دکتر فرشید الازمنی نوده استادیار و جوانترین عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کشور:

مبینا نعمت زاده را دکتر کنید اما دکتر تربیت بدنی نه پزشکی!

فرض کنید مبینای عزیز دختر محبوب و قهرمان کشورمان چند سال دیگر موفق شد که در رشته پزشکی فارغ التحصیل شد و حتی دارای تخصص شد، قطعا بسیاری که بیمار او خواهند شد با تردید او مراجعه خواهند کرد و همیشه در این ترس و ذهنیت هستند که نکند دکتر مبینا نعمت زاده در رسیدن به این مدارج علمی بی هیچ رقابتی و تلاشی دکتر شده است و دکتر و پزشکی حاذقی نیست.! جوابگوی این ذهنیت و ترس بیمار کیست؟
تصویر مبینا نعمت زاده را دکتر کنید اما دکتر تربیت بدنی نه پزشکی!

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر فرشید الازمنی نوده استادیار و جوانترین عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کشور در واکنش به بحث پذیرش بدون کنکور مبینا نعمت زاده در رشته پزشکی در یادداشتی با عنوان"مبینا نعمت زاده را دکتر کنید اما دکتر تربیت بدنی نه پزشکی!" نوشت: افتخار آفرینی دختر قهرمان سرزمینمان مبینا نعمت زاده موجب خوشحالی یک ملت شده است. سختی ها، مشقت ها و شب و روز نشناختن این دختر قهرمان برای کسب مدال درخشان طلای المپیک حقیقتا غیر قابل وصف است و باید از این دختر شجاع، پرتلاش و ورزشکار تجلیل کرد.

اینکه در گریزی به این موضوع پرداخته ایم که مبینا نعمت زاده عزیز را دکتر کنید اما دکتر تربیت بدنی نه پزشکی! به بحث پذیرش بدون کنکور مبینا نعمت‌زاده در رشته پزشکی دانشگاه تهران برمیگردد که بسیاری را در محافل مختلف کشور به واکنش واداشته است و بحث، نظر و حتی انتقاد در این زمینه بسیار است.

مبینا تکواندوکار ۱۹ ساله کشورمان انصافا در المپیک پاریس دل یک ملت را شاد کرد و ما به وجود بانوان کشورمان که در همه زمینه ها سرآمد هستند بر خود بالیدیم و افتخار کردیم. اینکه او بعد از کسب مدال برنز از رئیس جمهور خواست به‌خاطر این‌که تمرین‌ها و اردو‌ها مانع از آمادگی لازم او برای شرکت در کنکور شده، امکان تحصیل او را بدون کنکور در دانشگاه فراهم کنند.توقع به جا و صحیح و درستی است و همیشه بسیاری از ورزشکاران قهرمانی ما به دلیل شرایط نفس گیر اردوهای شبانه روزی از تحصیل جا مانده و یا امکان حضور در امتحانات و کنکور را پیدا نمیکنند و طبیعی است از مساعدت ها بهره مند شوند باز هم تاکید میکنم اینکه یک مدال آور در سطح المپیک انتظارش قبولی در دانشگاه باشد انتظاری معقول و به جاست اما اینکه انتظار قبولی در رشته تخصصی پزشکی را داشته باشد و یا پیشنهاد به او بدهند که این فرصت را برای رشته پزشکی برایش فراهم اورده اند خطایی است که که مبینا را هم از مسیر افتخار افرینی آینده دور خواهد کرد و حتما امکان دارد در رشته پزشکی نیز به دلیل آنکه یک رشته تخصصی است و سختی های خود را دارد موجب عدم توفیقش شود.

ای کاش روسای دانشگاه ها با علم به درک همین موضوع به او پیشنهاد میدادند شرایط را برای پذیرش و حضورش در رشته تربیت بندی را فراهم خواهند اورد‌ تا بیشتر شاهد موفقیت او باشیم و نام ایران را بلند کند.

نگارنده این سطور که خود سوابقی همچون قهرمان وزن ۵۹ کیلوگرم تیم کشتی استان گلستان در رده نونهالان و هم اکنون سرپرست کمیته پزشکی هیات والیبال استان گلستان نیز در کارنامه خود دارد، معتقد است تبعات این اقدام و تصمیم و پیشنهاد که دور از کار کارشناسی و حاصل غلبه احساس بر منطق است و متاسفانه حاصل جوزدگی و خود نشان دادن برخی از روسای دانشگاه هاست غیر قابل جبران و حتی موجب نگرانی بسیاری از اساتید دانشگاهی و دانشجو های رشته پزشکی شده است.

مثال واضح آن است که فرض کنید مبینای عزیز دختر محبوب و قهرمان کشورمان چند سال دیگر موفق شد که در رشته پزشکی فارغ التحصیل شد و حتی دارای تخصص شد، قطعا بسیاری که بیمار او خواهند شد با تردید به دکتر مبینا نعمت زاده مراجعه خواهند کرد و همیشه در این ترس و ذهنیت هستند که نکند دکتر مبینا نعمت زاده در رسیدن به این مدارج علمی بی هیچ رقابتی و تلاشی دکتر شده است و دکتر و پزشکی حاذقی نیست.! جوابگوی این ذهنیت و ترس بیمار کیست؟

مثالی دیگر فرض کنید این شرایط بلعکس بود مبینا نعمت زاده دانش آموزی بود که به دلیل یک کار خارق العاده در کشور درخواست میکرد که در المپیک مدال طلا به او بدهند، آیا رقبایش دلسرد نمیشدند و منطقی بود.!

بیایم این ظلم را به آینده مبینا خانم عزیز و جامعه صبور دانشگاهی که رنجیده از سهمیه هاست و حال نداری دارد و جسمی نحیف، نداشته باشیم.

مبینا این بانوی قهرمان را عزیز بداریم و او را در مسیر درست راهنمایی کنیم چرا که پذیرش در رشته دکترای تربیت بندی شایسته اوست.

منبع: پُرسون

741371