یادداشت‌ها

با وجود تاکید بر زحمات و تلاش‌های متعهدانه قاطبه جامعه فرهنگیان کشور برای پیاده کردن برنامه‌های مفید و موثر علمی، اخلاقی و فرهنگی در مدارس، هرازگاهی شاهد وقوع اتفاقاتی در برخی مراکز آموزشی هستیم که همچون زنگ خطر و هشدار باید آنها را جدی گرفت.
نشست مونیخ امسال به «کارناوال» ضدیت با روسیه و ایران با محمل حمایت از دولت اوکراین تبدیل شد. به دنبال آن، رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان به جدال پرخاشگرانه پرداختند که در رسانه‌های غربی بازتاب گسترده یافت.
به صراحت باید گفت دولت اکنون تماشاگر گرانی هاست و با دچار شدن به نوعی بی عملی در وضعیت: “ما هیچ ،ما نگاه”! قراردارد. یعنی صرفا حرف می زند و به گونه ای حرف می زند و شرایط را جلوه می دهد که انگار ما مرفه ترین مردم جهان هستیم و همه چیز رو به رشد است و شاخص ها از عرش موفقیت کوتاه نیامده و اندک مشکلات باقیمانده که کارسیاه نماها یا بدخواهان است هم درآینده ای نزدیک حل خواهدشد.
باز هم بخش عمده‌ای از تفاهمنامه‌های ایران و چین به رفع تحریم‌های ایران و رفع مشکلات ایران با بخشی از سازوکارهای غرب پایه مثل اف‌ای‌تی‌اف مرتبط شده است. اجرای بخش عمده‌ای از تفاهمنامه‌ها با چین منوط به رفع مشکلات روابط خارجی ایران شده است یعنی به عبارتی چینی‌ها، به‌طور عملی به ایرانی‌ها اعلام کردند که با وجود تحریم‌ها و شرایط چالش در اف‌ای‌تی‌اف امکان اجرای خیلی از تفاهمنامه‌ها فراهم نیست.
همزمان با سفر آقای رئیسی به چین رسانه‌های جهان از جمله غربی‌ها نتوانستند به موفقیت این سفر با وجود تحریم‌ها و بدون برجام و اف‌ای‌تی‌اف اذعان نکنند. نشریه فارن‌افرز نوشت: «سیاست آمریکا در قبال چین و ایران بازدهی ندارد و جهان به وضوح تغییر کرده و چین و ایران رهبرانی بسیار متفاوت و قاطعی، و اکنون توانایی‌های قوی‌تری برای دنبال کردن سیاست‌های ضد تحریمی آمریکا دارند».
روز جهانی زبان مادری، روز بازگشت به خویشتن است. فرصتی برای اندیشیدن ما است تا بدانیم دانستن و آموختن هر زبان دریچه‌ای بر کلبۀ تاریک ذهن ما نمی‌گشاید تا چشم بر افق‌های روشن و پر گلشن بگشاییم.
برای عبور از بحران باید به هشدارها و توصیه‌های دلسوزان کشور گوش فرا داد.
دیگر از آن مردان پارو بدست خبری نیست. به هرحال تنها برف پاروکن ها نیستند که دچار انحلال شغلی شده اند، بلکه مشاغل دیگری نیز بودند که امروز به نوستالژی اجتماعی تبدیل شده و در ذهن متولدین دهه‌های پنجاه و شصت تابلوهای زیبایی از گذشته می‌باشند.
لحن تحقیرآمیز آمریکا و اسرائیل نسبت به عربستان و مصر و... که تغییر نکرده تا از تغییر سیاست آنان درباره عربستان و مصر و... خبر دهد. اما لحن آنان نسبت به ایران و حزب‌الله و انصارالله و... خیلی محتاط شده است. اگر مقاومت ایران و... نبود، امروز از مراکش تا پاکستان دستخوش آشوب و جنگ بود. پس رفتار جمهوری اسلامی، غرب را در وضعیت تشدید خصومت قرار نداده، بلکه مانع موفقیت غرب در خصومت‌ورزی شده است.
