چرا برخی افراد مبتلا به کووید نمی‌شوند؟

کارشناسان در مورد شیوع کووید خانگی در حال حاضر می‌گویند: احتمال انتشار اومیکرون در داخل خانوار‌ها نسبت به سویه قبلی بیش‌تر است.
تصویر چرا برخی افراد مبتلا به کووید نمی‌شوند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، برآورد‌ها حاکی از آن است که نوع اولیه اومیکرون تا چهار برابر بیشتر از انواع قبلی کووید قابلیت انتقال دارد و تازه‌ترین سویه فرعی اومیکرون (BA. ۲) ممکن است حتی مسری‌تر از آن باشد. در اوایل دسامبر، مقام‌های بهداشتی بریتانیا تخمین زدند که خطر انتشار اومیکرون در یک خانواده سه برابر بیشتر از سویه دلتا است. با وجود تمام سویه‌های مختلف، خانواده‌ها تنها به دلیل زمان زیادی که در کنار آنان می‌گذرانید خطر بزرگی را به همراه دارند.

بسیاری از سطوح با لمس بالا وجود دارند که ممکن است مرتبا تمیز نشوند. شما ممکن است بیش‌تر با بزاق دهان ارتباط برقرار کنید به خصوص اگر فرزندان کوچکی دارید. الکس هافمن دانشمند آئروسل (هوا پخش) از دانشگاه دنور توضیح داد: «احتمالا در خانه ماسک نمی‌زنید. بنابراین، با نشستن در کنار یکدیگر روی کاناپه می‌توانید به راحتی قطرات بزرگ‌تری را بر روی صورت یکدیگر پخش کنید».

هافمن می‌افزاید: «با این وجود، مهم‌تر از همه قرار گرفتن در معرض ویروس استنشاقی در خانه به احتمال زیاد بسیار بیش‌تر است. بخش مهمی از آن به تهویه مربوط می‌شود».

او می‌گوید: «بسیاری از آپارتمان‌ها و خانه‌ها میزان تبادل هوای بسیار پایینی دارند. بنابراین، هوا در بسیاری از مواقع تازه نمی‌شود و تغییر نمی‌کند و هوای موجود در نتیجه تنفس یک فرد آلوده می‌تواند به غلظت نسبتا بالایی برسد».

با این وجود، به هیچ وجه اجتناب ناپذیر نیست که شما فقط به این دلیل که فرد دیگری در خانواده یا خانه‌تان بیمار است آلوده شوید. دکتر ریچارد مارتینلو دانشیار بیماری‌های عفونی و اطفال در دانشگاه ییل می‌گوید: «مقایسه یک پژوهش با پژوهش بعدی بسیار دشوار است. به طور کلی، در اوایل ابتلا به کووید تقریبا مشخص شد که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از مواجهه خانوار‌ها به کووید ختم می‌شود و این مربوط به پیش از تزریق واکسن بود.

مطالعات دیگر میزان حمله ثانویه (یعنی گسترش بیماری در یک خانواده یا خانه) را کمی بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد نشان می‌دهند. با سویه اومیکرون، این میزان احتمالا بیش‌تر است. با این وجود، باز هم به هیچ وجه آلوده شدن و انتقال ویروس امری اجتناب ناپذیر نیست. مارتینلو به پژوهشی تازه انجام شده در دانمارک اشاره کرد که نشان می‌دهد با سویه فرعی BA. ۲ کمی بیش از ۴۰ درصد از افراد خانواده آلوده شدند. با BA. ۱ (سویه فرعی اولیه اومیکرون)، میزان آلودگی بیش از ۳۰ درصد بود.

برخی از افراد بیش‌تر از دیگران مستعد آلودگی هستند. به عنوان مثال، در افرادی که دچار نقص ایمنی هستند احتمال عفونت‌های شدیدتر و طولانی مدت‌تری وجود دارد. این بدان معناست که آنان احتمالا ویروس را برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ می‌کنند. سپس عوامل دیگری وجود دارند مانند این که آیا همه افراد خانه شما واکسینه شده‌اند یا خیر. توصیه این است اگر فرد بیمار نمی‌تواند به طور کامل در خانه از سایر افراد جدا شود تا حد امکان فاصله را با وی حفظ کنید.

پوشیدن ماسک‌های با کیفیت بالا و محکم (مانند N ۹۵) ضروری است. هم چنین، باز کردن پنجره‌ها برای تغییر هوای فضای درون خانه مسئله‌ای مهم است. افزودن چند فیلتر هوای قابل حمل در صورت امکان اقدامی مفید است تا مطمئن شوید که می‌توان هوا را سریع‌تر تهویه یا فیلتر کرد، زیرا هر زمان که ماسک‌ها برداشته شوند خطر انتقال ویروس در بالاترین میزان ممکن است.

منبع: فرارو

384015