پرسون بررسی کرد؛

گرانی بلای جان مردم و اصناف/ به جای گوشت، تقاضای آشغال گوشت می کنند!

گرانتر شدن اقلام و محصولات به تدریج مردم را به سمت استفاده از وسایل دست دوم وکارکرده و اقلام ارزانتر و دارای تخفیف هدایت کرد. 

تصویر گرانی بلای جان مردم و اصناف/ به جای گوشت، تقاضای آشغال گوشت می کنند!

به گزارش سایت خبری پرسون، چند روز قبل در برنامه « زنده باد زندگی»،کارشناس خانمی از نقش امید در زندگی و نحوه برنامه ریزی دستمزد برای استفاده در خانواده صحبت کرد. صحبت هایی که به مذاق بسیاری خوش نیامد. زیرا که عده بسیاری از مردم معتقد هستند که حتی ماهی یکبار گوشت یا میوه را هم نمی توانند بخرند و از توان خریدنش بر نمی آیند.

صحبت های کارشناس این برنامه، غوغایی در فضای مجازی و رسانه ای برپا کرد. غوغایی که نشات گرفته از خشم و رنج مزمنی است که هموطنانمان در برابر گرانی ها در خود فرو ریخته اند. اما آیا به واقع مردم می توانند کمتراز این هم استفاده کنند؟گرانی‌های یک سال اخیر، سبد خرید بیشتر مردم را نسبت به سال‌های قبل دگرگون کرده است. در سال‌های قبل، مردم قدرت خرید بالاتری داشتند و علاوه بر کالاهای اساسی و مواد غذایی، بخشی از درآمد خود را صرف تهیه کالاهای مصرفی همچون پوشاک، لوازم خانگی و لوازم بهداشتی می‌کردند؛ اما در شرایط فعلی بیشتر افراد جامعه فقط در حد خرید مایحتاج ضروری امکان خرید دارند. به همین دلیل بسیاری از بازارها همچون لوازم خانگی، لوازم بهداشتی و پوشاک نسبت به سال‌های قبل، دچار رکود شده‌اند. تداوم وضعیت رکود فعلی موجب نگرانی بازاریان، خالی شدن بسیاری از مغازه‌ها و پاساژها، کاهش حجم مبادلات تجاری و بی‌انگیزگی شغلی برخی صنف‌ها همچون لوازم خانگی، پارچه، طلافروشان، رستوران‌ها و... شده است. با توجه به مشکلات اقتصادی، اغلب مردم خرید کالاهای غیرضروری را حذف کرده‌اند و بیشتر اقدام به خرید کالاهای اساسی می‌کنند.

برای نمونه دو توییت از توییت های مردم در نقد صحبت های کارشناس برنامه«زنده باد زندگی» را آورده ایم:

در این گزارش، نزد برخی از اصناف و مغازه دارها رفته و از آنها نحوه خریدکردن مردم را سوال کردیم.

* کالاهای دست دوم

به گفته فعالان صنف لوازم برقی، به علت گرانی لوازم خانگی، بسیاری از افراد جامعه از خیر خرید لوازم خانگی نو گذشته‌اند. از سوی دیگر، سمساری‌ها از هجوم مردم برای خرید لوازم خانگی دست‌ دوم خبر می‌دهند.

در خصوص بازار فروش سمسارها، صاحب یکی از سمساری های تهران به«سایت خبری پرسون» گفت: چون قدرت خرید مردم بسیار کاهش‌یافته و از طرف دیگر واردات لوازم برقی کاهش‌یافته و محصولات داخلی گران شده است بیشتر مردم به سمساری‌ها برای تهیه وسایل برقی هجوم می‌آورند، اما در سایر بخش‌ها چون قیمت کالاهای دست‌دوم افزایش یافته، در زمینه فروش با افزایش کمتری روبه‌رو بوده‌ایم.

