پرسون بررسی کرد؛

در سایه عدم نظارت مسئولان؛ وفور متادون های تقلبی در بازار

متادون های تقلبی آنقدر زیاد شده که صدای بسیاری از مصرف کنندگان را درآورده است. مصرف کنندگانی که نیاز مبرم به این دارو داشته و تاثیر زیادی بر روند کاری و زندگی آنها می گذارد.
تصویر در سایه عدم نظارت مسئولان؛ وفور متادون های تقلبی در بازار

به گزارش سایت خبری پرسون، متادون؛ نگهدارنده ای که بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد از آن استفاده، تا بتوانند در مسیر ترک مرفین کمک رسانشان باشد. اما در گزارش قبل در سایت سایت خبری پرسون، گفتیم که عدم نظارت بر توزیع آن در سوپرمارکت ها و عطاری ها مشکلات زیادی را به همراه آورده است.

حال به نظر می رسد اقلام متادون های یافت شده در بازار آن قدر متنوع شده است که تشخیص تقلبی و اصل بودنشان کاری بسیار تخصصی است. در گفتگو با چند تن از مصرف کنندگان جوان متادون، البته آن هم به صورت قرص، در یافتیم که میزان تقلب در بازار آن قدر زیاد شده که آنها را مستاصل کرده است.

دعوای شدیدی کنار یکی از سوپرمارکت ها آغاز شده بود. صاحب مغازه می گفت که «من از کجا بدانم. جای بهتری می شناسید از آنجا بگیرید».

وقتی قضیه را پرس وجوکردم متوجه شدم خریداران متادون هر روز با قرص متادون بی آرم و نشانی مواجه می شوند که پس از مصرف هیچ فرقی به حالشان نکرده و حالات خماری به آنها دست داده است.

حال سوال اینجاست که از زمانی که متادون به عنوان بهترین نگهدارنده (البته بر حسب امکانات وتوزیع )به مراکز ترک اعتیاد و جامعه بیماران مبتلا به اعتیاد شناسانده شد. سال های زیادی میگذرد.طرحی که به علت عدم نظارت و رها کردن بیماران در زمان ترکو توجه نکردن به میزان مصرف و عدم حضور روانشناسان زبردستی که در مسیر ترک همراهشان باشد باعث شده است بیمار سال ها و سال ها متادون را مصرف و به آن معتاد شود.

ظاهرا عزم جدی در کشور برای حل مشکل اعتیاد وحداقل کم کردن آمارهای بی شمار بیماران مبتلا وجود ندارد. حال که شرایط اقتصادی کشور و عدم نظارت و سودجویی دلال ها باعث شده است هر فردی در حال خرید و فروش مقدار زیادی متادون وپخش آن در بین جوانان باشد.همین سبب شده است که بازار سودجویی و متعاقبا بازار متادون های تقلبی در بازار رشد چشمگیری داشته باشد.

هر روز یک قرص متفاوتی را به ما می دهند .این وضعیت در مورد شربت هم صدق کرده وخواب آورهایی وشربت های دیگری که در شربت متادون حل میکنند سبب خواب آلودگی و حتی مسمومیت های ریز و درشت شود.

یکی از مصرف کنندگان میگوید: هر روز یک قرص متفاوتی را به ما می دهند .این وضعیت در مورد شربت هم صدق کرده و خواب آورها و شربت های دیگری که در شربت متادون حل میکنند سبب خواب آلودگی و حتی مسمومیت های ریز و درشت شود.

او به ما گفته است که« قرص های متادون آنقدر متنوع شدند که یک روز قرص اصل و روزهای متمادی قرص تقلبی به دست مان رسیده است. از این رو نمی توانیم به درستی مسیر ترک را ادامه دهیم. حتی بارها و بارها به فکرم رسیده است که موادی که قبلا مصرف می کردم را مصرف کنم.»

این صحبت ها هشداری خطرناک برای مسئولین زیربط است که نتیجه نظارت های دست و پا شکسته شان، بازار سیاه داروی متادون شده است. البته نکته ای که باید به آن اشاره کرد، مصرف کننده هایی هستند که با دیدن این اوضاع به فکر توزیع گسترده متادون و به دست آوردن سود حاصل از آن به سرشان زده است.

*شرایط اقتصادی در توزیع قرص های متادون نقش دارد؟

این سوالی است که از یکی متخصصین پرسیدیم که در جواب ما می گوید: « بازار سودآوری متادون بسیار بالا بوده و همین سبب شده است شرکت های زیادی در حال ساخت متادون باشند. شرایط اقتصادی فعلی کشور هم سبب شده است که ماده موثره متادون در قرص ها کم وکمتر شود. ثابت نبودن و دستکاری در مقدار ماده موثره، باعث این اتفاقات می شود.»

اما دوباره این سوال را از مسئولین زیربط و البته وزارت بهداشت می پرسیم که آیا روند توزیع و نظارت بر مراکز سرپایی ترک و مراکز غیرمجازی که قرص را توزیع می کنند باید بدین صورت ادامه یابد؟

نکته ای را که باید در این قسمت متذکر شد؛ توجه به نوع بیماری بیماران مبتلا به اعتیاد است. متادون قرار بود آنها را به زندگی عادی برگرداند. با وجود هزینه های گزافی که روزانه برای خرید قرص و حتی شربت های متادون می دهند، به نتبیجه مطلوب نرسیده و سبب می شود که فشار روانی و حتی خشونت در خانواده ها بالا رود.

متادون قرار بود آنها را به زندگی عادی برگرداند. با وجود هزینه های گزافی که روزانه برای خرید قرص و حتی شربت های متادون می دهند، به نتبیجه مطلوب نرسیده و سبب می شود که فشار روانی و حتی خشونت در خانواده ها بالا رود.

خشونتی که بارها دیده و شنیده ایم که زنان وکودکان، بیشترین قربانی این رفتارهای ناشی از ترک شده اند؛ و خانواده هایی را به خاک سیاه نشستند و آن زمان هیچ کاری از هیچکس ساخته نبود.

بلبشو و عدم نظارت مسئولان به حدیست که این افراد خود را رها شده فرض کرده و خود به دنبال جا و مکانی برای تهیه متادون های موردنظرشان می باشند. گذشته از هزینه هایی که کشور در راه این بی مبالاتی چه از نظر جانی و مالی وحتی روانی می دهد نمی توان چشم را به این حد از بی انصافی و عدم نظارت بست و به امید درست شدن آسوده بود.

واقعا نظارت بر شرکت های سازنده، نظارت بر سطوح جامعه، شناسایی افراد توزیع کننده می تواند اینقدر سخت باشد که موضوعی به این مهمی آن هم در بحبوحه شیوع موج چهارم کرونا را رها کرده اید؟

245061