دیدنی و خواندنی

در سرویس دیدنی و خواندنی هرآنچه در دنیای اطراف برای مخاطب جذاب و آموزنده باشد منتشر می شود.

ساخت این هواپیما تلاشی واقعا باور نکردنی برای ساخت هواپیما با تنها یک بال دایره‌ای شکل به جای بال‌های صافی بوده که امروز بر روی هواپیماها قرار دارند. به نظر می‌رسد این هواپیما از دهه‌های آینده ساخته شده است.
دهه 50 یک دوره بسیار هیجان انگیز بود، زیرا فناوری به سرعت در حال توسعه بود و نوآوری های جدید در حال ظهور بود. در واقع، آنقدر اختراعات جدید فناوری ثبت شده بودند که مردم شروع به خیال پردازی در مورد امکاناتی کردند که فناوری در آغاز هزاره جدید به ارمغان می آورد.
از عشق پرشور و محکوم به فنای مارک آنتونی و کلئوپاترا گرفته تا رابطه سیاسی بین ملکه انگلستان، ویکتوریا، و همسرش آلبرت، که به عشق منجر شد، این داستان‌های عاشقانه نگاهی اجمالی به زندگی شخصی حاکمان، فاتحان و خاندان‌های سلطنتی عرضه می‌کنند.
ناصرالدین شاه به نوشتن خاطرات روزانۀ خود اهتمامی جدی داشت و این کار را در سفرهای دور و درازش هم ترک نمی‌کرد. خود او نام یادداشت‌هایش را «روزنامه» گذاشته بود؛ این روزنامه‌ها جزئیاتی بسیار جالب و خواندنی از کارها و احوالات روزمرۀ شاه و درباریانش را در اختیار ما می‌گذارند. در اینجا گزیده‌ای از خاطرات یک روز از سفر سوم شاه به فرنگستان را می‌خوانید.
در دوران پهلوی دوم قرار بود اراضی عباس‌آباد که اکنون پهنه‌ای سرسبز با فضاهای فرهنگی و تفریحی متعدد است، به شهستان پهلوی یا محلی برای استقرار نهادهای حکومتی رژیم تبدیل شود. با پیروزی انقلاب اسلامی اما طرح اجرا نشد و به جای آن اراضی عباس‌آباد با ساخت فضاهای فرهنگی در اختیار شهروندان قرار گرفت.
سیلند در واقع یک ریز ایالت است که در ده کیلومتری سواحل انگلستان واقع شده‌است. این سکوی دریایی تاریخچه بسیار پرباری در پشت خود دارد که باعث شد کشوری باشد که برای ورود به آن باید پاسپورت داشته باشید. این کشور حتی پاسپورت خود را دارد که می توان از آن برای سفر به شصت کشور مختلف در سراسر جهان استفاده کرد.
جان ویت پدر آنجلینا جولی: از دخترم ناامید شدم/ رییس جمهوری اسرائیل: سخنان جولی درباره غزه را کاملا رد می‌کنم در آنجا هیچ بحران انسانی وجود ندارد بلکه جنگ وجود دارد!
مارمولک‌های مانیتور بدون گوش، خزندگانی اژد‌ها مانند هستند که به قدری نادر هستند که به آن‌ها لقب «جام مقدس» هرپتولوژی مطالعه خزندگان و دوزیستان را داده‌اند.
بیش از ۲۰۰۰ سال پیش زمانی که متجاوزان عشایری به قلمرو چین یورش بردند پیش بینی درباره کارایی قدرت نرم شکل گرفت. یک ناظر زیرک پیشنهادی ارائه کرد مبنی بر آن که «بربرها» ممکن است توسط هنرهای آشپزی رام شوند. در واقع، او نوشته بود «میل» به برنج، کباب، خورش و شراب چینی می‌تواند مهاجمان را با اعتیاد به محصولات غذایی آن کشور تحت سلطه خود درآورد و به نقطه ضعف مهاجمان تبدیل شود.
جزیرۀ کوئیمادا گرانده در نزدیکی سواحل برزیل بیشترین تراکم مارهای سمی را در کرۀ زمین دارد، گفته می‌شود که به طور میانگین در هر متر مربع از جنگل‌های این جزیره یک افعی طلایی کشنده زندگی می‌کند.
اگر علاقه‌مند به صنعت قهوه هستید، از کار با مردم لذت می‌برید و  در عین حال می‌توانید سطحی عالی از خدمات به مشتری ارائه دهید، باریستا بودن ممکن است یکی از بهترین گزینه‌های شغلی برای شما باشد. البته باریستا بودن تنها در تهیهٔ قهوه خلاصه نمی‌شود. باریستا باید از دانش و مهارت‌های کافی مانند شناخت انواع گونه‌های قهوه و مناطق تولید آن‌ها نیز برخوردار باشد.
پانصد سال پیش، یک دختر نوجوان، بنابر بخشی از فرهنگ اینکاها، قربانی شد و در نزدیکی قله آمپاتو، آتشفشان خاموش در کوه‌های آند، به خاک سپرده شد. از زمان کشف بقایای یخ زده او که به خوبی حفظ شده بود در سال ۱۹۹۵، او با نام های زیادی شناخته شد؛ دوشیزه یخی، خوانیتا و بانوی آمپاتو اما اطلاعات کمی در مورد اینکه او واقعا چه کسی بود، وجود داشت.
ناصرالدین‌شاه علاقه خاصی به ورزش پهلوانی داشت و شخصاً دستور تأسیس باشگاه ری را صادر کرد، این باشگاه در نخستین سال‌های فعالیتش در قرق درباری‌ها بود.
تهران قدیم را به نوعی می‌توان مهد و محل ظهور اغلب ورزش‌های امروزی کشور دانست. ساخت اولین استادیوم ورزشی در باغ‌های امجدالوزرا یا آموزش کلاس‌های ژیمناستیک و شمشیربازی در دارالفنون و همچنین شنا در چال‌حوض‌های حمام‌های عمومی، دلیل محکمی برای این ادعاست.