یکی از مهم‌ترین تغییرات، دگرگونی در جایگاه قدرت‌های متوسط و میانه که اصطلاحاً(Middle Power) نامیده می‌شوند بوده است. در دوران معاصر قدرت‌های متوسط، نسبت به دوران پیشین، نقش و موقعیت مؤثرتری در روابط بین‌المللی یافته است در بین حدود دوجین قدرت منطقه‌ای و میانه، سه کشور در سه قاره بسیار قابل مطالعه‌اند که عبارتند از اندونزی در آسیا، آفریقای جنوبی در آفریقا و برزیل در آمریکای لاتین.
ما ایرانی‌ها زمان طولانی را در فضای مجازی می‌گذرانیم. البته که فضای مجازی و اینترنت در بالا بردن آگاهی ما سهم مهمی داشته و دارد.  اما این فضا بایدها و نبایدهایی دارد و موضوع کودکان شوخی نیست. آموزش و پرورش و صدا‌و‌سیما وظیفه‌شان بالا بردن آگاهی افراد در فضای مجازی است به کودکان آموزش باید داد که چه مشکلاتی در فضای مجازی هست و به معلمان و والدین هم.
عباس آخوندی در یادداشتی نوشت: اخیرا قطع ارتباط استخدامی فوری با تعدادی از معلمان در میانه سال تحصیلی، همچنین ممانعت‌هایی که برای ادامه قرارداد یا فعالیت آموزشی تعدادی از استادان دانشگاه‌ها به وجود آمد، موضوع گزینش را مجددا مورد بحث اصحاب رسانه قرار داد.
سال 1394 یعنی حدود 7 سال پیش بود که رهبر حکیم انقلاب با جمله «اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید» پیش‌بینی فروپاشی رژیم اسرائیل، حداکثر تا سال 1419 شمسی را کردند به نظر می‌رسد سرعت و روند تحولات در سرزمین‌های اشغالی، آن‌ قدر شتاب گرفته که بتوان حدس زد، این فروپاشی، خیلی زودتر از اینها رخ خواهد داد.
در منشور حقوق کودک که متاسفانه اغلب افراد آن را رعایت نمی‌کنند به این موضوع اشاره می‌شود که حوزه خصوصی کودک باید به رسمیت شناخته شود. لذا هیچ معلمی حق ندارد از محل آموزش و تدریس محتوا بسازد و بدون اجازه والدین کودک در فضای مجازی پخش کند.
یکی از مقامات دولت گفته بود که ما مخالفان یا منتقدان منصف نداریم. شاید درست گفته باشد، ولی مگر در گذشته که خودتان در موضع منتقد دولت قبل بودید، انصاف داشتید که امروز انتظار انصاف از منتقدان و مخالفان خود دارید؟
«تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام» جزو وظایف و اختیارات مقام رهبری است، در این راستا و به عنوان یکی از ظرفیتهای قانون اساسی پیشنهاد می‌شود که مجمع مزبور «تدوین سیاستهای کلی نظام برای افزایش مشارکت عمومی و انباشت سرمایه اجتماعی» را با قید اولویت در دستور کار خود قرار دهد.
به بهانه حمایت از تولید ملی، تیشه به ریشه رفاه و آسایش مردم زده می‌شود. بازاری که با رفاه مستقیم مردم سروکار دارد به حیاط خلوتی برای دلالی تبدیل شده و مسئولان نیز خواسته یا ناخواسته، با تصمیمات اشتباه خود، از این رویه حمایت می‌کنند. بازار خودرو فقط مشتی نمونه خروار نابسامانی در عرصه‌های مدیریتی کشور ما می‌باشد. در سایرعرصه‌ها وضعیت تا همین حد نابسامان است فقط شاید تا این حد عیان نباشد.
در سفر سال 1364 آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی  به چین و ژاپن چه گذشت؟