نگرانی از مصرف «متادون» به جای «ترامادول» با توزیع در داروخانه‌ها

رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد با غیرکارشناسی خواندن توزیع داروهای مخدر در داروخانه‌ها گفت: اولین تجربه اعتیاد ۲۴ درصد جوانان مصرف «ترامادل» است و نگرانیم با توزیع متادون در داروخانه‌ها و دسترسی آسان و ارزان به آن، اولین اعتیاد جوانان به «متادون» تبدیل شود.
تصویر نگرانی از مصرف «متادون» به جای «ترامادول» با توزیع در داروخانه‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، علی غلامی رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد با غیر کارشناسی دانستن توزیع داروهای مخدر در داروخانه‌ها، اظهار کرد: طبق کنوانسیون جهانی ۱۹۶۱ که ایران نیز جزء آن است، تعهد شده که داروهای تحت کنترل باید در محلی که پزشک، پرستار و تجهیزات احیاء موجود است، استفاده شود که قطعا داروخانه هیچ شباهتی با این شرایط ندارد.

وی گفت: مراکز درمان اعتیاد بابت تهیه دارو به معاونت‌های غذا و دارو پول می‌پردازند؛ در شرایط اقتصادی که ارائه خدمات به بیماران با مشکلاتی مواجه است، غیر منطقی است که عنوان می‌شود طبق اصل ۴۴ قصد برون‌سپاری توزیع دارو را دارند.

غلامی ادامه داد: از طرفی سازمان غذا و دارو به بهانه نبود نظارت کافی و نشت دارو، می‌خواهد توزیع دارو را به ۴۰۰ داروخانه منتخب واگذار کند. سوال اینجاست که نظارت بر ۴۰ معاونت غذا و دارو که در ساختمان وزارت بهداشت و دانشگاه واقع شده‌اند آسانتر است و یا ۴۰۰ داروخانه؟ تضمین چیست؟ و چگونه است که با وجود ۱۸ هزار داروخانه در کشور، قرار است سود حاصل از توزیع متادون به جیب حدود ۲درصد از داروخانه‌ها (۴۰۰داروخانه) سرازیر شود که همین امر توجه را به رانت بیشتر می‌کند. قطعا مسائل فوق بهانه‌ای بیش نیست و مافیای دارو و مواد مخدر برای درآمد حاصل از محل توزیع داروی متادون در داروخانه‌ها، دندان تیز کرده‌ است.

وی افزود: درآمد حاصل از فروش داروهای تحت کنترل، ردیف بودجه‌ای دولتی دارد و وزارت بهداشت برای این کار نیاز به اجازه مجلس دارد.

رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد با اشاره به عرضه داروهای مخدر توسط داروخانه که خطراتی همچون اعتیاد داروخانه‌ای را به همراه خواهد داشت، بیان کرد: یک تجربه اعتیاد داروخانه‌ای داریم؛ در حال حاضر اولین تجربه اعتیاد ۲۴ درصد جوانان، مصرف «ترامادل» است و حالا نگرانیم با توزیع متادون در داروخانه‌ها و دسترسی آسان و ارزان به آن، اولین اعتیاد جوانان تبدیل به «متادون» شود.

منبع: ایسنا

612892