یادداشت‌ها

یادداشتی درباره حضرت عباس (س) به قلم حمزه واقعی پژوهشگر ومدیر ارشد رسانه‌ای را از نظر می گذرانید.
منتظر هستم تا لبخند رضایت را روی چهره همه اقشار با هر زبانی، جنسی، قومیتی و.. ببینم. البته ای کاش به گونه ای بود که جای لبخند قهقهه شادی را می شنیدم. خیلی وقت هست از ته دل شاد نشدیم و شادی نکردیم. شادی که حق همه است ولی مدت های مدیدی است که در سبد زندگی برخی این ضرورت زندگی، حذف یا کمرنگ شده است.
اگر قرار است در جام ملت‌ها ناقوس‌های ناکامی به صدا درنیایند از همین حالا باید فرمان ماشین سفید را در دست راننده‌اش داد تا در روز موعود دور از چشمان هیز مدعیان کمی به پریدن و همهمه کردن در مرز رستگاری بیندیشیم.
تجربه سال جاری باید بتواند واقعیات را از شعارهای تبلیغاتی و وعده‌های دوران انتخابات متمایز کند. پس دست دولت باز است، حمایت کافی و اهداف مشخص است. باید بی هیچ توجیه و بهانه‌ای تورم مهار شود، مشکلات مردم کاهش یابد، و تحولات و دگرگونی‌های بزرگی را شاهد باشیم. بنابراین با توجه به اعتماد و وثوق دولت خدمتگزار و حمایت جامع و کامل رهبری از قوای سه گانه، خاصه دولت، به سیادت آیت‌الله رئیسی و کابینه ایشان، می‌توان افق آشکار و دقیقی را برای سال ۱۴۰۲ و آینده ترسیم کرد. ‏
موضوع ساخت مسکن در ایران توسط چینی‌ها این است که این کشور طبق معمول برنده خواهد بود زیرا که مصالح و نیروی اشتغال خودشان را وارد کشور می‌کنند. چون این همکاری عمدتا در حوزه ساخت، طراحی و مانند آن صورت می‌گیرد بیشتر صدور خدمات فنی و مهندسی است که قابل رصد ارزی نخواهد بود. بنابراین در باب رصد تحریمی مشکلی ایجاد نخواهد شد.
تنگنای اقتصادی امروز برخلاف دولت حسن روحانی نه از انفعال و سستی و شرطی‌‌سازی اقتصاد که دقیقا به‌ دلیل کنش فعالانه دولت سیزدهم در مسدود‌سازی راه‌های مداخله غرب در اقتصاد ایران ایجاد شده است. اتفاقی که کاملا طبیعی بود، وقتی نقشه تجاری جدید کشور را مصون از مداخلات آمریکا ترسیم می‌کنید، آنها آرام نخواهند نشست و یک تماشاچی صرف نخواهند بود.
این روزها با توجه به گسترش تکنولوژی ارتباطات و تولد پدیده‌ای به نام فضای مجازی، حضور فیزیکی در بسیاری از اماکن مختلف می‌تواند حذف و بازدیدها از طرق مختلف ارتباطی و تقریباً بی‌هزینه انجام شود.
آنچه مسمومیت‌های مدارس قم را متفاوت از موارد دیگر می‌کند، تعدد و استمرار زنجیره‌ای مسمومیت در مدارس دخترانه بوده است که آخرین مورد آن روز چهارشنبه سوم اسفند با مسمومیت ۱۵ دانش‌آموز دختر رخ داد.
اولین اقدامی که در افزایش قیمت دلار تاکنون صورت گرفته این است که اگر ارز داشته باشند، فورا ارز را به داخل جامعه پمپاژ کنند تا به قول خودشان شوک وارد کنند. این درحالی است که از سال 6۹ تا الان حدود 350 میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده اند ولی باز هم ارز بالاتر رفت. ســوال این است که چرا در عرض 30 سال این مشکل حل نشــده و چرا قبول نمی کنیم که شوک وارد کردن به قیمت دلار، قیمت را پایین نمی آورد و چرا این اشتباه را پشت سرهم همه ساله داریم تکرار می کنیم؟!
