پرسون گزارش می‌دهد؛

بازار داغ اصناف دوره گرد/ رونق کسب و کارهای سیار در روزهای کرونایی

برخی از کسب و کارها از گذشته به شکل سیار فعالیت داشتند؛ اما به دلیل توسعه خدمات رسانی این کسب و کارهای سیار رو به فراموشی و به نوعی تعطیلی قرار گرفته اند، تا اینکه این روزها به دلیل شرایط کرونایی کسب وکار های سیار جان دوباره گرفته اند.

به گزارش سایت خبری پرسون، برخی از این شغل‌های سیار روزگاری یکی از پررونق ترین کسب و کارها در ایران به شمار می رفتند؛ مانند نفت فروشان، لحاف دوزان، خریداران ضایعات، آب حوض کشان و... ؛ با وجود اینکه رفته رفته این شغل‌ها رو به فراموشی رفته اما دوره گردی و سیار بودن شغل ها پابرجا مانده و دیگر شغل ها جایگزین کسب وکارهای قدیمی شده اند تا اینکه با پیدا شدن سر و کله ویروس نامرئی کرونا و تمایل نداشتن مراجعه مردم به مراکز پرجمعیت بازارشان داغ تر شده است و حتی این مشاغل سیار وسعت فعالیت شان را با نعمت تکنولوژی تلفن همراه( اپلیکیشن) گسترش داده اند.


در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به مشاغل سیار که این روزها در کلانشهر تهران به کسب درآمد مشغولند.


سوخت رسانی سیار برای خودرو

اگر بنزین ماشین شما در خیابان تمام شد، در فضای مجازی می‌توانید درخواست سوخت کنید؛ البته ناگفته نباشد که هزینه بنزین بیشتر از هزینه قیمت تعرفه آزادی است که در پمپ بنزین پرداخت می شود چرا که سیستم این پمپ بنزین های سیار کارت سوخت نمی پذیرد و تنها سوخت آزاد ارائه می دهد و از سوی دیگر هزینه ای بابت ایاب و ذهاب نیز دریافت می کند.

از زمانی که سوخت فسیلی کشف شده کسب و کار سوخت رسانان سیار نیز آغاز شده است، در ایران سوخت نفت به شکل سیار در معابر انجام می شد و بعد از مدتی که سیستم موتورخانه در ساختمان ها راه اندازی شد کمی از این سیار بودن سوخت فاصله گرفته شد تا اینکه در چند سال اخیر سوخت رسانی خودرو به شکل سیار وارد بازار شد.


شرکت پخش فراوده‌های نفتی اقدام به سامانه سوخت رسانی سیار کرده است، این کار با اپلیکیشنی که طراحی شده انجام می‌شود؛ اگر بنزین ماشین شما در خیابان تمام شد، در فضای مجازی می‌توانید درخواست سوخت کنید؛ البته ناگفته نباشد که هزینه بنزین بیشتر از هزینه قیمت تعرفه آزادی است که در پمپ بنزین پرداخت می شود چرا که سیستم این پمپ بنزین های سیار کارت سوخت نمی پذیرد و تنها سوخت آزاد ارائه می دهد و از سوی دیگر هزینه ای بابت ایاب و ذهاب نیز دریافت می کند.

شستشوی خودرو در حیاط خانه


کارواش خودرو یکی از مشاغل سیار این روزها در تهران است، خودروهای وانتی کوچک با داشتن سیستم روز وارد حیاط و پارکینگ مشتریان می شوند و اقدام به نظافت بیرونی و دورنی خودرو می کنند؛ به طوری که دیگر نیازی نیست رانندگان خودروها برای شستشوی داخل و بیرون خودروشان به مراکز کارواش در سطح شهر مراجعه کنند، بلکه با تماس تلفنی افرادی هستند که ابزارآلات کارواش را به محل خودرو شما انتقال می‌دهند و در همان محیط اقدام به نظافت خودرو می‌کنند؛ کافی است مشتریان این خدمات کمی در فضای مجازی و اینترنت جستجو کنند تا شماره تماس این کسب و کار را به دست آورند.

نصب توری پنجره

با آغاز فصل بهار هوا رو به گرما می رود و موجب می شود تا پنجره های باز شوند، یکی از معضلات باز شدن پنچره ها ورود حشرات به داخل منزل هستند که این موضوع بازار را برای کسب و کار توری در و پنجره که با موتور در معابر شهر گشت می زنند تا مشتری برای خود دست و پا کنند فراهم کرده است؛ 
البته این روزها به قدری آلودگی صوتی در شهرها زیاد است که برخی شهروندان برای اینکه در واحدهای مسکونی شان از شر صدای خودروها در امان باشند، اقدام به نصب کردن پنجره‌های دوجداره می‌کنند، که این موضوع باعث شده که شغل در و پنجره سازی سیار در سطح شهر زیاد شود.

