دولت؛ مجلس و وفاق ملی

هنر آقای پزشکیان این است که وفاق ملی را در کابینه ابجاد کند و وزرا جزیره ای عمل نکرده یا چالش و تنشی ایجاد نکنند. اگر رئیس جمهور موفق به این کار شود قطعا مجلس با دولتی که انسجام دارد و با یک وفاق حرکت می کند با نهایت وفاق و همراهی کمک خواهد کرد.
تصویر دولت؛ مجلس و وفاق ملی

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی نوشت: شاخص هایی که مقام معظم رهبری مطرح کردند قطعا در انتخاب وزرا مدنظر نمایندگان قرار می گیرد. با توجه به اینکه نمایندگان به دنبال آن هستند که دولت سریع تر تشکیل شود و کشور سرو سامان پیدا کند سخت گیری آنچنانی نخواهند کرد. گرچه فرصت این را هم دارند که پس از رای اعتماد به وزرا طرح سوال و استیضاح را نیز دنبال کنند. اما به نظر می رسد که شاید ۳ یا ۴ وزیر رای نیاورند و باقی وزرا رای خواهند آورد.

از سوی دیگر مساله وفاق ملی که آقای پزشکیان مطرح می کنند به معنی این نیست که نمایندگان مجلس از اصول و مسئولیتی که دارند کوتاه آمده و مسیر را برای کابینه هموار کنند. بالاخره نمایندگان باید بر قسمی که خورده اند پایبند باشند و از ابزار نظارتی و قانونگذاری و طرح سوال و استیضاح هم استفاده کنند. دلیل نمی شود که اگر به فرض کابینه با شعار وفاق ملی رای گرفت و شروع به کار کرد اما در مقطعی مجلس وزیری را مورد سوال قرار داد مخالف وفاق و وحدت ملی باشد.

لذا به نظر می رسد آقای پزشکیان اولین کاری که باید بکند این است که در درون دولت این وفاق را ایجاد کند و اینگونه نباشد که وزرا به خاطر اینکه تاکنون با هم کار تیمی نکردند، در یک حزب و تشکیات منسجمی نبودند، برخی نگرش های مختلف دارند و ممکن است حتی رقابت های سیاسی در آنها وجود داشته باشد نتوانند کاری از پیش ببرند.

لذا هنر آقای پزشکیان این است که وفاق ملی را در کابینه ابجاد کند و وزرا جزیره ای عمل نکرده یا چالش و تنشی ایجاد نکنند. اگر رئیس جمهور موفق به این کار شود قطعا مجلس با دولتی که انسجام دارد و با یک وفاق حرکت می کند با نهایت وفاق و همراهی کمک خواهد کرد. اما اگر بنا باشد کــه در درون دولت جزیره ای عمل کنند و هر روز یکی بخواهد استعفا دهد یا در یک تنش و تضارب آرایی قرار بگیرند قطعا مجلس نیز بدین شعار پاسخ مثبتی نخواهد داد و مردم نیز به دولتمردانش خود نگاه می کنند. اگر دولت وحدت و انسجام داشته باشد مردم نیز همراهی می کنند اما اگر بنا باشد که دولت به جای حل مشکل، خود مشکل ایجاد کند فقط با شعار دادن و صحبت از وفاق ملی مشکلی از مشکات کشور حل نمی شود.

از سوی دیگر یکی از معضاتی که سال هاست با آن مواجهم این است که وقتی کسی رئیس جمهور می شود برخی از نمایندگان مجلس تلاش می کنند در دولت حضور پیدا کنند که هم باعث تضعیف مجلس و حوزه انتخابیه آنها می شود و از طرفی از آنجا که تجربه و تخصص ندارند نمی توانند در مقام وزارت نیز عملکرد چندان مثبت و موثری نیز داشته باشند.

منبع: آرمان ملی

741227