*کسادی بازار مبلمان

مبلمان، دیگر کالایی است که در شرایط اقتصادی فعلی با کاهش شدید تقاضا مواجه شده است. حسن آقای تبریزی که در صنف مبلمان مشغول فعالیت است با اشاره به کسادی روزافزون بازار مبل گفت: این صنعت به علت کمبود مواد اولیه در وضع مناسبی قرار ندارد و گردش مالی افراد فعال در این صنف به کمترین میزان ممکن رسیده است. گفت: به علت کاهش قدرت خرید مردم و کمبود نقدینگی کسبه و تولیدکنندگان، قیمت‌ها نسبت به دیگر محصولات وکالاهای بازار افزایش کمتری را دیده است ولی همین افزایش کم هم نتوانسته مردم را برای خرید در این صنف نگه دارد.

او می گوید که مردم نمی توانند بخرند و ترجیح می دهند برای خرید مایحتاج زندگی درنمانند.

*نقره به‌جای طلا

با افزایش چند برابری قیمت طلا در دو سال اخیر، بسیاری از افراد که به مناسبت‌های مختلف مجبور به تهیه طلا و جواهر بودند، این روزها مجبورند به خرید نقره اکتفا کنند. با گرانی و کساد شدن بازار طلا و سکه، اقبال عمومی نسبت به خرید زیورآلات نقره افزایش یافته و معامله در این حوزه از طلا سبقت‌گرفته و موجب شده است نقره‌سازان بازار طلا را به دست گیرند.

گفته می‌شود از ابتدای امسال به دلیل تداوم رکود در بازار سکه و طلا، بسیاری از طلافروشان در شهرهای مختلف کشور جواز کسب خود را باطل کردند.

یکی از طلافروشی های پایتخت به «سایت خبری پرسون» گفته است که بعضی از مردم تمایل دارند طلا بخرند اما به صورت قسطی. ما هم به آشنا ها و کسانی که اعتماد داریم قسطی می دهیم.

*گوشت قرمز؛ بی گوشت قرمز

تفاوت در خرید مردم در تفاوت مناطق تهران و میزان نقدینگیشان کاملا مشهود است. در بعضی از مناطق فقیرتر تهران، صنف قصاب ها،کاملا ضرر کرده و سودی هم عایدشان نشده است. این وضع ناراحت کننده است که خانمی بیاید و از ما تقاضای آشغال گوشت کند. در حالی که ایرانی ها به مزه غذا و استفاده از گوشت در خوراک هایشان اهمیت می دهند.

قیمت گوشت گوسفند و گوساله در یک سال و نیم اخیر حدود چند برابر شده و کار به‌جایی رسیده که بسیاری از اقشار، عطای خرید گوشت قرمز را به لقایش بخشیده‌اند.

قصابی‌ها می‌گویند فروش روزانه‌شان نسبت به سال‌های گذشته کمتر از نصف شده و کاهش قدرت خرید مردم به‌دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز رکود و کسادی بازار را به‌دنبال داشته است و برخی قصابی‌ها هم کارشان را تعطیل کرده‌اند.

یکی از قصابی ها گفته است که مردم اگر هم به هر دلیلی مجبور به خرید گوشت باشند، فقط در دهه اول ماه می توانند از پس خرید کردن برآیند.

او در ادامه گفته است: تفاوت در خرید مردم در تفاوت مناطق تهران و میزان نقدینگیشان کاملا مشهود است. در بعضی از مناطق فقیرتر تهران، صنف قصاب ها،کاملا ضرر کرده و سودی هم عایدشان نشده است. این وضع ناراحت کننده است که خانمی بیاید و از ما تقاضای آشغال گوشت کند. در حالی که ایرانی ها به مزه غذا و استفاده از گوشت در خوراک هایشان اهمیت می دهند.

*کاهش فروش پوشاک

فعالان صنف فروشندگان لباس می‌گویند در یک سال اخیر بازارشان به شدت راکد شده است، این رکود به‌خصوص در لباس‌های مجلسی شدیدتر شده زیرا مردم دیگر پولی برای خرید این نوع لباس‌ها ندارند.

برادران قاسمی که سالهاست در زمینه پوشاک فعالیت دارند می گویند: پوشاک از سال گذشته متناسب با نرخ ارز افزایش قیمت داشته، از طرف دیگر با موج گرانی در سایر کالاهای اساسی شاهد این امر بودیم که میزان فروش پوشاک با افت محسوسی روبه‌رو شده زیرا توان خرید مردم کمتر شده است.