تعویض قفل و کلید سیار به شکل فعالیت 24 ساعته

اجاره مغازه در برخی از محلات تهران برای تعدادی از مشاغل صرفه اقتصادی ندارد، برای نمونه در مناطق شمالی تهران اجاره مغازه به شکل میلیونی است و برای کلید سازان این اجاره سنگین به حساب می آید و توان تامین اجاره را ندارند، از همین رو برخی از کسب و کارها در این منطقه به شکل سیار مشغول به کار می شوند و حتی اتحادیه کلید سازان نیز مجوز فعالیت به آنها را ارائه می دهد.

این کلید سازان در یک خودرو کوچک در گوشه ای از خیابان های محلات شمالی تهران پاتوق می کنند و خدمات رسانی شان را به مشتریان می دهند، البته برخی دیگر از این کلید سازان کمی پیشرفته تر هستند و با راه اندازی نرم افزار ارائه خدمات می دهند.


گل کاران سیار


حتما در سطح شهر سه چرخه‌هایی را مشاهده کرده‌اید که گل و گیاه را در قسمت حمل بار خود گذاشته‌اند و در گوشه ای از خیابان به آرامی‌در حال تردد هستند، این افراد به شکل سیار مشغول به شغل باغبانی و گل کاری هستند، تا بتوانند حیاط و باغچه کاری خانه‌های مسکونی را انجام دهند.اوج فعالیت این افراد اسفندماه به دلیل زمان هرس درختان و فصل بهار به دلیل رویش گیاهان است.


کفاشی سیار

در هر محله ای از تهران در گوشه خیابان افرادی نشسته اند و در حال فعالیت کفاشی هستند، برخی از این افراد سالیان سال است امرار معاش شان را از کنار خیابان با فعالیت کفاشی به دست آورده اند؛ البته این خدمات نیز کمی شکل و شمایل خود را تغییر داده و با سیستم روز خود را یکپارچه کرده است.


افرادی که می‌خواهند کفش شان را مورد تعمیر قرار دهند یا اینکه کفششان نیاز به واکس زدن دارد، می‌توانند به شکل تلفنی درخواست کفاش در محله مورد نظر کنند.


برپایی موسیقی سیار

عده ای هستند که شغلشان کمی هنرمندانه تر است و آنها نانشان را از نوازندگی در می آوردند، این افراد با ابزار آلات موسیقی شان در خیابان ها و کوچه های محلی قدم زنان اقدام به خواندن و نواختن می کنند و مردم با شنیدن موسیقی از پنجره خانه هایشان اندک پولی برای این هنرمندان می اندازند.

برخی از این موسیقی ها سنتی و برخی نیز کلاسیک است؛ البته برخی از این گروه هستند محیطی را در سطح شهر برای خود فراهم می کنند و برای رهگذران می نوازند، به هر حال در این روزهای کرونایی که اکثر افراد جامعه در خانه هستند این شغل کمک بزرگی به شادی و نشاط افراد خانه نشین می کند.


فروش نان سنتی به شکل سیار


برخی از افراد نان‌های سنتی و محلی را از شهرهای گوناگون کشور بار خودروهای وانت بارشان می‌کنند و در محلات مختلف پایتخت بساط کرده و به فروش می‌رسانند.آن‌ها شب را در خودروشان می‌خوابند و 2تا3 روز زمان می‌برد تا نان‌ها را به فروش رسانند، گاهی اوقات نان فروشان به شکل سیار با خودروشان در معابر شهر تردد می‌کنند تا مشتری برای نان‌ها پیدا کنند.

قالیشویی سیار

خانه تکانی یکی از رسم و رسوم های ایرانیان به حساب می آید و همه ساله در ایام اسفند نظافت اساسی خانه صورت می گیرد تا با پاکیزگی کامل به استقبال از سال جدید برویم، یکی از مهم ترین ابزار های مورد نظافت در خانه قالیشویی است که این روزها به دلیل سبک زندگی شهری قالیشویی توسط افراد خانواده بی معنی شده است از همین رو قالیشویی هایی وجود دارند که با مراجعه به خانه متقاضیان قالی آنها را با خود می برند و 48 ساعت بعد قالی تمیز شده را به خانه مشتری می آورند.

گزارش از: محمد خادمی

247303