عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

با تعبیری ساده از اصل عدم قطعیت هایزنبرگ، نمی‌توان هم‌زمان هم سرعت و هم دقت انجام کاری (مانند سنجش سرعت و تکانه الکترون) را حداکثر کرد؛ افزایش سرعت، کاهش دقت را به همراه دارد و برعکس.
دانشجویان، پژوهشگران، حرفه‌مندان، اصحاب رسانه و به‌طورکلی همه کسانی که به‌نوعی با امر برنامه‌ریزی، تحلیل یا پژوهش سروکار دارند، بارها و بارها با این پدیده به‌طور ملموسی مواجه بوده‌اند.
حکومت‌های متمرکز با شکل‌گیری کشور ملت‌ها به‌وجود آمدند. این حکومت‌ها جانشین سیستم‌های قوم و قبیله‌ای یا دولت شهرهای غیرمتمرکز می‌شدند و برای حفاظت از منافع خود، ارتش‌های منظم به‌وجود آوردند که پس از نیروی زمینی که محافظ راه‌ها و مرزها بود، ناوگان‌های تجاری و نظامی هم به‌وجود آمدند. نخستین حکومت‌های متمرکز در چین، مصر، میان‌رودان، هند و ایران پدید آمدند. در این کشور ملت- حکومت‌ها مسیر توسعه و افزایش قدرت را با دادوستد با همسایگان آغاز کردند و با پیشرفت آگاهی از دیگر سرزمین‌ها و دستیابی به روش‌های تولید و تجمیع کالاهای قابل مبادله، مرزهای داد و ستد کالا را تا آن سوی همسایگان بلافصل گسترش دادند. پس از آنکه حکومت‌های ایرانی، یونانی و رومی جانشین تمدن‌های قبلی شدند، مبادلات دریایی نیز به زمینی افزوده شد که خود موجب گسترش جغرافیایی و موضوعی مبادلات کالایی و روابط فرهنگی بین کشورها و سرزمین‌ها می‌شد.
مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: بررسی‌ها از میزان تریاک داخل این شربت نشان می‌دهد که با مجوز سازمان غذا و دارو مقدار ۲ در ۱۰۰۰ معادل دو دهم درصد تریاک به این دارو اضافه شده است، و از نظر دارویی نظیر ترکیبات کدئین، قرص دیفینوکسییلات و شربت دکسترومتورفان و اکسپکتورات (که داخل‌شان مخدر است)، در حدی مجاز و با نسخه پزشک قابل ارائه است.
نسل سوم معماری دوره پهلوی که درواقع چکیده و گوهر نسل‌های پیشین به‌شمار می‌رود، با استاد حسین لرزاده آغاز می‌شود. لرزاده به چنان جایگاه رفیعی در معماری و شهرسازی رسیده بود که به‌شایستگی لقب معمارباشی را دریافت کرد.
قربانیان آزار جنسی سکوت را شکستند؛

بازار داغ افشاگری سلبریتی ها در جنبش «می‌تو»

چهره‌هایی از طیف‌های مختلف، از خوانندگان لس‌آنجلسی تا بازیگران مهاجر و موزیسین‌ها و خوانندگان متفاوت و آلترناتیو و البته کارگردانان شاغل در سینمای ایران که اخیرا قربانی کمپین ایرانی «می‌تو» شده‌اند.
اقدام تعدادی از نیروهای پلیس مرزبانی ترکیه در بازداشت، شکنجه و کشتن یک کولبر و زخمی کردن کولبر دیگر ایرانی باعث بهت و غم بسیاری در میان مردم کشور شده است. استفاده فراقانونی از نیروی قهریه، شکنجه دهشتناک باعث مرگ حسن کچلانو پدر 3 فرزند و زخمی شدن بهنام صمدی نوجوان 17 ساله دیگر شده است.
پرسش این است که در هنگامه بحران‌های بین‌المللی چه نباید کرد؟ تصمیم‌گیری در بحران‌ها موضوع مهمی برای مطالعه اندیشمندان بوده است. در نگاه اول در مواجهه با بحران معمولا از خود می‌پرسیم که چه باید کرد؟ آنگاه درپی پاسخ و راه‌حل برمی‌آییم. اما گاهی چنین پرسشی موضوعیت ندارد. چون اصطلاحا بحران به گره‌کور می‌رسد؛ چاره‌ها اندک، راه‌حل‌ها نامشخص و بن‌بست‌ها از هر سو هویداست.
پرسون از راز بوی نامطلوب دریاچه چیتگر پرده برداشت؛

