یادداشت‌ها

دوم خرداد، افقی بود به سوی آنچه در پس همه این مبارزات و مجاهدت‌ها، همه ایرانیان و آزادیخواهان در جست‌وجوی آن بودند.
روز سوّم خرداد از روزهایی است که در تاریخ کشور ما و در تاریخ انقلاب اسلامی عزیز ایران این روز می درخشد. روز سوّم خرداد نماد است؛ نماد پیروزی حق بر باطل و نماد قدرت الهی است.‌»
از یک کشور مسلمان در همسایگی عربستان و تعدادی از کشورهای عرب عضو این اتحادیه حتی به عنوان ناظر دعوت نشد در حالیکه به یمن آشتی با سعودی و ورود مجدد اسد به جمع رهبران عرب، ایران شایسته‌ترین کشور برای حضور در این مجمع بود تا اوکراین.
برنامه هفتم اگر بخواهد معنای مشخصی پیدا کند، باید نقشه راه تحول سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را ترسیم کند و نشان دهد که در هر مقطع از زمان چه کارهایی باید صورت گیرد.
امسال سال مهار تورم نیز نامیده شده، ولی دولت بدون توجه به این مساله، چون در پی افزایش درآمدهای خود است، سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کند که به افزایش تورم منجر شده است
ایران باید از اهرم هایی در برابر طالبان استفاده می کرد. از جمله اینکه ســفارت افغانستان را در برابر مذاکره دربرابر آب هیرمند در اختیار آنها قرار می داد.
اخیراً لایحه‌ای با عنوان «‌لایحه عفاف و حجاب‌» از سوی دستگاه قضایی تهیه شده و توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. نگاهی به مفاد این لایحه و مقایسه مواد پیشنهادی آن با قوانین موجود، این تلقی را به دنبال دارد که انگار لایحه یاد شده نه برای مقابله با بی‌حجابی، بلکه با هدف (ولو ناخواسته‌) حذف موانع قانونی موجود و زمینه‌سازی برای گسترش این پدیده زشت و پلشت تهیه شده است!
استاد دانشگاه و حقوقدان در ماجرای حق آبه ایران از قدرت مستقر در افغانستان حتما سخن تهران به حق است و رفتارها و واکنش های طالبان بدون پرنسیب و مشمئز کننده.اما بنده ترجیح می دهم به موضوع فوق قدری عمیق تر و آکادمیک تر بنگرم.
مشکلات اقتصادی، تورم، بیکاری، بالا رفتن هزینه های زندگی و... شرایطی را به وجود آورده که واقعا تأمین مسکن برای گروه های مختلف به ویژه گروه هایی که درآمدشان کمتر است مثل کارگران، خانواده های تحت پوشــش نهادهــای حمایتی ســخت تر و نگرانی برای این گروه ها بیشتر شود.
در دنیایی که به واسطه اقدامات مخرب و جنایتکارانه دولت‌های سلطه‌گر، «قانون جنگل» بر آن حاکم است، این اقتدار و دیپلماسی عزتمندانه است که احترام می‌آورد. احترامی که میوه‌های آن را می‌توان در حوزه‌های مختلف از جمله امنیت، عزت ملی و اقتصاد چید و از آنها بهره برد
در سال ۹۹ با دلار ۳۵ هزارتومانی شاخص دو میلیون داشتیم ولی الان با نرخ دلار حدود ۵۰تومانی این شاخص رشد کرده و اتفاق خاصی رخ نداده است. هر سال چیزی حدود ۵ تا ۱۰درصد افزایش شاخص بورس رخ می‌دهد.
پرداختی و دریافتی نجومی بازیکنان فوتبال موج بزرگ وسنگینی را در محافل فوتبال ایجاد کرده است که به عنوان خطربزرگ، آینده فوتبال را تهدید می کند.
تجربه جهانی نشان داده یک اقتصاد پویا نیازمند سیستم بانکی سالم و با ثبات است. تلاش برای حفظ ثبات و سلامت نظام بانکی از دغدغه‌های نهادهای نظارت بانکی کشورها و همچنین نهادهای بین‌المللی از جمله کمیته نظارت بانکی بازل است.
اگر یک‌دستی به این معنا باشد که باید سایر جناح‌ها را به‌ هر قیمتی حذف کنیم نتیجه آن چیزی می‌شود که الآن شاهد آن هستیم. یک‌دستی در شرایطی که به حضور سلایق نیار است، مفهومی ندارد.
مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت: ایران از ساز و کار دیپلماسی حمایت می‌کند و بازگشت آمریکا از مسیر غلط گذشته و دست کم عمل به تعهدات خود در چارچوب برجام را آزمونی برای جبران بخشی از خسارات وارده به ملت ایران می‌داند.
تصوری که گاهی در ایران وجود دارد، این است که هیرمند چون به هامون می‌ریزد، سهم هامون است؛ ولی حقیقت این است که این رود حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در داخل افغانستان جریان دارد و حیات بخشی از این کشور، مدیون آن است. این رودخانه نه فقط هامون و اطراف آن، بلکه زمین‌های بسیاری در طول مسیر خود از کوه‌های بابا تا سیستان را سیراب می‌کند و آب شرب و کشاورزی بخش مهمی از کشور افغانستان وابسته به هیرمند است.
چگونه می‌توان به پزشکی اعتماد داشت ولی با زور درخواست معاینه و ویزیت کرد؟! و بعد هم این‌چنین علیه او اقدام کرد؟ این رفتار محصول بساطی است که عده‌ای علیه پزشکان راه انداخته‌اند، نه می‌توانند بدون آنان زندگی کنند و نه می‌توانند به آنان احترام بگذارند.
یکی از سرمایه کشور و دولت می‌خورد و بودجه زیرساخت‌ها و امور عمرانی را می‌بلعد و دیگری با اقدامات زنجیره‌ای با قیمت‌ها بازی می‌کند و اجازه اصلاح یا تثبیت قیمت‌ها را نمی‌دهد. اصلاح امور اقتصادی کشور به نفع طبقات محروم، تعهد انقلاب اسلامی است و انجام این تعهد تأخیربردار نیست.
تا بهمن ماه که به نظر می رسد مرکز آمار، وظیفه اش را انجام داده ولی از اسفند سال گذشته تا الان که در اردیبهشت ماه هستیم، مرکز آمار هم مثل بقیه دستگاه های دیگر آمار نمی دهد. نمی دانم این چه سیاست جدیدی است که دارد اعمال می شود که حتی از بیان آمار هم خودداری می کنند.