یادداشت‌ها

رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی بدون آنکه وارد مقوله انتخابات شوند، با وعده سخن گفتن در آینده تنها به این عبارت بسنده کردند که دشمن از هم‌اکنون توپخانه خود را علیه انتخابات مجلس روشن کرده است.
در مورد مواجهه با حجاب هر روز اخباری از بستن اماکن و کافه‌ها و فروشگاه‌ها و ارایه لوایح عجیب و غریب و... می‌شنویم که گویی کل حکومت کار دیگری جز پرداختن به این مسائل ندارد و همه توان خود را بسیج کرده که آنها را حل کند و جالب این که بدتر می‌شود.
روز سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ مراسم سالگرد درگذشت سیدمحمود دعایی در مؤسسه اطلاعات برگزار شد. مراسمی که حاشیه‌ای فراتر از متن داشت. تصویر دست‌دادن سیدمحمد خاتمی و حدادعادل بهانه‌ای شد تا اصولگرایان رادیکال اختلافاتشان با حدادعادل (که ریاست شورای ائتلاف اصولگرایان را بر عهده دارد) را بار دیگر کلید بزنند.
تعطیلی ۱۴ و ۱۵ خرداد اگر برای چند سال اول رحلت امام خمینی(ره) به دلیل برنامه‌های گسترده در سراسر کشور و تسکین دل مردم به خاطر فاصله اندک از آن حادثه غمبار ضروری بود، امروز آن ضرورت را ندارد و دو روز تعطیلی پشت سر هم آسیب جدی به اقتصاد کشور خصوصا به بخش خصوصی وارد می‌کند.
با نهادینه شدن تحریم‌ها، هرچند مشکلات عدیده‌ای در حوزه معیشت خانواده‌ها و اقتصاد کشور شکل می‌گیرد اما در ادامه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هم تحت‌تاثیر مشکل تحریم‌ها قرار می‌گیرند.
عبدالناصر همتی در دنیای اقتصاد نوشت: برای کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران، به خاطر سیاست‌های آمریکا و تحریم‌های طولانی آن علیه اقتصاد ایران، دلارزدایی از تجارت خارجی یک ضرورت است؛ اما باید توجه کرد، لازمه تداوم و تقویت این سیاست حفظ و تقویت ارزش پول ملی است.
محمد مهاجری نوشت: بی‌حجابی به عنوان یکی از مظاهر فرهنگ ناصحیح، وقتی به مساله اول کشور تبدیل می‌شود قابل حل نخواهد بود. تا زمانی که تصمیمی منطقی و فراگیر اتخاذ نشود، ظاهرا چاره‌ای نیست جز اینکه بنا را بر مدارا و آسان‌گیری بگذاریم.
این رزمایش نظامی در حالی اجرا می‌شود که کره شمالی پیش‌تر از آن به‌ عنوان یک «تمرین تهاجمی»‌ یاد کرده بود. به گزارش آسوشیتدپرس، این رزمایش به مناسبت هفتادسالگی اتحاد نظامی سئول و واشنگتن‌ در پنج مرحله اجرا می‌شود و تا ماه ژوئن ادامه خواهد داشت.
آن چیزی که باید برای ایران مهم باشد فارغ از اینکه آقای اردوغان رای بیاورد یا آقای قلیچدار اوغلو این است که ایران سعی کند به گونه ای عمل کند که فرصت های اقتصادی- تجاری کشور فقط محدود به رابطه با ترکیه نشود بلکه به فراتر از آن به ویژه کشورهای اروپایی هم کشانده شود.
برخی تحلیلگران می‌گویند طالبان، طیفی از نیروهاست و قضاوت یکسره درباره همه آنها نمی‌تواند دقیق باشد. می‌گویند هم ضدآمریکایی دو آتشه در میان طالبان هست و هم کسانی که از گذشته، پیوند و تبانی با آمریکا (و برخی رژیم‌های مشابه) دارند، یا در مرور زمان خریده شده‌اند.
در شورای امنیت ۱۵ عضو وجود دارد که پنج عضو دائمی و دارای حق وتو هستند. اما این همه شورای امنیت نیست. ۱۰ عضو دیگر که با رأی مجمع عمومی انتخاب می‌شوند و برای انتخاب شدن، سال‌های سال تلاش می‌کنند، نقش و موقعیت خود را جدی گرفته و تلاش می‌کنند در شکل دادن به شرایط بین‌المللی، اثری به یاد ماندنی داشته باشند.
دولت باید دامنه فعالیت‌‌‌های خود را کوچک کند و تغییر دهد و بسیاری از ردیف‌‌‌های بودجه‌‌‌ای را که طی سال‌ها شکل گرفته‌اند کاهش دهد.
در رفتارشناسی سرفرازی باید گفته شود عزت نفس، صداقت، ثبات عقیده و رای، تحرک در مسیر مثبت و خلاق، امانتداری، راستگویی و چندین صفت و اندیشه از نمادهای ثابت و لایتغیر در این جاده تاریخی و مانا می‌باشند.
قلیچدار اوغلو نتوانسته است رأی‌دهندگان را متقاعد کند که می‌تواند اقتصاد را احیا کند، به طوری که ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که درباره اقتصاد به اردوغان اعتماد دارند و ۴۸ درصد گفتند که به قلیچدار اوغلو اعتماد دارند. در مقابل، درباره موضوع پناهندگان در ترکیه، به نظر می‌رسد رهبر اصلی مخالفان توانسته است اعتماد بیشتری را میان رأی‌دهندگان جلب کند.
رژیم اسرائیل اگرچه در جهت تخریب تأسیسات هسته‌ای ایران اقداماتی را انجام داده و اقدامات بعدی آن نیز - به دلیل متکی بودن به عوامل جاسوس - دور از انتظار نیست، اما حمله مستقیم نظامی به ایران چه به صورت انفرادی و چه با مشارکت آمریکا را به هیچ وجه به نفع خود ارزیابی نمی‌کند
انتقاد شدید محسن هاشمی از شرایط کشور:

