص افسردگی با رویکرد علمی نیاز به ابزارهای روان سنجی دارد. متخصص روانشناسی بالینی فرد مراجعه کننده را بر اساس تست خاص افسردگی معاینه و در اختیار روانشناس و یا مشاوره برای درمان می‌گذارد.

وی ادامه داد: درمان افسردگی یک موضوع تخصصی است. اما در جامعه ی امروز افراد در هر رشته‌ای اظهارنظر می‌کنند. روانشناسان با سابق چندین سال سابقه به آسانی به مراجعه کننده برچسب افسردگی نمی‌زنند.

این روانشناس در خصوص ویژگی‌های فرد مبتلا به افسردگی گفت: روند زندگی طبیعی فرد افسرده تغییر می‌کند. با کاهش انگیزه زندگی، تعاملات اجتماعی، ارتباطات سازمانی، شغلی، درون سیستمی و اجتماعی که در آن فعالیت دارد کمرنگ می‌شود.

طالبی افزود: فرد مبتلا به این اختلال، سکوت کرده و در رویا و اندیشه خود است. این شخص از موضوعی رنج می‌برد اما از جمع کناره گیری کرده و آن را برای دیگری مطرح نمی‌کند. ضمن این که برخی مواقع منش شخصیتی زندگی یک فرد ویژگی درون گرایی و انزوا‌طلبی است و بدون حاشیه زندگی می‌کند. اما به افسردگی مبتلا نیست.

وی تصریح کرد: افسردگی بعد از زایمان، بیماری، از دست دادن نزدیکان و مشکلات اقتصادی، باعث افسردگی مقطعی شده و بعد از مدتی بهبودی حاصل می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان این که بروز افسردگی در مردان و زنان متفاوت است، گفت: مردان معمولا در خود فرورفتگی دارند و ارتباط برقرار نمی‌کنند. علت بیماری‌های روحی در آنها مشکلات اقتصادی و فشارهای زندگی است. اما زنان افسردگی‌های اختصاصی دارند؛ برای مثال افسردگی پس از زایمان و یا افسردگی در سن یائسگی از جمله این موارد است.

282182