انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

در اقدامی کم سابقه، چین آمار رسمی را منتشر کرده که نشان می‌دهد این کشور با وجود تحریمهای آمریکا، از ایران نفت وارد می‌کند. از سوی دیگراوپک در گزارش جدید خود قیمت نفت ایران را ۵ دلار ارزان‌تر از نفت بقیه اعضا اعلام کرده است. این در حالی است که رئیس جمهور، خبر از افزایش۴۰ درصدی درآمدهای نفتی می‌دهد و حالا نگرانی از ارزان‌فروشی نفت در کشور به شدت افزایش یافته است. با این حال مسئولان معتقدند فروش نفت تحریم‌ها را بی‌اثر کرده است. سوال اینجاست که اگر ایران توانایی فروش نفت را دارد چرا مذاکرات وین در حال انجام است؟
رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به ظرفیت‌هایی که این کشور برای فعالان اقتصادی ایران دارد، بیان کرد: در سفر اخیر تلاش شد از سویی مشکلات مربوط به انتقال ارز، حمل و نقل و گمرکات مورد بررسی قرار گرفته و مقدمات لازم برای حل آنها فراهم شود.
معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از ثبت رکورد تازه در مصرف گاز کشور خبر داد و گفت: هموطنان با پوشیدن لباس‌های گرم و کاهش دمای تجهیزات گرمایشی ما را در مدیریت شرایط یاری کنند.
ایران و روسیه در مجموع بیش از ۳۵ درصد از ذخایر گاز جهان را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع در نفت بیش از ۱۵ درصد است. از سوی دیگر چین نیز بزرگترین واردکننده منابع هیدروکربوری دنیا شناخته می‌شود. همچنین بیشتر صادرات نفت و گاز ایران و روسیه به اروپا انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: در حال حاضر بازارهای هدف روسیه و ایران اشتراک جدی ندارد و مباحثی که درباره فتح بازار گاز اروپا توسط ایران مطرح می‌شود، کمی رویاپردازانه است.

دولت در ابلاغیه جدید پیش‌بینی کرده است که قیمت برق برای ۲۵ درصد از مشترکان پرمصرف حدود ۲ برابر شود. با توجه متوسط تعرفه کنونی برق که ۳۵ هزار تومان در ماه محاسبه می‌شود؛ ۲ برابر شدن تعرفه یعنی ماهی ۷۰ هزار تومان پول برق! عددی که در سبد هزینه خانوار هنوز بسیار ناچیز است.
جواد اوجی اعلام کرد: که در دیدار و نشست های متعددی که با مقامات و شرک های توانمند نفت و انرژی روسیه داشته است توافقات و اسناد مهمی امضا شده که نتیجه آنها را مردم کشورمان بزودی خواهند دید.
مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سوخت توزیعی در جایگاه‌های کل کشور در چهار مرحله پس از تولید در پالایشگاه، در مخازن، هنگام تحویل خط و در مرحله آخر هم در مخزن جایگاه‌های نمونه‌گیری و کنترل می‌شود.
معاون اسبق بین‌الملل وزارت نفت گفت: روس‌ها در حوزه گاز رقیب ما هستند و علاقه‌ای ندارند که ما به اروپا برویم اما در هر حال صادرات گاز به اروپا یکی از چالش‌ها و مسئله اساسی است که باید حل شود.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه تشریح کرد:

مزایای طرح اتوگاز مجلس

عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: لازم نیست دولت خودش برای احداث جایگاه ورود کند بلکه می‌تواند با تنظیم‌گری درست بخش خصوصی را هم وارد راه اندازی جایگاه‌های رسمی LPG کند. این کار برای بخش خصوصی نیز کاملا به صرفه خواهد بود به‌طوریکه هزینه انجام شده برای راه‌اندازی یک جایگاه گازمایع در مدت زمان حدود 3 سال جبران خواهد شد.
بهای نفت پس از یک وقفه به‌دلیل ظهور سویه اُمیکرون، مجددا به سطوح بالای ۸۶دلار بر بشکه رسید که اوج قیمتی ۴۰ماه اخیر است. نفت برای رسیدن به این سطح چهار هفته افزایشی را پشت‌سر گذاشت و در معاملات دوشنبه توانست رکورد بزند. در چنین شرایطی که تقاضا قوی است و عرضه کم، اثرگذاری اُمیکرون بر بازار کاهش یافته و امیدها به اتمام تدریجی همه‌گیری کرونا بالا رفته است.
کویت، یکی از ثروتمندترین کشورهای صادرکننده نفت جهان با توجه به تغییرات اقلیمی در حال تبدیل شدن به سرزمینی غیرقابل سکونت است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: "درحال حاضر از نیمی از زیرساخت توزیع سوخت CNG کشور استفاده نمی‌شود"، گفت: مصرف روازنه CNG کشور نزدیک 21 میلیون مترمکعب است و با زیرساخت‌های فعلی، تا 40 میلیون مترمکعب می‌توان توزیع و مصرف CNG را در کشور افزایش داد، پس با این شرایط الزامی برای ورود LPG به سبد سوخت خودروها نداریم.