آشپزی

ناهار چی بپزم؟ ناهار چی درست کنم؟ و… این سوالات یکی از پرتکرارترین پرسش های مادران و کدبانوهای ایرانی است. مادرانی که خانواده و فرزندانشان را در اولویت قرار داده و سعی می کنند غذاهای پرخاصیت، خوشمزه و متنوع را در سفره خانواده بگنجانند، برای همین این قبیل سوالات به دغدغه اکثر آنان تبدیل شده است.
حبوبات جزو مواد مغذی رژیم غذایی افراد در سراسر جهان بوده و سرشار از پروتئین گیاهی، فیبر، ویتامین B، آهن، کلسیم و پتاسیم هستند. از نظر مواد مغذی، حبوبات مانند خانواده گوشت‌ها سرشار از پروتئین هستند، البته سطح آهن کم‌تری داشته و در عوض چربی‌های اشباع شده ندارند.
ایرانی‌ها به کسی که در طبخ غذا مهارت دارد آشپز می‌گویند. این خود دلیلی محکم برای محبوبیت آش در فرهنگ غذایی این سرزمین است. تهرانی‌ها هم برای انواع آش‌ها جایگاه ویژه‌ای قائل بودند و در مقاطع مختلف سال آش‌های ویژه می‌پختند.
دال عدس غذایی کامل است و انرژی زیادی تولید می‌کند. انرژی دو فنجان دال عدس پخته شده تقریبا ۷۰ کیلوکالری است و به همین دلیل می‌تواند صبحانه‌ای مغذی باشد که انرژی روزانه بدن را تامین می‌کند. همچنین قبل از فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به عنوان غذایی پرکالری و مقوی مورد استفاده قرار گیرد.
یکی از غذاهای خوشمزه پرآوازه تهرانی‌ها آبگوشت است. بر اساس بعضی روایت‌های شفاهی ابداع این غذا از سوی تهرانی‌ها بوده و مبدع آن «علی‌نقی‌خان آشپز» است که یک غذای تازه به منوی غذایی اهالی تهران اضافه کرده است.
آش‌های جو، رشته و شله قلمکار از گذشته دور تا امروز محبوب تهرانی‌ها بوده‌اند. در دوره قاجار نیز این آش‌ها پای ثابت سفره ‌پایتخت‌نشینان بودند و حتی جشن‌ها و مراسم خاص دربار شاهان و اشراف‌زاده‌گان قجری هم بدون با این غذای محبوب رنگ و بوی متفاوت می‌گرفت. در ادامه به دستور پخت این آش‌ها پرداختیم.
چیز کیک ژاپنی، کیکی سبک با بافتی منسجم است که کاملا اسفنجی بوده و شاید کمی شما را در انتها غافلگیر کند. این چیز کیک یکی از دسر‌های خوشمزه و جذاب کشور ژاپن محسوب می‌شود که بی‌شباهت به چیز کیک‌های معمولی ما نیست.
نشا نوعی دسر مانند ماقوت است که اغلب در مناطق جنوبی کشور، به ویژه در شهر بوشهر تهیه می‌شود. مردم بوشهر این دسر شیرین، خوش طعم، لطیف و خوشرنگ را اغلب در ماه رمضان برای وعده افطار تهیه کرده و نوش جان می‌کنند.
کوفته برنجی زنجان به لطف عطر و طعم سبزیجات استفاده شده در آن در کنار سایر مواد، غذای باب میل اغلب افراد است و می‌تواند به عنوان گزینه پیشنهادی برای وعده غذایی ناهار یا شام در میهمانی‌های خانوادگی سرو شود.
خیلی از ما بزرگ‌ترها از خوردن کلم‌ها به صورت پخته، به خاطر بوی خاصی که دارند امتناع می‌کنیم، در حالی که اگر از همان کودکی در رژیم غذایی فرزندانمان کلم را هم بگنجانیم مطمئنا در بزرگسالی هم با انواع غذاهای کلم‌دار به راحتی کنار می‌آیند.
طرز تهیه این دلمه کمی با دلمه‌های دیگر مثل دلمه برگ انگور یا دلمه برگ کلم متفاوت است و جالب اینکه بسیاری از کودکان طعم آن را می‌پسندند و به عنوان یکی از غذا‌های خوشمزه از مادرشان می‌خواهند که آن را تهیه کند.
اگر از ما بپرسند که با تن ماهی چه غذاهایی می‌توان درست کرد، به‌طور حتم اغلب ما ساندویچ یا سالاد تن‌ماهی را نام می‌بریم.