تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

ترامپ به دنبال احقاق حق خود در کف خیابان‌های آمریکا

وقتی ترامپ اوضاع نظرسنجی‌های قبل از انتخابات را دید، تصمیم گرفت که این بدنه را پای صندوق رأی بیاورد و اگر از طریق صندوق رأی نتواند به نتیجه برسد این بدنه افراطی نژادپرست را به عنوان اهرم فشار علیه ساختار قرار دهد تا بتواند در کاخ سفید باقی بماند. هدف اصلی ترامپ این است که در کف خیابان‌های آمریکا نتیجه انتخابات را تغییر دهد و به تعبیری حق خود را از طریق ایجاد آشوب در خیابان‌ها بگیرد.

ابوذر گوهری مقدم کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص بحران ساختاری انتخاباتی آمریکا، گفت: ترامپ به عنوان یک رئیس‌جمهور متفاوت در 4 سال اخیر تلاش کرده است بسیاری از حوزه‌ها، ساختارهای سیاسی و روندهای تصمیم‌گیری ایالات متحده را تغییر دهد چرا که فردی بود که جزء این ساختار نبود و به طور اتفاقی و بر اساس حادثه رئیس جمهور آمریکا شده بود و ساختار رسمی آمریکا به دنبال این بود که مقابل او بایستد و شخصی را که تصمیمات و سیاست‌هایش متفاوت ازساختار رسمی بود، کنار بگذارد.

گوهری مقدم بیان کرد: یکی از اقداماتی که ترامپ در طول سال‌های اقامتش در کاخ سفید به دنبال آن بود، بسیج کردن بدنه نسبتاً تندرو و نژادپرستان حامی خود بود.

وی ادامه داد: وقتی ترامپ اوضاع نظرسنجی‌های قبل از انتخابات را دید، تصمیم گرفت که این بدنه را پای صندوق رأی بیاورد و اگر از طریق صندوق رأی نتواند به نتیجه برسد این بدنه افراطی نژادپرست را به عنوان اهرم فشار علیه ساختار قرار دهد تا بتواند در کاخ سفید باقی بماند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان این‌که فراخوان‌ها، تحولات و حرکت‌های روزهای اخیر آمریکا ناشی از بسیج شدن این بدنه تندرو و نژادپرست است، عنوان کرد: که اگر مدیریت نشود، می‌تواند زمینه درگیری و آشوب‌های اجتماعی را بین طرفداران احزاب در آمریکا به وجود بیاورد.

ابوذر گوهری مقدم در ادامه تصریح کرد: این که رئیس جمهور مستقر، علیه ساختار باشد و مردم و طرفداران خود را بسیج کند و به خیابان‌ها بکشاند و روندهای قانونی و دموکراسی آمریکایی را زیر سؤال ببرد دارد، در تاریخ آمریکا کم سابقه یا بی‌سابقه است و از این جهت شاهد افول ایالات متحده در زمینه شعارهای لیبرال دموکراسی هستیم.

وی افزود: هدف اصلی ترامپ این است که در کف خیابان‌های آمریکا نتیجه انتخابات را تغییر دهد و به تعبیری حق خود را از طریق ایجاد آشوب در خیابان‌ها بگیرد.

گوهری مقدم همچنین اظهار کرد: ساختار رسمی ایالات متحده آمریکا به نحوی بسیج شدند که مانع انتخاب مجدد ترامپ شوند چرا که تصمیمات و سیاست‌های چهار ساله ترامپ باعث افول جایگاه آمریکا در عرصه‌های مختلف نظیر قدرت نرم افزاری و سخت افزاری و جایگاه رهبری آمریکا در دنیا در سطح کلان خود شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر مسائل آمریکا افزود: از آنجایی که رسانه‌ها، نخبگان حکومتی و غیرحکومتی، احزاب در آمریکا و حتی حزب جمهوری خواه، خود را متضرر از سیاست‌های ترامپ می‌بینند، ترامپ را طرد کرده و تلاش می‌کنند که ساختار رسمی سیاست در آمریکا برگردد و مسیر سنتی دو حزب و آدم‌های حزبی ریشه‌دار مجدداً در رأس ساختار قرار بگیرند نه فردی که فاقد تجربه سیاسی و فاقد صلاحیت لازم برای رهبری است.

گوهری مقدم در پایان گفت: نکته قابل توجه این است که بعید است ترامپ بتواند به لحاظ حقوقی و سیاسی به نتیجه مشخصی برسد و احتمالاً نتیجه اعلام شده، تصویب خواهد شد و حتی اگر دادگاه‌ها و دیوان عالی هم مداخله کنند بعید است که در نتیجه تغییری ایجاد شود.

220893