دکتر شیراکبری؛ روانشناس در گفتگو با پرسون:

انجمن های معتادان گمنام (NA) نیازمند حمایت دستگاه های دولتی هستند

روانشناس تربیتی و روانکاو با اشاره به اینکه انجمن های معتادان گمنام (NA) نیازمند حمایت مالی دستگاه های دولتی هستند، بیان داشت: نباید اجازه دهیم که مشکلات اقتصادی، معیشتی و... انجمن های (NA) را در کشور به تعطیلی بکشانند، بنابراین از مسئولان درخواست می کنیم که از نظر مالی و آموزشی این انجمن ها را مورد حمایت خود قرار دهند.

کردستان ـ دکتر محمدحسین شیراکبری؛ روانشناس و روانکاو امروز در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون عنوان داشت: اعتیاد در حال حاضر به یکی از چالش های بسیار مهم جامعه ما تبدیل شده، به گونه ای که مسئله اعتیاد از مهمترین دغدغه های اجتماعی کشور است.

این روشناس در ادامه با اشاره به ویژگی های اعتیاد بیان داشت: یکی از ویژگی ها و مضرات اعتیاد این است که نه تنها فرد معتاد درگیر آن می شود، بلکه اطرافیان وی نیز از گزند این آسیب ها در امان نیستند.

دکتر شیراکبری با تاکید بر اینکه تنوع مواد مخدر و نیز کاهش سن اعتیاد پدیده جدید این ناهنجاری اجتماعی در کشور است، گفت: روز به روز گرایش معتادان به سمت مواد مخدر صنعتی همانند شیشه، گُل و... بسیار بیشتر می شود و از سوی دیگر شاهد کاهش سن اعتیاد هستیم و براساس آخرین تحقیقات اکنون سن اعتیاد در کشور به کمتر از 13 سال رسیده است که این یک فاجعه اجتماعی محسوب می شود.

وی با انتقاد از مراکز ترک اعتیاد در کشور به ویژه استان کردستان، افزود: شاید مراکز ترک اعتیاد در نگاه اول مکان مناسبی برای کنار گذاشتن اعتیاد معتادان باشد، ولی در بیشتر این کمپ ها هیچ استانداردی در بحث ترک اعتیاد معتادان رعایت نمی شود و بعضا می بینیم که به مانند یک زندانی با معتاد برخورد می شود.

این روانشناس با اشاره به ضرورت نظارت بیشتر دستگاه های متولی همانند بهزیستی بر این کمپ های ترک اعتیاد، بیان داشت: بعضا دیده شده که برخی از معتادان در این کمپ ها که بیشتر به صورت کمپ های اجباری هستند، زندانی شده و کتک هم می خورند و خبری از درمان دارویی، مشاوره و... در آنها نیست که این عملکرد خلاف قانون و نفس این کمپ های ترک اعتیاد است.

دکتر شیراکبری با تاکید بر اینکه باید معتاد در زمان حضور در کمپ علاوه بر ترک اعتیاد خود، مهارت آموزی داشته باشد، بیان کرد: متاسفانه نحوه برخورد متولیان برخی از این کمپ ها به حدی غیراستاندارد است که بعضا دیده شده که معتادان از کمپ فرار می کنند و دوباره با همان وضعیت ناخوشایند وارد جامعه می شوند.

وی نظارت جدی و همیشگی را یکی از ضروریات رعایت قوانین و اصول ترک اعتیاد در این نوع کمپ ها دانست و ابراز کرد: متاسفانه بر در و دیوار شهر شماره های کمپ های ترک اعتیاد اجباری و غیراجباری چشم نوازی می کند که معلوم نیست وضعیت در این مراکز نگهداری معتادان چگونه است.

این روان شناس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خروجی انجمن های معتادان گمنام یا همان (NA) بهتر و بیشتر از کمپ های اجباری و غیراستاندارد است، گفت: معتادانی که برای رهایی از چنگال دیو اعتیاد به این انجمن ها مراجعه می کنند و در جلسات آن شرکت می نمایند بی شک تمایل بیشتری به ترک اعتیاد دارند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر به عینه دیده شده است که در این انجمن ها معتادان بهبود یافته ضمن اینکه به معنای واقعی از اعتیاد تنفر پیدا می کنند، بلکه با مهارت ها و آموزش های لازم در بحث اشتغال آشنا می شوند که این امر بسیار ارزشمند است.

دکتر شیراکبری با اشاره به اینکه انجمن های معتادان گمنام (NA) نیازمند حمایت مالی دستگاه های دولتی هستند، بیان داشت: نباید اجازه دهیم که مشکلات اقتصادی، معیشتی و... انجمن های (NA) را در کشور به تعطیلی بکشانند، بنابراین از مسئولان درخواست می کنیم که از نظر مالی و آموزشی این انجمن ها را مورد حمایت خود قرار دهند.

آیین مهر ـ استان کردستان

230245