کارشناس بین الملل و تحلیلگر آمریکا در گفتگو با پرسون:

شرایط داخلی آمریکا رو به وخامت است

شرایط امروز آمریکا با دهه‌های گذشته متفاوت است و قدرت اقتصادی سابق آمریکا در حال حاضر دیده نمی‌شود. همین مسئله سبب شد که آمریکایی‌ها در عرصه بین‌المللی تأثیرگذاری کمتری داشته باشند و روز به روز با یک شتاب فزاینده‌ از میزان تأثیرگذاری هژمونیک آمریکا در عرصه بین الملل کاسته شود.

پارسا نجفی کارشناس بین الملل و تحلیلگر آمریکا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص صحبت‌های رئیس جمهور روسیه درمورد انتخابات آمریکا گفت: طبیعتاً روسیه به عنوان کشور رقیب آمریکا درصدد استفاده از شرایط داخلی این کشور است. هرچه ایالات متحده آمریکا دچار مشکلات بیش‌تری باشد، فرصت روسیه و سایر رقبای آمریکا نظیر چین برای ابراز وجود در عرصه جهانی بیش‌تر است.

نجفی ادامه داد: اصولاً صحنه جهان از وضعیت تک ابر قدرتی که آمریکایی‌ها در 30 سال گذشته ادعای آن را داشته‌اند، تغییر کرده است و به سوی وضعیت چند قدرتی حرکت می‌کند. وی افزود: بسیاری از اندیشمندان جهان معتقد هستند که در آینده حتی یک یا چند قدرت مطرح نخواهد بود بلکه کشورهای متعدد با فرهنگ‌های مختلف در عرصه قدرت جهانی می‌توانند تاثیرگذار باشند.

این کارشناس بین الملل و تحلیلگر آمریکا بیان کرد: نکته حائز اهمیت برای روسیه این است که آمریکایی‌ها درگیر مسائل داخلی خود باشند و از پرداختن به امور بین الملل غافل باشند. کما این‌که آمریکایی‌ها در چند سال اخیر در عرصه‌های مختلف از جمله تحولات شمال آفریقا، مدیترانه شرقی و قفقاز هیچ حضوری نداشتند، برخلاف گذشته که در تمام صحنه‌های چالش برانگیز جهان همیشه آمریکایی‌ها پای ثابت درگیری‌ها بودند.

پارسا نجفی در ادامه عنوان کرد: در تحولات اخیر جهانی روز به روز از تأثیرگذاری و فعالیت هژمونیک و سلطه طلبانه آمریکا کاسته شده است. علاوه بر این در دوران ترامپ، از سوریه و افغانستان هم عقب نشینی کردند.

وی با اشاره به این‌که شرایط داخلی آمریکا به دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری ناشی از انتقال تولید به خارج از آمریکا، رو به وخامت است، تصریح کرد: با افزایش بیکاری، مشکلات معیشتی برای مردم آمریکا ایجاد می‌شود، در نتیجه اکثر مردم آمریکا دچار مشکلات اقتصادی هستند مشکلاتی که تجربه رویارویی با آن را در گذشته کسب نکرده‌اند.

نجفی تشریح کرد: شرایط امروز آمریکا با دهه‌های گذشته متفاوت است و قدرت اقتصادی سابق آمریکا در حال حاضر دیده نمی‌شود. همین مسئله سبب شد که آمریکایی‌ها در عرصه بین‌المللی تأثیرگذاری کمتری داشته باشند و روز به روز با یک شتاب فزاینده‌ از میزان تأثیرگذاری هژمونیک آمریکا در عرصه بین الملل کاسته شود. طبیعتاً برای کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای شرق آسیا مثل ژاپن و کره جنوبی که به لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی وابسته آمریکا هستند، شرایط ناخوشایندی است.

این کارشناس بین الملل و تحلیلگر آمریکا افزود: ترامپ نیز در دوران ریاست خود اعلام کرد آمریکا نباید هزینه تأمین امنیت کشورهای دیگر را بپردازد و اگر اروپایی‌ها می‌خواهند از قدرت نظامی آمریکا استفاده کنند، باید هزینه آن را بپردازند. این مسئله برخلاف مسیر جهانی‌سازی بود که آمریکایی‌ها در 70 سال گذشته پیگیری می‌کردند.

وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها دچار مشکلات شدید داخلی هستند که حتی نتیجه انتخابات و این‌که چه کسی رئیس جمهور آمریکا شود نیز مشکلات چالش برانگیز داخلی آمریکا را برطرف نخواهد کرد، گفت: چالش‌های سیاسی و اقتصادی در آمریکا به حدی وسیع است که دولت آینده آمریکا حتی اگر دولت مستقری باشد نمی‌تواند آن قدرت سابق آمریکا و امپراطوری ادعایی که آمریکا برای نظم نوین جهانی داشت را احیا کند.

پارسا نجفی در پایان اظهار کرد: قدرت آمریکا از نظر عرصه بین الملل روز به روز کاهش پیدا می‌کند و این روند کاهش قدرت آمریکا باعث شده است که بسیاری از کشورها تلاش کنند معادلات جدیدی را برای آینده سیاسی، امنیتی و بین‌المللی خود طراحی کنند که آمریکا در آن حضور ندارد.

221927