اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با ۰.۳۳ درصد کاهش به ۱۷۹۱ دلار و ۵۳ سنت رسید.
طبق آخرین داده‌ها از ۷ تا ۱۴ ژانویه، ذخایر بین المللی کشور روسیه ۱.۲ درصد رشد داشته است، به طوری که در ۷ ژانویه سال جاری، حجم آنها به ۶۳۰.۵ میلیارد دلار رسیده بود.
پیش‌بینی نتفلیکس درباره میزان افزایش تعداد مشترکان در سال ۲۰۲۲ باعث کاهش چشمگیر ارزش سهام این غول دنیای سرگرمی شد.






یک فعال کارگری گفت: کشور ترکیه مثل ما با مشکل تورم شدید روبه رو است ولی آنها برای ۲۰۲۲ دستمزدها را ۵۰ درصد افزایش دادند و حداقل دستمزد کارگر ترکیه ای را ۴۲۵۰ لیر تصویب کردند.
قیمت نفت برنت دریای شمال با ۱ دلار یا ۱.۱ درصد کاهش به ۸۷ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۳۰ دلار و ۸۰ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش یافت و در ۱۸۴۳ دلار و ۲۰ سنت بسته شد.
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: کلا این قانونمندی حاکم است که توسعه و پیشرفت همیشه از داخل یک کشور شروع می شود پس اشتباه بزرگی است اگر امید و انتظارات پیشرفت اقتصادی ایران را به کمک ها و سرمایه گذاریهای خارجی و به خصوص به کشور چین اتکا کنیم.
بهای نفت پس از یک وقفه به‌دلیل ظهور سویه اُمیکرون، مجددا به سطوح بالای ۸۶دلار بر بشکه رسید که اوج قیمتی ۴۰ماه اخیر است. نفت برای رسیدن به این سطح چهار هفته افزایشی را پشت‌سر گذاشت و در معاملات دوشنبه توانست رکورد بزند. در چنین شرایطی که تقاضا قوی است و عرضه کم، اثرگذاری اُمیکرون بر بازار کاهش یافته و امیدها به اتمام تدریجی همه‌گیری کرونا بالا رفته است.
کویت، یکی از ثروتمندترین کشورهای صادرکننده نفت جهان با توجه به تغییرات اقلیمی در حال تبدیل شدن به سرزمینی غیرقابل سکونت است.

وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه گفت: اقتصاد ترکیه در حال حاضر با بحران روبروست است به طوری که تورم فزاینده در این کشور همچنان بیشتر و بیشتر می‌شود از طرف دیگر رشد اقتصادی متوقف شده و ذخایر ارزی این کشور به شدت کاهش یافته است.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۶ درصد رشد به ۱۸۱۹ دلار و ۵ سنت رسید.
سهام تسلا در سال ۲۰۲۱ عملکرد عالی دیگری داشت و حدود ۵۰ درصد رشد کرد و این پس از افزایش ۷۴۰ درصدی سال ۲۰۲۰ بود بنابراین منطقی است که این روند می‌تواند در سال ۲۰۲۲ ادامه یابد.
سازمان ملل در گزارش خود از شرایط اقتصاد دنیا در ۲۰۲۲ اعلام کرد موج‌های جدید همه‌گیری کرونا، چالش‌های موجود در بازار کار، اختلال‌های به‌وجودآمده در زنجیره عرضه و بالا رفتن تورم روند رشد اقتصاد دنیا در سال جاری و سال آینده میلادی را کند خواهد کرد.
اعتراضات خیابانی در قزاقستان اگرچه در ظاهر به بهانه افزایش قیمت سوخت انجام شد، اما از زاویه دیگری می‌توان این بحران را معلول «سبقت تورم از قیمت‌گذاری» یا به تعبیری دیگر «شکست قیمت‌گذاری از تورم» دانست.
قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ و ابهامات در خصوص تقاضا در کوتاه مدت، کاهش یافت و بخشی از رشد قیمت چشمگیری که در دو روز معامله گذشته کسب کرده بود، از دست داد.