یکی از مهمترین بستر های نیل به اهداف فرهنگی در هر جامعه ای ورزش آن کشور می باشد. بسیاری از تحلیلگران عرصه فرهنگ معتقدند در بستر ورزش می توان مولفه های مهم فرهنگ را در هر کشوری نهادینه نمود.
اعتراضات اصفهان از چند جهت با اعتراضات دیگری که در کشور بوده و هست تفاوت جدی داشت. اول اینکه برخلاف اعتراضات دیگر تقریبا از مدتها پیش قابل پیشبینی بود و انتظار آن میرفت و حتی هشدار هم داده شده بود.
چند خبر را که بگذاریم کنار یکدیگر، اگر چه به نتیجهای کاملاً منطقی یا دلخواهِ ما منتهی نخواهد شد اما اعلامِ هشداری است که دچار فاجعه نشویم، فاجعهای که میتواند بزرگتر و خسارت بارتر از بازگشت ۵۸۸ اصله نخل ارسالی به قطر یا ۳۵۰۰ تن سیب زمینی صادر شده به ازبکستان باشد.
جامعه امروز ما لبریز از مطالبات است، مطالباتی بحق که طی این سالها راه و روشهای متفاوتی برای بیانش امتحان شده. گاه در چارچوب قلمهایی که البته محتاطانه بهروی کاغذ و برخی رسانهها میآمدند و بعضا سر بسته بسیاری از آنها را مطرح میساختند، گاه در قالب درخواستهای صریحی که عمدتا در شبکههای مجازی دست به دست میچرخند، گاه در قالب امضاهای اینترنتی و طومارها، گاه در حرکات خلاقانه و مبتکرانه تک نفره یک فرد که ناگهان تبدیل به یک نماد فراگیر میشد،گاه که کارد به در شکل تجمعات که بعضی اوقات آرام بودند و بعضی اوقات حاشیه ساز و بعضی وقتها حادثه آفرین.
هنگامی که بحرانی مانند کمبود آب و اعتراضهای اجتماعی مربوط به چگونگی توزیع عادلانۀ آن پیش میآید، موضوع چندان ساده و بسیط و یکپارچه نیست که بتوان قضاوتی قاطع و یکدست در بارۀ کلیت آن کرد. در این موارد، جزئیات پیچیده و ظریفِ بسیاری وجود دارد که باید از یکدیگر جدا و تک تک به طور مجزا مورد داوری قرار گیرند.
مشکل کمآبی از یک سو بر مردم اصفهان و دیگر شهرها فشار میآورد و اظهارنظرهای غیرکارشناسی برخی شخصیتها از سوی دیگر بهعنوان عاملی برای تشدید فشار روانی بر مردم نقشآفرینی میکند؛ اظهارنظرهایی که نهتنها مبنای علمی ندارد، بلکه گویی نیت پشت آنها سیاسیکردن یک قضیه مدیریتی است.
مقوله امنیت برای افراد جامعه مهم ترین بحث در زندگی اجتماعی است؛ که بدون آن نمی توان هیچ برنامه ریزی و سرمایه گذاری اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی، علمی و خدماتی را انجام داد.
نمایندگان مردم که با وعدههای گوناگون وارد بهارستان شدند، درعمل بهجای گامهای بلند وسریع بهسوی نشاط اجتماعی و رفاه اقتصادی، سخن از طرح و تصویب قوانینی به میان میآورند که 40 سال پیش باید مطرح وتصویب میشدند نه حالا.
برخی منابع آمار مهاجران ایرانی به دیگر کشورها را حدود چهارمیلیون نفر اعلام میکنند، میگویند سیصد هزار نفر آنها ظرف سه سال اخیر ترک وطن کردهاند که رقمی بسیار بزرگ و نگران کننده است.
فرق ندارد ولنتاین باشد یا بلک فرایدی، وقتی مناسبتی غربی وارد کشور ما میشود مختصات خود را از دست داده و کاملا ایرانیزه میشود؛ این موضوعی است که در سالهای اخیر بیش از پیش با آن مواجه هستیم. حالا به جز مناسباتی مثل ولنتاین، کریسمس و هالوین که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارند اما در کشور ما مورد توجه عمومی قرار گرفته اند، بلک فرایدی یا جمعه سیاه هم به این مناسبات اضافه شده و میبینیم خیلی از کاسبان و مغازه داران برای فروش بیشتر بلک فرایدی را دلیلی برای تخفیفات غیر واقعی خود عنوان میکنند. این در حالی است که بررسیها نشان میدهد که این روز در کشور ما نه تنها با تخفیفات ویژه همراه نبوده بلکه دروغی بیش نیست.
آنچه که در روزهای اخیر در اصفهان رخ داد، خطری است که از سالها قبل کارشناسان و رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست، درباره آن هشدار میدادند. موضوعی که دو طرف (برخی از مسئولان و رسانههای بیرونی)، در آتش این اعتراضات مدنی میدمند و همدیگر را مقصر درگیریهای چند روز گذشته در استان اصفهان میدانند. البته قرار نبود «خشونت» چاشنی مسالمت آمیزترین اعتراض برای مایع حیات باشد؛ قرار نبود چاشنی تسویه حسابهای سیاسی، طاقت مردم و کشاورزانی که از خشک شدن زاینده رود سالهاست که سکوت کردهاند، طاق کند.
