یادداشت‌ها

بانک مرکزی ایران در بسیاری از مواقع به‌ دور از وظایف اصلی خود در خط مقدم و عملیاتی قرار می‌گیرد و در جایی ایفای نقش می‌کند که اصولا نباید باشد و در جاهایی که باید حضور داشته باشد، اصولا حضور ندارد.
پیش درآمد سفر پادشاه عمان به تهران آزادی آقای اسد ا... اسدی دیپلمــات ایرانی که در بلژیــک زندانی بــوده و همچنین آزادی زندانیان بلژیکی در ایران است. این در حقیقت نشان می دهد که پادشاه عمان درصدد است که شرایط را در جهت میانجی گری میان ایران و سایر کشورها بهبود ببخشد و یک ماسبات متعادلی را ایفا کند
جامعه ایران، پس از رخت برکشیدن هژمونی جنگ تحمیلی و فشارهای اقتصادی و روانی و نگرانی به‌ جا مانده از آن، مدام در حال تجربه فراز و نشیب‌هایی از امید، نشاط، ناامیدی و غم اجتماعی است؛ به‌ طوری‌که در سال‌های اخیر، شرایطی پیش آمده که ملال و جست‌وجوی امید و شادی، بخشی از شیوه زندگی شده است.
بالاخره متن لایحه پیشنهادی حجاب از سوی دولت و دستگاه قضایی منتشر شد. ظاهرا این لایحه در ذیل عنوان لوایح قضایی ناشی از اصل ۱۵۸ قانون اساسی تهیه شده که در اینجا مفهوم لایحه کیفری شامل آن می‌شود.

آنچه مسلم و محرز است اینکه این حیوان‌آزاری مورد تأیید هیچ عقل سلیمی نیست، ازمنظر روان‌شناسی و جرم‌شناسی جنایی افرادی که مرتکب حیوان آزاری می‌شوند مستعد ارتکاب جرم و جنایت علیه انسان و دیگرآزاری خواهند بود
لایحه عفاف و حجاب را «‌لایحه‌ای کاربردی و موفق‌»! دانسته‌اید، بی‌آن‌که دلیل و سندی برای دیدگاه خود ارائه بدهید و فرموده‌اید «‌در اصلاح قانون جدید به این نتیجه رسیده شده که جرم‌انگاری کشف‌حجاب فرآیندی باشد به این معنا که در گام‌های اول به عنوان تخلف معرفی شده و جریمه بازدارنده برای آن صورت گیرد تا شمار مجرمین و متخلفین کم شود و در پایان کسی که لجاجت دارد به عنوان مجرم شناخته شود‌».
بهترین راه برای باز شدن پای زنان به جایگاه هیات رییسه مجلس، افزایش حضور آنان در صحن مجلس باشد؛ به عبارت دیگر، گروه‌ها، حزب‌ها و تشکل‌های سیاسی هنگامی که قصد دارند فهرست انتخاباتی ارایه دهند، خود را ملزم کنند که به‌طور مثال 30 درصد از فهرست‌ها را به زنان اختصاص دهند.
فقر در ایران، چهره‌ جدیدی از خود به نمایش گذاشته است. فقرا و غیرفقرا به لحاظ ویژگی‌هایی که باید آنها را از هم متمایز بکند، بسیار به هم شبیه شده‌اند (مانند شاغل بودن سرپرست خانوار) و به لحاظ ویژگی‌هایی که باید تاثیر کمتری در تمایز فقرا از غیر فقرا داشته باشد (مانند داشتن فرزند) از یکدیگر فاصله گرفته‌اند.
افراد باید بدانند با این کار عضوی از بدن عزیز از دست رفته خود را سالم نگه می‌دارند و این هدیه باعث می‌شود که جان یک انسان نجات پیدا کند.
در طول جنگ 8 ساله، آنچه در عکاسی برای من مهم بود، ثبت هویت بود و اینکه بتوانم شرافت نفس‌ها را با دوربین عکاسی‌ام، بی‌واسطه نشان دهم.
رهبر انقلاب دوازدهم اردیبهشت امسال نیز در دیدار با معلمان فرمودند: «تقویت مدارس دولتی مهم است. نباید در کشور جوری باشد که وقتی گفته می‌شود «مدرسه‌ دولتی»، اوّلین چیزی که در مقابل انسان نقش می‌بندد ضعف مدرسه باشد؛ این نباید باشد.
شمخانی در طول۲۰ ماه گذشته که دولت ابراهیم رئیسی در قدرت قرار گرفته بود، توانست به خوبی فعالیت وزارت امور خارجه را کامل کند. او به خوبی توانست در گفت و گو با اعراب امتیازاتی در جهت منافع ملی ایران به دست آورد اما با تمام این دستاوردهایی که در کارنامه خود داشت یکباره کنار گذاشته شد.
جنگ در اوکراین بار دیگر نقطه عطف کنش‌ها و واکنش‌ها در صحنه بین‌المللی شده است؛ آن هم در حالی که هیچ نشانه‌ای از آتش بس یا توافق صلح دیده نمی‌شود.
اکنون باید دید آیا در پی سخنان اخیر رهبری ایده جدیدی مطرح خواهد شد یا خیر. یکی از ایده‌هایی که ارزش بررسی دارد، بازگشت به مذاکره دو به دو با آمریکا مانند سال ۹۱ و رهاکردن ۱+۵ است. اینکه تحریم‌های برجامی اکنون تنها از طرف آمریکا اعمال می‌شود، توجیه منطقی چنین مذاکراتی است.
کمال قلیچداراوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) از دولت به دلیل سیاست‌های اقتصادی آن انتقاد کرد و قول داده است در صورت به قدرت رسیدن حزبش در انتخابات آتی از کشاورزان ترکیه حمایت کند.