یادداشت‌ها

دکتر طباطبایی در پژوهش و نگارش خستگی‌ناپذیر بود. همواره می‌اندیشید، نکات و مسائل نو را می‌یافت و برای دانستن شرایط کنونی ایران و پالایش فرهنگ و اندیشه مردم این سرزمین، درس می‌داد و ترجمه می‌کرد، آثار مهم کلاسیک را شرح و توضیح می‌داد و با کیفیت می‌نوشت و اندیشه‌های والا را با بهترین واژه‌ها بیان می‌کرد. با توجه به ژرفا و ارزش آنچه نگاشت، نهالِ درختی پُر بَر و بار و ریشه‌دار را در زمین فرهنگ ایران کاشت.
ارتقاء استانداردهای برچسب انرژی تجهیزات و لوازم برقی و همچنین معیار استاندارد مصرف انرژی در فرآیندهای صنعتی به‌ عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ابزار در بهبود بهره‌وری انرژی همواره از اولویت‌های وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق به عنوان سازمان متولی این امر در کشور بوده است.
ماجرا وقتی دردناک‌تر شد که سفره مردم به بهانه گرانی‌های مداوم نرخ ارز و افزایش 9 برابری آن طی دهه 90، روز به‌ روز کوچک‌تر شد و قیمت کالاهای اساسی هم بعضا تا 300 درصد بالا رفت. و خلاصه در یک کلام‌، اقتصاد کشور در دهه 90 به اذعان آمارها و اظهارات اغلب کارشناسان دچار عقب‌ماندگی شدیدی شد که اثراتش نه‌ تنها تا همین امروز بلکه تا سال‌ها ادامه خواهد داشت و شاید مهم‌ترین دلیل آن هم‌، همان نسخه سازش با غرب و شرطی‌‌سازی اقتصاد بود.
اگر معجزه‌ای در دولت و آموزش و پرورش رخ ندهد ده سال آینده با نسلی مواجه خواهیم بود که جز اندکی از ایشان، بقیه از انجام ۴ عمل اصلی ریاضی و نوشتن دیکته و... عاجز خواهند بود.
در شرایط کنونی که جمهوری اسلامی ایران به دلیل مشکلات داخلی و بین المللی، بصورت مستقل از امکان میانجیگری برای پایان دادن به این جنگ برخوردار نیست، می تواند با جلب نظر مقامات کرملین و در همراهی با چین و بلاروس ائتلافی برای پایان دادن به جنگ اوکراین تشکیل دهد و کشورهای اروپایی و آمریکا را از تلاش برای تداوم این جنگ بازدارد.
اگر در قتل‌های کرمان قاطعانه عمل می‌شد آیا کسی جرات می‌کرد  دانش‌آموزان را مسموم کند؟
درباره دهه شصتی‌ها  که فراز و نشیب فراوانی را طی کرده‌اند.
به نظر نمی رسد که این کار دولت سیزدهم که برداشتن معافیت مالیاتی مطبوعات را در لایحه بودجه قرار داده است چندان عمل درست و مطلوبی باشد. لذا بهتر است که این مساله به حالت اول باز گردد و این اصلاح در لایحه بودجه حداقل در حوزه معافیت مالیاتی مطبوعات مدنظر قرار گیرد و تغییری در قانون سابق ایجاد نشود.
دستاورد‌ها، یک نتیجه‌ای مشخص و قابل اندازه‌گیری هستند.
به مرور زمان با تحولات در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی دولت‌ها در تلاشند تا از ادامه اجرای روش «آزمون و خطا» اجتناب کنند و کمبودها در مدیریت کلان خود را با اجرای برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تنظیم نمایند.
نرخ‌های متفاوت در فصل‌های سال و مسائل سیاسی کشور نیز باعث افول گردشگری شده است. نبود روابط با سایر کشورها و بی‌ثباتی اقتصادی اثرات جبران ناپذیری بر صنعت گردشگری می‌گذارد که غیر قابل جبران است.
تحولات و رویدادهای مهمی طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته در کشور رخ داده که فقط یکی از بد‌ترین آنها، به‌ دلیل تمرکز شدید برخی رسانه‌ها، بیش از سایر موضوعات دیده شده و بسیاری نیز که آرام‌بخش، غرورانگیز و امیدآفرین بوده، به‌ دلیل عدم توجه کافی رسانه‌ها دیده نشده‌اند.
کاربرد زبان نو توسط مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان خبرگان اشاره مستقیم به عبارات مورد نظر بوده که باید اساتید و مربیان در هر مقطع و سطح ضمن رعایت اصول ادب و مفاهیم اخلاقی قدم به مسیر برقراری ارتباط با نسلهای نو بگذارند.
خنثی شدن توطئه‌ها و پابرجا ماندن این انقلاب و در صحنه ماندن مردم، از یک‌سو از قوی بودن بنیه این مردم و به تعبیری قدرت اعتقاد آنان و از سوی دیگر از استحکام نظام جمهوری اسلامی و ماندگاری آن حکایت می‌کند. این بزرگ‌‌ترین سرمایه ایران برای پیمودن راه‌های صعب‌العبور و رسیدن به مقصد متعالی است.
نبود یا کمبود داروهای اعصاب و روان مشکلات جبران‌ناپذیری را در سطوح فردی و اجتماعی به وجود می‌آورد و رفع این کمبودها و تهیه و تأمین داروهایی با بالاترین درجه کیفیت باید جزو اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.
زمانی یک دولت هیچ مانع و مشکلی در جلوی راهش نیست که آن زمان عملکرد خود دولت بررسی می شود اما واقعیت امر آن است که امروز دولت با موانع زیادی در پیش رو مواجه است و به همین دلیل نمی تواند آنطور که باید و شاید به حل و فصل مسائل بپردازد.
معمولا اینطور است که مسئولان و نمایندگان محترم مجلس، ید طولا و نطق غرایی در تحقیر و طرد رسانه هایی مانند بی بی سی و امثالهم دارند. نگارنده قادر است صدها نمونه شاهد بیاورد که در مواقع بحران آفرینی ، مسولان و نمایندگان ما شجاعانه درمقابل آن رسانه ها ایستاده و اباطیل شان را پاسخ گفته و به تنویر افکار عمومی پرداخته اند.