کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

نارضایتی مردم از ساختار دولت، چالش جدید آمریکا/ ساختار نظام آمریکا معیوب است

ساختار آمریکا از نقطه نظر یک دموکراسی تمام عیار، کاملاً معیوب است و بسیاری از مردم در کف خیابان‌های آمریکا این ضعف را فریاد می‌زنند و به دنبال یک جامعه امن و سالم هستند که در آن حداقل‌های معیشت و چرخه اقتصادی روزانه را داشته باشند.

محمدجعفر قادری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در تحلیل انتخابات آمریکا اظهار کرد: در حال حاضر آمریکا دو قطبی شده است. بخشی از این شرایط ایجاد شده، دوقطبی اجتماعی است چرا که طبقات مختلف اجتماعی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، احساس تبعیض می‌کنند. تبعیضی که در تمام ابعاد و چهارچوب زندگی آن‌ها رسوخ پیدا کرده و اساساً این تبعیض را یک تبعیض ساختاری و نهادینه شده در ساز و کار سیاست و حکومت آمریکا ارزیابی می‌کنند.

قادری افزود: آمریکایی‌ها هم در حوزه‌های شهروندی و هم در حوزه‌های سیاسی شاهد این تبعیض‌ها و نگاه‌های متفاوت هستند و بروز و ظهور این تبعیض‌ها را در برخوردهای بسیار خشن و غیرانسانی پلیس فدرال آمریکا با مردم رنگین پوست شاهد بودیم و در واقع آتش زیر خاکستری که در رابطه با موضوع تبعیض بود در ماجرای جرج فلوید به یکباره فوران کرد.

وی با اشاره به تبعیض‌ها و شکاف‌های سیاسی ایجاد شده در آمریکا گفت: ترامپ به واسطه نوع رفتار و نوع تفکر خود مدل جدیدی از سیاست و حکومت در آمریکا را بنا گذاشت تا جایی که بخشی از جمهوری‌خواهان نیز در همین انتخابات از او روی‌گردان شدند و به کمپین دموکرات‌ها پیوستند. ترامپ در فضایی بین‌المللی هم به نوعی این رفتار را ادامه داد و چندجانبه‌گرایانه‌ای را که ایالات متحده در دوره اوباما سعی کرده بود آن را در جهان مدیریت کند، کنار گذاشت و رویکرد یکجانبه گرایانه نسبت به موضوعات بین‌المللی داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: نکته حائز اهمیت این است که ساختار انتخابات در آمریکا یک ساختار دموکراتیک به معنای حقیقی کلمه نیست و بسیاری از مردم به این نکته پی برده‌اند که چاره‌ای جز انتخاب بین بد و بدتر ندارند. نظرات منتشر شده از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته نشان دهنده این بود که نظام سیاست و حکومت در ایالات متحده یک نظام مردم سالار نیست که اگر این‌گونه بود آن‌ها امکان انتخاب گزینه‌هایی غیر از دو گزینه دموکرات و جمهوری‌خواه را داشتند.

از نظر دموکراسی ساختار نظام آمریکا معیوب است

وی با اشاره به صحبت‌های ترامپ در مورد تقلب و فساد در انتخابات آمریکا عنوان کرد: قطع به یقین اگر ترامپ احساس می‌کرد برنده نهایی انتخابات است به هیچ وجه از این ادبیات استفاده نمی‌کرد. ترامپ به واسطه روحیه‌ای که دارد سعی در هیجانی کردن فضا دارد تا بتواند بر این بستر خودش را اولاً مظلوم نشان دهد و دوم این‌که بتواند رقیب دموکراتش را از صحنه به در کند.

قادری همچنین بیان کرد: نکته جالب توجه این است که ترامپی که در حال حاضر در قدرت است و مجری انتخابات است از فساد و تقلب صحبت می‌کند و این عمق فاجعه را نشان می دهد و در واقع نشانگر این است که طبقه اقلیتی که در قدرت هستند تمام منویات خود را به اکثریت مردم آمریکا تحمیل می‌کنند که از آن در ترمینولوژی و ادبیات سیاسی به عنوان یک نظام الیگارشی یاد می‌کنیم نه یک نظام دموکراسی چراکه دموکراسی به معنای حکومت اکثریت بر مردم است نه حکومت یک اقلیت.

وی افزود: درگیری‌ها و نابسامانی‌هایی که در آمریکا بروز و ظهور پیدا کرده است نشان دهنده یک ساختار معیوب است. حال این‌که ترامپ از آن به عنوان ساختار فاسد و متقلب یاد می‌کند بیش‌تر جنبه جنگ روانی و بازی سیاسی علیه رقیب را دارد کما این‌که دموکرات‌ها هم در قالب همین ساختار معیوب ارزیابی می‌شوند چراکه بسیاری از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی به این نکته اشاره کرده‌اند که نکاتی که بایدن در میتینگ‌های انتخاباتی و در مناظره با ترامپ مطرح کرد، از نقطه نظر حمایت از مردم نبود بلکه از نقطه نظر استفاده ابزاری برای بحث انتخابات بود چراکه به قول ترامپ ۴۰ سال است که بایدن مستقیماً در قدرت حضور دارد و بسیاری از این نابسامانی‌ها ثمره رفتار و تفکر بایدن است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که این ساختار از نقطه نظر یک دموکراسی تمام عیار، کاملاً معیوب است، گفت: در بحث شمارش آرا و اثرگذاری الکترال کالج‌ها هم می‌توان این ایراد را به وضوح دید و نشان دهنده این است که ادعای ابرقدرتی و هژمونی بودن آمریکا در جهان به سرعت در حال افول است و بسیاری از مردم در کف خیابان‌های آمریکا این ضعف را فریاد می‌زنند و به دنبال یک جامعه امن و سالم هستند که در آن حداقل‌های معیشت و چرخه اقتصادی روزانه را داشته باشند.

وقوع درگیری و شورش در خیابان‌های آمریکا

قادری بیان کرد: به دلیل جو هیجانی ایجاد شده در جامعه از سوی کارزار انتخاباتی و از آنجا که بازنده انتخابات به راحتی قادر به پذیرش این ماجرا نیست حداقل اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که درگیری‌ها تا روزها ادامه پیدا کند و این مسئله به اعتراضات مردم نسبت به تبعیض نژادی و ضعف و ناکارآمدی در بحث کرونا اضافه خواهد شد و همه دست به دست هم می‌دهند و وضعیت را وخیم‌تر خواهد شد.

وی افزود: با توجه به تسلیح صورت گرفته، خیابان‌های آمریکا طی روزهای آینده از سوی هواداران ترامپ عرصه یک کشمکش نادر در تاریخ این کشور خواهد بود اما به معنی این نیست که الزاماً جنگ مسلحانه‌ای صورت خواهد گرفت.

محمدجعفر قادری در پایان گفت: خوابی را که آمریکا طی سالها برای فروپاشی از درون و به هم ریختن ساز و کار حکومت در کشورهای دیگر به واسطه انقلاب‌های رنگی، کودتاها و آشوب و فتنه به پا کردن‌ها، می‌دید در حال تعبیر شدن برای خود آمریکا است و به قول معروف کوزه گر در کوزه افتاده است.

210107

مطالب مرتبط