مشترکان برق پاداش می‌گیرند

مشترکان صنعت برق امسال می‌توانند با هر میزان صرفه‌جویی در مصرف برق از پاداش‌هایی که تا ۲۰ برابر هم‌افزایش می‌یابد، بهره‌مند شوند و این موضوع با درست مصرف کردن می‌تواند محقق شود و این مشترکان در قبض برق خود آن را ببینند.
تصویر مشترکان برق پاداش می‌گیرند

به گزارش سایت خبری پرسون، خاموشی‌های تابستان سال ۱۴۰۰ روزهای تلخی را هم برای مردم و سایر بخش‌های کشور رقم زده بود.

روند خاموشی‌ها ادامه داشت تا آنکه دولت مردمی سیزدهم سکان اداره کشور را برعهده گرفت و با آگاهی از نارضایتی‌هایی که به‌واسطه خاموشی‌ها برای مردم ایجاد شده بود، همه تلاش خود را برای رفع آن به کار گرفت.

وزارت نیرو از همان روزها نخست برنامه‌های خود را برای حذف خاموشی‌ها تدوین کرد به طوری که برنامه‌ریزی برای رفع خاموشی‌ها در دو بخش افزایش ظرفیت نیروگاهی و مدیریت مصرف هم‌زمان آغاز شد.

«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو اخیراً درباره خاموشی‌های تابستان ۱۴۰۰، گفت: در شروع فعالیت دولت سیزدهم به دلیل عدم سرمایه‌گذاری ناترازی قابل‌توجه به وجود آمده بود که از اردیبهشت تا شهریورماه سال ۱۴۰۰ زمینه قطعی برق را فراهم کرد.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ باید با ۲۰ هزار مگاوات ناترازی دست‌وپنجه نرم می‌کردیم که ۲۸ درصد اوج بار و کل تقاضا است و اگر بدون برنامه‌ریزی می‌خواستیم این مسئله را توزیع کنیم باید ۶ ساعت خاموشی برای همه مشترکان اعمال می‌کردیم.

محرابیان با اشاره به برنامه‌ریزی در دو حوزه رشد تولید و مدیریت تقاضا، خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰۵۴ مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر وارد مدار شد که ۶۸۶۴ مگاوات از این عدد توسط نیروگاه حرارتی ساخته شده بود. هم‌زمان با افزایش ظرفیت نیروگاهی برنامه‌های مدیریت مصرف هم دنبال شد.

بر اساس این گزارش، تجربه‌های جهانی هم‌نشان می‌دهد برنامه مدیریت مصرف کمک فراوانی به تأمین برق دارد که یک نمونه آن را می‌توان از کشور ژاپن مثال زد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته در این کشور اقدام‌های متنوعی باهدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق انجام شده است که به‌عنوان نمونه می‌توان به درخواست سراسری دولت ژاپن از مشترکان بخش خانگی برای صرفه‌جویی در مصرف برق بین ماه‌های دسامبر تا مارس سال ۲۰۲۳ و در فصل زمستان گذشته اشاره کرد.

طرح اختصاص پاداش برای مشترکان در ایران

تلاش‌های هم‌زمان در دو بخش افزایش ظرفیت نیروگاهی و مدیریت مصرف سمت مشترکان سبب شد پارسال بدون خاموشی سپری شده و رضایت مردمی هم جلب شود.

موضوع اختصاص پاداش یا ارائه مشوق به خوش مصرف‌ها در دستور کار دولت سیزدهم هم قرار گرفت. این موضوع سبب شد وزارت نیرو برای تکرار روزهای بدون خاموشی در تابستان امسال نیز برنامه‌ریزی‌هایی را از مهرماه ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دهد.

در همین خصوص مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق چندی پیش گفت که سال گذشته طرح اختصاص پاداش به مشترکان فقط در بخش مشترکان تا زیر الگوی تعیین شده بود که با استقبال خوب همراه شد و این همراهی سبب شد ۴ درصد کاهش در اوج بار اتفاق افتد.

وی ادامه داد: بر همین اساس پارسال یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش به مشترکان پرداخت شد.

سخنگوی صنعت برق گفت: اقدام طراحی شده در این برنامه ۳ محور اصلی توسعه تولید و افزایش ظرفیت نیروگاهی، توسعه شبکه و خطوط انتقال و اقدام‌های مدیریت مصرف را مدنظر قرار داده است که طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی نیز در آن به جد در حال پیگیری است.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: محور اصلی برنامه‌های مدیریت مصرف بر همکاری خوب مردم در بخش خانگی استوار است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: پارسال پاداش مصرف شامل بخشی از مشترکان می‌شد؛ اما امسال این محدودیت برداشته شده و همه مشترکان با کاهش مصرف مشمول طرح می‌شوند.

وی الگوی مصرف در مناطق عادی را زیر ۳۰۰ کیلووات و برای مناطق گرمسیر ۳ هزار کیلووات‌ساعت اعلام کرد و ادامه داد: میزان محاسبه پاداش به‌این‌ترتیب است که هر میزان مشترکان در مصرف کاهش داشته باشند نرخ پاداش آنها افزوده می‌شود، پارسال این نرخ ۵۰۰ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت بود که امسال تا ۲ هزار تومان افزایش‌یافته است.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: در مناطق گرمسیر اگر مشترکان یک کولر خود را خاموش کنند می‌توانند تا یک میلیون تومان پاداش دریافت کنند.

رجبی مشهدی گفت: ۸۰ درصد مساحت کشور جزو مناطق عادی است مشترکان در این مناطق اگر لامپ‌های اضافه را خاموش کنند و از دور کند کولر آبی استفاده کنند می‌توانند از ۱۵۰ هزار تومان پاداش بهره‌مند شوند.

وزیر نیرو نیز در باره طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی به‌تازگی گفته است: در بخش خانگی مدیریت مصرف به عهده مردم عزیز قرار گرفته و امسال طرح پاداش صرفه‌جویی با گسترده‌تر از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین تأکید کرد: این طرح از ساعت ۲۴ روز ۳۱ اردیبهشت شروع می‌شود و تا ۴ ماه به‌ازای هر کیلووات‌ساعت صرفه‌جویی تا ۲۰۰۰ تومان پاداش پرداخت می‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرده که بر اساس محاسبات در مناطق گرمسیر اگر یک خانواده از سه کولر یک کولر خاموش کند تا یک میلیون تومان پاداش می‌گیرد.

محرابیان معتقد است: کار ما این است که این طرح را به گوش مردم برسانیم تا از این فرصت استفاده‌ای ویژه داشته باشند.

وی تأکید کرد: این طرح در کنار صرفه‌جویی به رشد تولید و ارتقای رفاه مردم حتم خواهد شد.

او همچنین اعتقاد دارد اکنون مردم برای برخورداری از هزار میلیارد تومان پاداش باید شتاب کنند تا عقب نمانند.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید وزارت نیرو در جهت فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به اصلاح الگوی مصرف، با همکاری آحاد مردم موفقیت‌های قابل‌توجهی در پی داشته باشد.

488258