گویا از مدیریت بر کشور و مردمی فقیر لذت می برند

مشخص است که حضور تحریم‌ها به جای مردم‌سالاری دینی، تک‌صدایی را گسترش می‌دهد و کنترل جامعه به دست انحصارطلبان می‌افتد. تحریم‌ها موازنه قدرت را به نفع جریان خاص برقرار می‌کند و کم‌کم منابع قدرت سیاسی را منحصر می‌کند و با آن منافع اقتصادی نیز تامین می‌شود.
هدف اصلی از ابلاغ قانون سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی کمک به رشد اقتصادی و توسعه اقتصاد غیردولتی است. توسعه در کشور زمانی در مسیر اصلی خود قرار می گیرد که تمامی ابعاد آن اعم از توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به رشد واقعی برسد.
بانک مرکزی ایران در بسیاری از مواقع به‌ دور از وظایف اصلی خود در خط مقدم و عملیاتی قرار می‌گیرد و در جایی ایفای نقش می‌کند که اصولا نباید باشد و در جاهایی که باید حضور داشته باشد، اصولا حضور ندارد.
پیش درآمد سفر پادشاه عمان به تهران آزادی آقای اسد ا... اسدی دیپلمــات ایرانی که در بلژیــک زندانی بــوده و همچنین آزادی زندانیان بلژیکی در ایران است. این در حقیقت نشان می دهد که پادشاه عمان درصدد است که شرایط را در جهت میانجی گری میان ایران و سایر کشورها بهبود ببخشد و یک ماسبات متعادلی را ایفا کند
جامعه ایران، پس از رخت برکشیدن هژمونی جنگ تحمیلی و فشارهای اقتصادی و روانی و نگرانی به‌ جا مانده از آن، مدام در حال تجربه فراز و نشیب‌هایی از امید، نشاط، ناامیدی و غم اجتماعی است؛ به‌ طوری‌که در سال‌های اخیر، شرایطی پیش آمده که ملال و جست‌وجوی امید و شادی، بخشی از شیوه زندگی شده است.