دیدنی و خواندنی

در سرویس دیدنی و خواندنی هرآنچه در دنیای اطراف برای مخاطب جذاب و آموزنده باشد منتشر می شود.

از زمانی که تهران ردای پایتختی پوشید تا وقتی که کرکره نخستین رستوران آبرومند شهر بالا برود، حدود ۱۵۰سال طول کشید. بعد از آن کم‌کم رستوران‌های دیگر در نقاط مختلف شهر به‌ویژه محدوده بازار کسب‌وکارشان را راه انداختند و ویژگی آنها این بود که در آنها شبیه رستوران‌های اروپایی غذا روی میز سرو می‌شد.
همزمان بافصل پاییز آسمان شهر خلخال، جنوبی ترین شهر استان اردبیل میزبان ابرهای کندویی، عدسی و صدفی بود که زیبایی خاصی به آسمان این شهر داده و غروبی دل‌انگیز را در این شهر به ارمغان آورد.
عابدین‌سیاه، یکی از لات‌های معروف شهرری بود که در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه به لحاظ رفتاری و اخلاقی متحول می‌شود و به‌عنوان فردی انقلابی به حلقه یاران و افراد مورد اعتماد شهید بهشتی می‌پیوندد.
وقتی پای صنعت چاپ و دستگاه‌های مختلف چاپ به ایران باز شد، در تهران علاوه بر کتاب‌فروشی شغل جدید دیگری شکل گرفت که تا پیش از آن در پایتخت وجود نداشت. کتابفروش‌های دوره‌گرد را می‌گوییم؛ آنها کتاب‌هایی که خواهان بیشتری داشتند را دسته‌بندی می‌کردند و در کوچه و خیابان به دنبال مشتری می‌گشتند.
مطالعه‌ای که در اوایل ماه نوامبر در مجله Biology Letters منتشر شد، حکایت از آن دارد که تعداد گونه کوسه‌های خونگرم به مراتب بیشتر از آن چیزی است که دانشمندان تا پیش از این فکر می‌کردند.
صد سال قبل اولین کتابخانه‌ رسمی ایران در میدان بهارستان با هدف ایجاد مرکزی علمی برای نمایندگان مجلس در راستای ایجاد حکومتی جدید و نگهداری مکتوبات و اسناد تاسیس شد.
کاباره‌ها در دوره پهلوی و ابتدای کارشان عشرتکده افراد متمول بودند، اما چیزی نگذشت که به پاتوق سیاسیون مبدل شدند و بسیاری از تصمیمات ریز و درشت ممکلت در همین مکان‌ها گرفته می‌شد.
هر کسی نمی‌تواند این کار را با انگشت شست خود انجام دهد. این ویژگی که به آن «انگشت شست هیچهایکار» (Hitchhiker’s Thumb) گفته می‌شود، فرد را قادر می‌سازد انگشتان شست خود را به میزان زیادی خم کند، به طوری که ممکن است انگشت زاویه‌ای ۹۰ درجه پیدا کند. دلیل این امر مفصل‌های بند انگشتان است.
خیابان ولیعصر تهران که طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است؛ جنوب و شمال تهران و مناطق یک، ۳، ۶ و ۱۱ را به هم متصل کرده و مظهری از دوگانگی سنت و مدرنیته و طبقات اجتماعی متفاوتی را نیز در خود جای داده است.
تامی، ۱۳ ساله، بزرگترین گاوی از نژاد سوئیسی است که در ماساچوست زندگی می‌کند و با قد ۱٫۸۷متر توانسته رکورد بزرگترین گاو دنیا را در کتاب‌ رکوردهای گینس به نام خود ثبت کند.
به گفتۀ کارشناسان، قدمت دریاچۀ تانگانیکا به 10 میلیون سال قبل باز می‌گردد. تانگانیکا دومین دریاچۀ آب‌ شیرین جهان با طول 670 کیلومتر و عرض 50 کیلومتر است. همچنین پس از دریاچۀ بایکال، دومین دریاچۀ عمیق جهان شناخته می‌شود.
ما معمولاً تصور می کنیم مسائل جدی ای مانند خیانت یا دعوای مکرر، مردم را به فکر طلاق می اندازد. اما گاهی هم زوج ها به خاطر چیزهای عجیب یا حتی احمقانه ای تصمیم به پایان دادن به زندگی مشترک خود می گیرند.
موز یکی از میوه‌های پر خاصیت است و علاوه براین، پوست آن هم می‌تواند برای شما کابردهای متفاوتی داشته باشد.