اگر دولت واقعا می خواهد تحولی اتفاق بیفتد باید به دیدگاه ها و مواضعی که از طریق شخصیت های تاثیرگذار کشور و از طریق احزاب و جریان های سیاسی مختلف مطرح می شود توجه کند.
اگر با آقای گروسی به یک مدل همکاری برای پاسخ دادن به سواالت و توافق برسیم قاعدتا از صدور یک قطعنامه علیه ایران جلوگیری می شود و در غیر اینصورت ممکن است کار به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت برسد. یعنی شاهد یک نوع امنیتی سازی مناسبات ایران و آژانس هستیم و این سطحی که اسرائیلی ها به شدت دنبال می کنند. امیدواریم که این مساله در جریان دیدار بازرسان آژانس در تهران حل شود.
مردوخی «فیلسوف‌الملوک» نیست. وی از جمله کارشناسانی است که در تاریخ معاصر ما کم نبوده‌اند. آنچه از دانش و علم خود برداشت کرده بود، با تواضع و ادب بیان می‌کند. به نظرم یکی از مشکلات صد ساله اخیر ما، توجیه‌کنندگان و فیلسوف‌الملوکان در کنار مدیران ارشد ما در سازمان‌ها و نهادها هستند.
در بخشی از جنگ ترکیبی اخیر، آمریکا، انگلیس و اسرائیل با همراهی پادوهای داخلی غرب در توهمی آشکار تقلا کردند تا با تمرکز و سرمایه‌گذاری روی برخی سلبریتی‌های بی‌سواد و جوگیر، مدلی شبیه به قدرت رسیدن زلنسکی را در ایران مشابهت‌‌سازی کنند. اما ملت عزیز و فهیم ایران، یک‌ بار دیگر ثابت کرد که «ایرانِ اسلامی» جای این شامورتی‌بازی‌ها و شعبده‌بازی‌های سخیف نیست.
ما متاسفانه شاهد رویداد چنین قتل‌های ناموسی از سمت پدران به ویژه در مناطق محروم کشور هستیم؛ به این علت که مجازات پیش‌بینی شده توسط قانون‌گذار از باب تعزیر در قانون مجازات اسلامی سبک است و به رغم آنکه قاعده کلی این است که اگر کسی یک مسلمانی را به عمد بکشد برابر قاعده فقهی قصاص، بایستی شخص قاتل قصاص شود اما به جهت همین موازین فقهی چنانچه پدری مرتکب قتل عمد فرزند خود شود از مجازات قصاص مبرا است و صرفا از جنبه نظم عمومی جامعه مجازات تعزیری برای او در نظر گرفته می‌شود.
برجام تنها مساله‌ای نیست که میان ایران، اروپا، آمریکا و کشورهای عربی خاورمیانه باشد. لذا به نظر می‌رسد آن فرصتی که ایران برای رسیدن به یک توافق صرفا هسته‌ای داشت از دست رفته باشد و اگر توافق جدیدی هم در کار باشد فقط هسته‌ای نخواهد بود و در خصوص سایر مسائل و مباحث نیز صحبت خواهد شد.
:یک ماه پیش آقای رییسی در مجلس با قاطعیت اعلام کرد که روند قیمت ارز کاهشی خواهد شد ولی در همین یک ماه نزدیک به 15 درصد بر قیمت آن افزوده شد که رشد کم‌سابقه‌ای است و این شائبه را ایجاد می‌کند که گویی ادعاهای مسوولان محترم بی‌ارتباط با واقعیت است و شعار محسوب می‌شود و از این پس نیز مورد توجه مخاطبان قرار نخواهد گرفت.

ما انسان‌ها معمولاً سلامتی خود را همیشگی فرض میکنیم و فقط وقتی با بیماری مواجه شویم متوجه مزایای واقعی سلامتی می‌شویم. همین نکته در مورد اقتصاد هم صادق است. بسیاری از کشورهای جهان این تصور را داشتند که سلامتی اقتصادشان همیشگی است اما حالا آن‌ها شاهد هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی بزرگی هستند که‌ عدم سلامت اقتصاد‌هایشان دارد به جا می‌گذارد.