عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

در ابتدا گمان صاحب‌نظران این بود که استقبالی تا این حد پرشکوه از یک پلت‌فرم ساده در دنیای پلت‌فرم‌های پیچیده، صرفا مرهون تنهایی و جداافتادگی افراد در ایام کروناست. ولی به مرور حضور مشاهیر عرصه تکنولوژی و جذابیت یک ارتباط مستقیم، پرسش و پاسخ و گفت‌وگو با شخصیت‌های دست‌نیافتنی باعث رشد انفجاری کاربران این پلت‌فرم شد.
سازمان وظیفه عمومی ناجا در اطلاعیه ای اعلام کرد: مشمولان دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، دیپلم و زیردیپلم که برگ آماده به خدمت به تاریخ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ دارند باید به محل های اعلام شده بروند.

«... اقتصاد ایران شبیه فروشگاه ظروف چینی است که دائم گرفتار دعوا بین اعضای ائتلاف مسلط است و مهم‌ترین نتیجه آن شکستن ظروف فروشگاه است». به نظر می‌رسد در کشور به‌طور حادی به «بیماری خودایمنی» دچار شده‌ایم.
‎این روزها شرایط اقتصادی بسیاری از افراد جامعه به واسطه تحریم های ظالمانه امریکایی ها و از سوی دیگر ویروس کرونا با مشکل مواجه شده است و ترکش این مشکلات اقتصادی نخست به افراد نیازمند و به نوعی قشر ضعیف جامعه وارد شده است.
نگهداری و شناخت گذشته، تنها به خاطر ارزشی که ما برای آن قائل می‌شویم نیست؛ یعنی نگهداری از یک اثر باارزش تاریخی برای این نیست که فقط به داشتن آن اثر افتخار کنیم.
ایجاد فضای گفت‌وگوی آزاد و تحریف نشده در دیدگاه‌های جامعه‌شناسی توسط متفکرینی مانند هابرماس مطرح شده است. هابرماس گفت‌وگوی آزاد و تحریف نشده را نوعی کنش عقلانی می‌داند. او در نظریه کنش ارتباطی خود می‌گوید جامعه باید از مسیر نوعی گفت‌وگوی آزاد که در قید مناسبات قدرت نباشد برای رسیدن به شکلی آرمانی از آگاهی اخلاقی تلاش کند.
پرونده ویژه پرسون، افسردگی را جدی بگیرید/ بخش هفتم

احساس امیدواری در فرد افسرده را بر اساس واقعیت افزایش دهیم

یک روانشناس بیان کرد: در برخی موارد نشانه‌های افسردگی در واکنش به اتفاقاتی مانند، مهاجرت و احساس غربت، از دست دادن جایگاه اجتماعی و اقتصادی است. همچنین افسردگی می‌تواند به دلیل شرایط درونی فرد باشد. یعنی در کل جهان بینی یک انسان ناامیدانه و نگاه فرد به زندگی سیاه است.
با آغاز فصل بهار و فراهم شدن شرایط مساعد برای رشد قارچ‌های خودرو، بازار مصرف این قارچ‌ها هم داغ می‌شود و خیلی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند با این قارچ‌های خودرو سفره های خود را رنگ و بوی بهاری بدهند؛ غافل از اینکه این قارچ‌ها ممکن است سمی بوده و مصرف آنها مرگ افراد را در پی داشته باشد.
احمدرضا دلیران فیروز تحلیلگر راهبردی سیاست و عضو هیئت مدیره پژوهشکده مطالعات راهبردی فلسطین/شاید مهم ترین تغییر برگشت ناپذیر در علوم سیاسی پس از جنگ جهانی دوم این بود که دامنه رشته علوم سیاسی گسترش یافت و شامل مطالعه سیاست در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین شد، مناطقی که عمدتا به نفع اروپا و آمریکای شمالی نادیده گرفته شده بودند.
خطیبان نماز جمعه، با تاکید براینکه غنی سازی در نطنز با قوت ادامه می یابد، گفتند: غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز نشان از پیشرفت و توانمندی‌های کشور و هشدار به بدخواهان ایران اسلامی است.
امضاکنندگان نامه ی پیوست، به عنوان جمعی از اعضای کانون نویسندگان ایران، بیستم فروردین ۱۴۰۰ در نامه‌ای که به هیات موقت دبیران ارسال کرد، خواستار پاسخگویی این افراد پیرامون تخلف‌ها و تصمیم‌گیری‌های آسیب‌رسان به اعتبار کانون، منشور و اساسنامه آن شده بودند.
پرونده ویژه پرسون، افسردگی را جدی بگیرید/ بخش ششم

ملاک تشخیص مشکلات روحی را بدانید/ تفاوت در مردان و زنان

یک روانشناس با بیان این که بروز افسردگی در مردان و زنان متفاوت است، گفت: مردان معمولا در خود فرورفتگی دارند و ارتباط برقرار نمی‌کنند. علت بیماری‌های روحی در آنها مشکلات اقتصادی و فشارهای زندگی است. اما زنان افسردگی‌های اختصاصی دارند؛ برای مثال افسردگی پس از زایمان و یا افسردگی در سن یائسگی از جمله این موارد است.
کودکان وقتی به دنیا می‌آیند، هیچ اراده‌ای از خود ندارند و آنچه بر آنها می‌گذرد، تام و تمام حاصل اراده والدین و سرپرست آنهاست، این کودک تنها کاری که از دستش بر می‌آید، واکنش نشان دادن به آنچه بر او می‌گذرد است.
برخی فساد اقتصادی و اداری را نیز به مهم‌ترین مسائل اقتصادی ایران اضافه می‌کنند و معتقدند با حل مسئله فساد اقتصادی، سایر مسائل نیز تا تا حدی فروکش می‌کند. برخی دیگر مهم‌ترین مسئله ایران در سال‌های اخیر را نوسان شدید در جمعیت تلقی می‌کنند. از نظر این گروه از افراد، رشد یا کاهش شدید جمعیت، چالش اصلی ایران است که مسائل زیادی در جامعه ایجاد کرده و می‌کند.
پرونده ویژه پرسون، افسردگی را جدی بگیرید/ بخش پنجم

تبعات ویروس کرونا، عامل افزایش مشکلات روحی است

یک روانشناس بیان کرد: مشاوره‌های آنلاین در کشور افزایش یافته که البته تمام آنها معتبر نیستند و از طریق سازمان نظام روانشناسی باید تائید شوند. در این خصوص، صدای مشاور سازمان بهزیستی، مشاوره تلفنی مرکز مشاوره دانشگاه تهران و یا سامانه‌های مشاوره مجازی معتبر پیشنهاد می‌شود.
با توجه به محدودیت‌های کرونا و عدم امکان برگزاری مراسم افطار و اطعام توسط نیکوکاران، موسسه خیریه کهریزک پویشی با عنوان «سفره‌دار» را برگزار می‌کند.
ویژه ‌برنامه‌های حوزه مقاومت بسیج منطقه 12 پایتخت در ایام ماه مبارک رمضان:

در تکاپو برای بسیج دل‌های مؤمنان به بهانه بهار قرآن

شهردار منطقه 12 از برگزاری ویژه‌برنامه‌های حوزه مقاومت بسیج منطقه 12 در ایام ماه مبارک رمضان در این منطقه خبر داد.