کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

ترامپ انتخابات را به جمهوری‌خواهان باخت

ترامپ در این دوره از انتخابات به جمهوری‌خواهان باخت نه به دموکرات‌ها و اگر در ایالات آریزونا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و جورجیا، جمهوری‌خواهان به صورت مطلق از ترامپ حمایت می‌کردند قطعاً ترامپ می‌توانست بایدن را در آن ایالات شکست دهد. از طرف دیگر بخشی از جمهوری‌خواهان سنتی که در سال 2016 به ترامپ رأی داده بودند نیز این بار نه تنها رأی خود را به نفع ترامپ به گردش در نیاوردند بلکه به نفع بایدن به گردش درآوردند.

حنیف غفاری کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در تحلیل رفتارهای ترامپ پس از انتخابات و ارائه شکایت به دیوان عالی آمریکا، بیان کرد: اولین گامی که ترامپ و حزب جمهوری‌خواه باید بردارند این است که شکایت رسمی خود را به فرمانداران ایالات و دادگاه‌های ایالتی ارائه دهند. در ایالات آریزونا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و جورجیا شاهد ادعای تقلب دونالد ترامپ هستیم. البته در ایالت نوادا هم قرار است پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شود.

حنیف غفاری ادامه داد: ترامپ بازی را در هر 6 ایالت باخته است و سوابق انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که فارغ از این که تقلبی در انتخابات رخ داده یا خیر آرائی که در نهایت تغییر می‌کند چیزی حدود ۱۰۰۰ رأی است و تأثیری در نتیجه انتخابات ندارد ولی چون در این دوره از انتخابات شاهد افزایش بی‌سابقه آرا پستی بودیم، ترامپ امیدوار است که این افزایش آرا پستی را مستمسکی برای ادعای حقوقی خود قرار دهد.

وی افزود: برخورد دادگاه‌های ایالتی خصوصاً در طول برگزاری انتخابات که بارها با درخواست جمهوری‌خواهان و ترامپ مبنی بر شمارش آرا و توقف آن مخالفت کردند، نشان می‌دهد که در ایالات، ترامپ شانسی برای پیروزی حقوقی بر بایدن و تغییر موازنه آرا به نفع خود ندارد. بنابراین ممکن است ترامپ کار را به دادگاه عالی یا دیوان عالی آمریکا بکشاند که آخرین و نهایی‌ترین مرجع قضایی در این کشور محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ترکیب دیوان عالی آمریکا 6 به 3 به نفع جمهوری‌خواهان است اما نباید فراموش کرد که دیوان عالی آمریکا به علت مناقشه در چند ایالت آمریکا عملاً دست بسته‌ای در موضوع انتخابات دارد و نمی‌تواند انگیزه‌های حزبی و سیاسی خود را دخیل کند چرا که اگر این اقدام را انجام دهد شاهد بروز یک بحران امنیتی بی‌سابقه در آمریکا خواهیم بود و این به معنای تقلب رسمی و سیستماتیک و عملیاتی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

وی همچنین بیان کرد: ترامپ در ابتدا تصور می‌کرد می‌تواند آرا را در سایر ایالات به دست بیاورد و در آرا الکترال در یک تعادل نسبی با بایدن قرار بگیرد. سپس با ایجاد مناقشه بر سر ایالت پنسیلوانیا که دارای ۲۰ رأی الکترال است بتواند آرا را حتی در صورتی که در شمارش اولیه به بایدن نسبت داده شوند، به واسطه حمایتی که در دیوان عالی دارد، به نفع خود مصادره کند و رئیس جمهور شود

غفاری ادامه داد: نکته قابل توجه این است که ترامپ نمی‌تواند این نقشه را پیش ببرد چرا که مناقشه بر سر چند ایالت است نه فقط یک ایالت و این مسئله کار را برای جمهوری‌خواهان دشوار می‌کند و به همین دلیل است که بخشی از جمهوری‌خواهان خصوصاً طیف سنتی آن‌ها از ترامپ می‌خواهند شکست در انتخابات را بپذیرد و هزینه بیش‌تری را به حزب تحویل نکند.

طرد شدن ترامپ از سوی جمهوری‌خواهان

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به این‌که در انتخابات 2020 آمریکا دموکرات‌ها تنها رقیب ترامپ نبودند، تشریح کرد: ترامپ در این دوره از انتخابات به جمهوری‌خواهان باخت نه به دموکرات‌ها و اگر در ایالات آریزونا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و جورجیا، جمهوری‌خواهان به صورت مطلق از ترامپ حمایت می‌کردند قطعاً ترامپ می‌توانست بایدن را در آن ایالات شکست دهد. در مقابل شاهد حمایت حداکثری دموکرات‌ها از بایدن و همچنین حمایت حداکثری نسبی رأی دهندگان مستقل از دموکرات‌ها بودیم. از طرف دیگر بخشی از جمهوری‌خواهان سنتی که در سال 2016 به ترامپ رأی داده بودند نیز این بار نه تنها رأی خود را به نفع ترامپ به گردش در نیاوردند بلکه به نفع بایدن به گردش درآوردند.

وی در ادامه افزود: دو ایالت آریزونا و جورجیا که آراءشان به نفع بایدن بود، دو ایالت قرمز و محافظه کار هستند و در واقع ایالت‌های جمهوری‌خواه محسوب می‌شوند و این‌که رأی آن‌ها به نفع حزب دموکرات برگشته است، نشان می‌دهد که تا چه اندازه‌ای در حزب جمهوری‌خواه شکاف و در مواردی نفرت از ترامپ به وجود آمده است.

غفاری در پایان در خصوص سکوت بخش اعظمی از جمهوری‌خواهان کنگره گفت: آن‌ها به این نتیجه رسیدند که دیگر آینده سیاسی خود را به دونالد ترامپ گره نزنند چرا که اگر وارد این مناقشه ساختاری علیه حاکمیت آمریکا شوند این مسئله اعتبار و آینده سیاسی آن‌ها را در آمریکا خدشه‌دار می‌کند، بنابراین تصمیم گرفتند که ترامپ را تنها بگذارند و بیش از این انرژی سیاسی خود را در حمایت از ترامپ خرج نکنند و به انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۲ جهت بازگرداندن کامل توازن در مجلس سنا به نفع خود و متعاقباً انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ چشم بدوزند.

210428