عطا بهرامی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

سیاست خارجه آمریکا با تغییر اسامی تغییر نمی‌کند

از دیدگاه جهانی مهم نیست چه کسی رأی می‌آورد و سیاست آمریکا ثابت است. سیاست کلان آمریکا بر در برگیری چین استوار شده است و کسی که رأی بیاورد مطمئناً فشار بر چین را ادامه می‌دهد. همچنین سیاست آن‌ها درمورد ایران و خاورمیانه روشن است و تغییر نمی‌کند.

عطا بهرامی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص رفتار عمومی انتخاباتی مردم آمریکا و دو نامزد انتخاباتی گفت: مسائلی که در حال حاضر در آمریکا می‌بینیم مسئله ای نیست که به تازگی اتفاق افتاده باشد و یک دوره طولانی پرخاشگری ناشی از محرومیت، یک دوره طولانی از تعمیق شکاف‌های اجتماعی و یک دوره طولانی از تجمع ثروت در آمریکا اتفاق افتاده است.

بهرامی ادامه داد: مردم آمریکا افراد زیادی را آزموده‌اند. هم به جمهوری‌خواه و هم به دموکرات، هم به سیاه پوست و هم به سفیدپوست رأی داده‌اند. وقتی ساختار سیاسی نمی‌تواند مشکل را حل کند و مشکل همچنان پابرجاست، راه‌های دموکراتیک کنار می‌روند.

وی در ادامه اظهار داشت: فلسفه دموکراسی این است که مشکل سر صندوق‌های رأی حل شود، وقتی مشکل سر صندوق حل نمی‌شود جنبش ۹۹ درصد اتفاق می‌افتد و نهایتاً جنبش به روش‌های مختلف سرکوب می‌شود. در واقع قواعد بازی اعتراض مدنی را به هم می‌زند، پرخاشگری خود را نشان می‌دهد و در چنین شرایطی نامزدهای ساختارشکن بیش‌تر مورد توجه قرار می‌گیرند تا کسانی که نماینده وضع موجود هستند. دلیل موفقیت ترامپ در انتخابات گذشته این است که نماینده وضع موجود نیست و ساختار شکنی کرده است. طبیعتاً مردمی که از چند دهه تبعیض ناراحت هستند به کسی که نماینده وضع موجود است رأی نمی‌دهند و به سمت تغییر می‌روند حتی اگر این یک انتخاب کور باشد.

بهرامی با بیان این که از دیدگاه جهانی مهم نیست چه کسی رأی می‌آورد و سیاست آمریکا ثابت است، گفت: سیاست کلان آمریکا بر در برگیری چین استوار شده است و کسی که رأی بیاورد مطمئناً فشار بر چین را ادامه می‌دهد و دیگر سرمایه آمریکا به سمت چین نخواهد رفت و آمریکا در حال تقویت هند است. همچنین سیاست آن‌ها درمورد خاورمیانه روشن است و تغییر نمی‌کند.

وی افزود: آمریکایی‌ها اگر می‌خواهند در قدرت باقی بمانند و از جایگاه هژمونیک خود پایین نیایند باید جلوی صعود قدرت‌های کوچک‌تر را بگیرند و اگر این اتفاق نیفتد با یک تغییر سیستم مواجه می‌شوند چرا که در سال ۱۹۴۵، ۴۸ درصد اقتصاد دنیا را در اختیار داشتند اما الان به مرز ۲۰ درصد رسیده‌اند. بنابراین هرکسی که رأی بیاورد سیاست کلان آمریکا در مورد چین، ایران و تجزیه خاورمیانه همچنان استوار است و یک قدرت منطقه‌ای مثل ایران را برنمی‌تابد.

وی با اشاره به این که ایران نباید به فکر این باشد که می‌شود با آمریکا زد و بندی انجام داد و مذاکره‌ای کرد، بیان کرد: آمریکایی‌ها به دنبال مذاکره و حل و فصل مسئله نیستند و به دنبال خلع سلاح و تغییر نقشه خاورمیانه هستند و همین سیاست را در مورد اروپای شرقی و آمریکای لاتین نیز دارند.

بهرامی در پایان گفت: در آینده شاهد شکل‌گیری ائتلاف‌های جدیدی هستیم که می‌خواهند بقای خود را در مقابل سیاست توسعه طلبانه آمریکایی حفظ کنند.

209912

مطالب مرتبط