* تزیینات داخلی منزل

بهروز میلانی، رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان تهران هم در گفتگو با خبرنگاران گفت: به دلیل این که دید و بازدیدها بسیار محدود و کم شده، نیاز به تامین کالاهای تزئینات ساختمانی برای مردم کاهش یافته است در حالی که روزهای بهمن ماه هر سال شاهد مراجعات بسیاری از افراد به واحدهای صنفی این اتحادیه بودیم اما امسال هنوز خبری از این تقاضاها نیست و بازار کساد است .

او در بیان مشکلات و چالش های این حوزه بیان داشت: گرانی و عدم دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز برای تولید از جمله مواردی است که شرایط اقتصادی، خصوصاً تولید را برای بخش خصوصی سخت کرده است. زمانی که مواد اولیه گران به دست تولیدکننده برد، از سویی محصول تولید شده گران می شود و از سوی دیگر تقاضا برای آن کالا کاهش می یابد در نتیجه فروش کم و چرخه اقتصادی کند می چرخد و مردم از کالاهای نیمه مستعمل خود استفاده می کنند؛ لذا بازار رونق خود را از دست می دهد.

*گرانی بلای جان مردم و اصناف

اگر قیمت محصولات بی کیفیت کیلویی 5000 تومان و محصولات با کیفیت کیلیویی 7000 تومانویا حتی کمتر هم باشد، با وجودی که قیمت این محصولات از نظر قیمت تفاوت چندانی با هم نداشته ولی بازهم مردم به سمت خرید این اجناس و محصولات بی کیفیت و ارزان کشیده شده اند. دلیل آن یک چیز می تواند باشد و آن ذخیره پول بیشتر است.

بالا بودن قیمت اجناس ومواد اولیه چه برای مردم به عنوان مصرف کننده و چه برای تولید کنندگان و فروشندگان که آنها هم به نوعی مصرف کننده مواد ومحصولات هستند سبب شده است که هر دو طیف ماجرا ضرر کرده و از وضع موجود نارضایتی داشته باشند.

در سبد محصولات مورد نیاز یک خانوار از محصولات و اقلام خوراکی گرفته تا هزینه وسایل نیازمند به تعمیر و هزینه های جانبی ولی مورد نیاز دیده می شود. حال با گرانتر شدن محصولات در بازار، مردم از یکسری از خریدهای اضافه چشم پوشاندند وسعی می کنند خریدها را با دستمزد اندک ماهانه یا روزانه خود تطبیق دهند. به طور مثال؛ بسیاری از میوه و تره بار فروشی ها بعضی از محصولات جوانه زده یا لک برداشته که مدت زمان زیادی تا فاسد شدن و گندیدن ندارند را بیرون از مغازه ها با قیمت بسیار پایینتر قرار داده تا نیازمندان به آن اقلام مراجعه کنند. حالا در بررسی های میدانی مشاهده میکنیم که خرید و رجوع به این نوع از محصولات بسیار بیشتر شده است. به طور عینی تر، اگر قیمت محصولات بی کیفیت کیلویی 5000 تومان و محصولات با کیفیت کیلیویی 7000 تومانویا حتی کمتر هم باشد، با وجودی که قیمت این محصولات از نظر قیمت تفاوت چندانی با هم نداشته ولی بازهم مردم به سمت خرید این اجناس و محصولات بی کیفیت و ارزان کشیده شده اند. دلیل آن یک چیز می تواند باشد و آن ذخیره پول بیشتر است.

در نتیجه، تورم در بازار بسیار بالاتر از افزایش دستمزدهای مصوب و رسمی جامعه بوده و همین سبب می شود تا هموطنانمان برای پس انداز کردن پول و یا به بیان دقیقتر خرید محصولات بیشتر، از خریدهای بی کیفیت و ارزانتر بهره ببرند. فرهنگی که روز به روز بر نوع خرید و نحوه استفاده هموطنانمان از کالاهایشان، سایه تیره تری را می گستراند.

268062