پوشش ویژه کرونا

در پرسون از رویدادهای لحظه ای کرونا در ایران و جهان باخبر شوید.

پس از فروکش موج پنجم کرونا با سویه دلتا و کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر روزانه این بیماری در کشور و همچنین به دنبال شیوع کرونای امیکرون، امروز بعد از ۱۲۹ روز مجددا آمار فوتی‌های روزانه کرونا در کشور به بیش از ۲۰۰ نفر رسید.
جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تب‌های شدید و بالا رونده و مقاوم به درمان، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، کاهش تحمل مواد غذایی، اسهال و کاهش میزان اشباع اکسیژن خون از نشانه‌هایی است که بیمار مبتلا به کرونا به سمت شرایط وخیم می‌رود و بیمار نیاز به بررسی و مراقبت دارد.
در حال حاضر آمار مجموع مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان تاکنون به ۴۲۰ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۷۸۸ نفر رسیده، مرگ پنج میلیون و ۸۸۱ هزار و ۶۵۶ نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و ۳۴۴ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۹۷۴ نفر از مبتلایان نیز تاکنون بهبود یافته‌اند.
تعداد روزهای قرنطینه اُمیکرون یک زمان علمی و یک زمان عملی دارد. سازمان بهداشت جهانی هم در نشستی که به تاریخ یکم فوریه داشت، تاکید کرد که تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران در هر کشوری باید موضوعات دیگری را هم اعم از مختل شدن خدمات بهداشت و درمان و سایر بخش‌ها در کشور، درنظر بگیرند.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان آنچه که «تفسیرهای اشتباه از اظهارات معاونت تحقیقات و فناوری این وزارتخانه درباره بی‌توجهی در بازگشایی مدارس» خواند، گفت: وزارت بهداشت از زمان شناسایی اولین موارد اُمیکرون در کشور تمهیدات لازم را اندیشیده است.
بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۸۸۶ نفر رسید.

با توجه به اینکه اُمیکرون با سایر سویه‌های کووید متفاوت شده اما یکی از عوامل نگران‌کننده این است که بیماران مبتلا به آن علائم متفاوت و متمایزی را بیان می‌کنند. اگرچه بسیاری از بیماران از علائم خفیف شبیه سرماخوردگی شکایت دارند اما تعدادی دیگری نیز علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند.
نوعی از ویروس کرونا معروف به NeoCov در سرتاسر جهان خبرساز شده است و برخی آن را با ویروس SARS-CoV-۲ که باعث COVID-۱۹ می‌شود مقایسه می‌کنند. اما این مقایسه واقعا دقیق نیست و مطمئنا این نوع جدیدی نیست.
روند صعودی شدید پیدا کرده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا ابتدای اسفند، به قله پیک موج ششم می‌رسیم و با روند سریع ابتلای این ویروس، بعید است که ایران، تا اواسط فروردین 1401 از شر امیکرون خلاص شود.
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: ادامه فعالیت حضوری مدارس در شهرهای قرمز به تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر، طولانی‌تر شدن دوره اپیدمی و افزایش مرگ‌ومیر نیز منجر می‌شود.
وزارت بهداشت اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵هزار و ۸۱۲ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۴۸ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.
تحقیقات پزشکی و تحقیقات مستند از بیمارانی که تجربه کرونا را داشته اند، بر این نکته تاکید دارد که امیکرون می تواند اثرات طولانی مدت تری بر بدن بیمار به جای بگذارد که حتی پس از بهبودی کامل و خروج از مرحله ناقل بودن نیز ادامه دارند.
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه میزان بیماران بستری در مراکز درمانی ۸ برابر بیشتر شده است، گفت: اگر فردی ۳ دُز را تزریق کرده باشد ۷۰ درصد امکان عدم ابتلا را دارد.
وزارت بهداشت اعلام کرد: در شبانه روز گذشته ۱۸هزار و ۵۹۸ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۱۳۳ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.