قتل، یکی از مهمترین جرایم است و برخی از قتلها برای مردم جذابیتهای خبری فراوانی دارد. البته همه قتلها به یک اندازه بازتاب ندارند. در سالهای اخیر قتلهایی که به دست سمیه و شاهرخ، در دهه ۱۳۷۰ رخ داد، سپس قتلی که به دست یک دختر نقاش به نام دلآرا رخ داد و عمهاش را کشت، قتل همسر یک فوتبالیست به دست زن صیغهای فوتبالیست و خودکشی یا قتل پدرام تجریشی در دهه ۱۳۶۰، قتل یک خانم پیر به دست پرستارش کبرا رحمانپور و نیز قتل مریم رحمانی و اکنون غزاله و آرمان بازتابهای خبری و اجتماعی زیادی داشتند.
چند هفته پیش در ساختمان محل سکونت ما پیامی مبنی بر اینکه دریچه فاضلاب به سرقت رفته، خبررسانی شد. گذشت تا این روزها که این خبر جدیتر شد و آمارهایی در رسانه ها به نقل از شرکت آبفای تهران اعلام شد وحاکی از آن است که تقریبا 2هزار و 100 سرقت طی شش ماهه اول امسال در این زمینه صورت گرفته درحالی که سال گذشته کلا دوهزار و 800 سرقت دریچه فاضلاب را شاهد بودهایم. سرقتهایی که فقط 450 مورد آن یک میلیارد تومان هزینه روی دست شرکت آبفای میگذارد.
رئیس سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران گفت: پس از برگزاری دو دوره موفق، سومین کنفرانس رویکردهای نوین روابط عمومی ایران، به صورت بین المللی برگزار میشود.
قدرت تخریب بشر در عصر کنونی هزاران، بلکه میلیونها برابر قدرت تخریب بشر در گذشته است. کافی است، سلاحهای بشر و امکانات فنی او را مقایسه کنیم؛ از شمشیر و نیزه رسیده به بمب اتم. پس چرا بشریت نابود نشده است؟ به این علت روشن که به موازات افزایش این قدرت تخریبی، قدرت بازدارندگی و کنترلکنندگی و بازسازی او نیز بیشتر شده است.
در روزهای اخیر تصویری از انتشار تیتر "کودکان بی مدیرعامل" در نشریه آتیه تامین اجتماعی در شبکههای اجتماعی بازنشر شد اما یک منبع آگاه با تکذیب این موضوع توضیحاتی ارائه کرد.
زایندهرود، بزرگترین و پرآبترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوههای زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه سرچشمه میگیرد و در دشت مرکزی ایران به سمت شرق پیش میرود تا در نهایت به جلگه تالاب گاوخونی میریزد. از این رودخانه، جهت آبیاری باغها، شالیزارهای برنج و کشتزارهای داخلی اصفهان، پنج شاخه بزرگ جدا شده که در گویش اصفهان به آنها«مادی»میگویند، استفاده میشود.
طرح جوانی جمعیت را ارائه میکنند اما از معضل دیگر که شاید خطر بیشتری از پیر شدن جامعه ایرانی دارد را فراموش کردهاند که همان مهاجرت نخبگان در حوزههای مختلف از کشور است. آمارها نشان میدهد طی یک بازه زمانی ۱۱ ساله، ۲۵ درصد نخبگان ایرانی از کشور مهاجرت کردهاند.
این روزها برخی افراد با سر و صدای فراوان و پرشورتر از گذشته به مخالفت با ماسک و اجباری شدن آن پرداختهاند و برای این خواست خود مستندسازی هم میکنند. شاید بد نباشد که در این مورد مقایسهای صورت گیرد میان الزام به استفاده از ماسک و ممنوعیت کشیدن سیگار در بسیاری از حالات و اماکن عمومی.
برخی از صاحب نظران از بنیان تمدن نوین اسلامی دم می زنند. تمدن اسلامی در برههای از زمان (قرن چهارم و پنجم هجری)ظهور کرد و پس از یکی دوقرن با حضور برخی مدعیان افول نمود. ایران دارای تمدن هفت هزارساله است.
درباره اعتراضات اصفهان متن طولانیتری نوشتهام که گمان میکنم بهتر است در روزهای آینده منتشر شود. ولی بخش خاصی از آن را فعلا تقدیم میکنم. این بخش پاسخ به این پرسش است که راهحل رسمی و دمدستی این بحران چه خواهد بود؟ منظور از راهحل، ارایه یک برنامه ۵ یا ۱۰ ساله بلندمدت نیست که هیچ یک از معترضین به اجرای آن اعتمادی ندارد، زیرا ساختار موجود از این حیث برنامهپذیر نیست، آن هم برنامهای که بخواهند، مساله آب را در یک حوضه مهم حل کند.