تالاب با رنگ و بوی بد در پایتخت / جاری شدن فاضلاب خانگی در انهار معابر غرب تهران

چند سالی از راه اندازی دریاچه چیتگر در منطقه 22 در غرب پایتخت می گذرد و این طرح گردشگری مورد استقبال نه تنها تهرانی ها بلکه میزبان تمامی هموطنان است؛ اما بوی نامطلوب که در فصل گرمای هوا در اطراف این دریاچه به مشام گردشگران می رسد موجی از نارضایتی ها را در برگرفته و دست اندرکاران شهری نتوانسته اند این مشکل را حل کنند.
بیایید فرض کنیم که یک فرد شناخته‌شده که اسم و رسم او بر همگان معلوم است، به صورت آشکار اعلام کند که در چند روز گذشته شاهد قتل چند نفر بوده است. واکنش ما چه خواهد بود؟ انتظار داریم که بلافاصله از طرف پلیس و دستگاه قضایی احضار و بازجویی شود.
کیفیت هوای پایتخت امروز جمعه- سوم اردیبهشت - از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص ٨٨در شرایط قابل قبول است.
نماینده دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه‌های علمیه در کردستان گفت: در سال‌های اخیر بسیاری از جریان‌های حاشیه‌دار به نوعی در تلاش هستند که با برنامه‌ها و توطئه‌های پیچیده خود حوزه‌ها را به سمت نگاه سکولار سوق دهند که خوشبختانه تاکنون این تلاش‌های مذبوحانه ناکام مانده است.

معاونت امور فرهنگی شرکت بهره‌برداری متروی تهران با همکاری و مشارکت مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در نظر دارد طی فراخوانی مسابقه عکس و چندرسانه‌ای فرهنگ اقوام و مردم ایران را برگزار کند.
علی خضریان گفت: سربازی باید از سرباز یک عاشق به وطن بسازد، یعنی یک مدافع امنیت و اقتدار ملی، ایثارگر و فداکار، وظیفه شناس و وطن پرست تا بتواند با دل و جان پایبند نظام و اهداف انقلاب باشد.
«آینده جهان از آن کسی است که ترندهای فضای مجازی (Memes) را کنترل می‌کند.» این جمله‌ای است که ایلان ماسک- مالک تسلا موتورز و دومین مرد ثروتمند جهان- در نخستین روزهای راه‌اندازی پلت‌فرم کلاب‌‌هاوس، در گفت‌وگوی غیرمنتظره خود بر بستر این پلت‌فرم بار دیگر به‌زبان آورد.
اتاق‌های کلاب‌هاوس فقط برای هشت هزار کاربر گنجایش دارند. برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی که به گسترش‌پذیری تشویق می‌کنند در اینجا با محدودیت روبه‌رو هستیم، چنین محدودیتی در گفت‌وگو می‌تواند سبب شود که برندها به ایجاد اتاق‌های خصوصی برای افزایش ارتباط با ذی‌نفعان خودشان بیشتر از بودن در صحنه شبکه‌های اجتماعی توجه کنند که پیدا کردن سازوکاری برای آن می‌تواند سودمند باشد.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد؛

افزایش تولد کودکان ناقص الخلقه با حذف غربالگری

رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس با بیان اینکه کمیسیون مخالف حذف غربالگری اجباری است،‌گفت: حذف غربالگری از طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده سبب افزایش تولد کودکان ناقص الخلقه می‌شود.