یادداشت‌ها

یک رکن مهم از سه رکن بازدارندگی که انتقال درگیری به زمین دشمن می‌باشد، رخ نداده است و شلیک به غزه نه تنها نتوانست گروه‌های فلسطینی را با یکدیگر درگیر کند، با پاسخ قدرتمند و متحد آنان هم مواجه شد و آتش‌بس را هم در اختیار و اراده آنان قرار داد.
به جای یک جفت چشم ، باید چندین جفت چشم را به کار گرفت تا بازیهای حساس از زوایای مختلف زیر ذره بین قرار بگیرد.
مطابق آخرین آماری که رییس هیات عامل این صندوق اعلام کرده از مجموع ۱۵۰ میلیارد دلاری که وارد صندوق شده، تاکنون ۱۰۰ میلیارد آن به دولت پرداخت شده است و فقط ۴۰ میلیارد آن وام داده شده است. به‌ طور قطع اگر جزییات وام‌گیرندگان هم بررسی شود، نتایج متفاوت از چیزی است که در اهداف و اساسنامه صندوق آمده است و جالب اینکه منابع این صندوق باید سودآور شده و افزایش پیدا کند ولی در اینجا احتمالا تا حالا نزدیک به ته‌کشیدن شده باشد.
مسئولان ما هم در مورد موارد مهم و اثر گذار بر جامعه دقیقا همین گونه عمل می کنند. وقتی مشکلی پدید می آید که اتفاقا از خاصیت و طبیعت حکمرانی است به جای پیگیری و رفع آن صبر و تامل می کنند تا جنجال های رسانه ای خاموش شود و بعد از آن به صورت کامل موضوع به فراموشی سپرده می شود.
بنیانگذار ماموت که صنعتگری متعهد و خوش نام در صنعت کشور بود اکنون باید شاهد بی تعهدی و سو استفاده شرکت زیر مجموعه اش است که تحویل خودروی فروش قطعی را با وجود دریافت تمام مبلغ قرارداد عامدانه به تاخیر می اندازد
نداشتن پوشش مورد نظر از نظر برخی افراد خارج شدن زن از حوزه کنترل مرد و سیاست رسمی است در واقع این نیز یک معنای اجتماعی از حساسیت نسبت به پوشش است که البته در نهایت نیز تعبیر سیاسی دارد.
در هیچ نظام سیاسی و اقتصادی فقر پدیده عادی و پذیرفته شده نیست. در جامعه اسلامی که نظام سیاسی به نام و هدف نهادینه‌سازی معنویات و برای پیاده‌سازی ارزش‌های دینی شکل گرفته است، فقر زیبنده شهروندان نیست. رسیدگی به امور مسلمین، یکی از وظایف اصلی کارگزاران جامعه‌ای است که به نام دین مدیریت می‌شود. فقرزدایی یکی از پایه‌ای‌ترین ماموریت‌های مورد انتظار از هر نظام سیاسی به ویژه نظام و ساختار دینی است.
آقای نماینده؛ به فرض که از چالش دریافت خودروهای شاسی‌بلند به‌ سلامت عبور کردی، با شرمندگی مردان و زنان سرزمینت در نتیجه تشدید تورم چه می‌کنی؟ اکنون‌ که جامعه از موهبت حاکمیت یکدست و هماهنگ برخوردار است، وضع آشفته اقتصاد مملکت را سامان داده و بعد درازای خدمتی که به مردم کرده‌اید، بدون ترس از بدنامی، خودروهای آن‌چنانی سوار شوید. مردم نه از خودروهای شاسی‌بلند نمایندگان، بلکه از همه وعده‌های نافرجام آنان در طول این سال‌ها دلگیرند.
متاسفانه بسیاری از افراد یا سازمان‌ها و نهادهای دارای توانمندی و امکانات آن‌طور که باید برای کمک به ترویج ارزش‌های اسلامی و نهادینه شدن امور اعتقادی و تربیتی پای کار نیامده‌اند و شاید فکر می‌کنند اگر فلان نهاد خاص در امور تربیتی مسئولیت دارد پس نیازی به دخالت یا یاری و مساعدت نیست. حال آنکه همه باید به مانند یک خانواده و ید واحد با دغدغه و به میدان آوردن امکانات مادی و معنوی و به‌کارگیری ظرفیت‌ها پای کار ترویج باورها و ارزش‌های اسلامی که گمشده بشر امروز است بیایند.
در دهه‌های گذشته، چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی، روابط مصر و ایران افت و خیزهای فراوان به خود دیده و از اتفاقات داخلی، اعم از اقدامات ملی و استقلال‌طلبانه گرفته تا اندیشه‌ورزی‌های اسلام‌گرایانه طرف مقابل تأثیرات فراوان پذیرفته و دوستی‌ها و دشمنی‌های بی‌بدیل شکل گرفته و دوران تلخ و شیرینی در مناسبات دوجانبه تجربه شده است.
حسین صمصمامی تحلیلگر اقتصادی گفت: رانت‌خوارها انقدر گردن کلفت شده‌اند که رانت می‌خورند و به اسم رانت سیاست رانت‌خواری خودشان را ترویج می‌دهند. یعنی خودشان رانت‌خوار هستند اما می‌گویند ارز ۴۲۰۰ رانت ایجاد می‌کند.
بایدن به‌ عنوان یک فرد، در این سیرک بزرگ باید بازیگری کند. اجماع نظری وجود دارد که تا این لحظه با وجود همه چالش‌ها در بین جمهوری‌خواهان ترامپ برخواهد آمد و رقبای جمهوری‌خواه او چندان مهارت او در مردم‌فریبی و تزریق ترس از خط لیبرال‌ها را ندارند. ترامپ با وجود مخالفت برخی از جمهوری‌خواهان، هنوز مهم‌ترین شخصیت در این حزب است. بنابراین رقابت بین بایدن و ترامپ متصور و محتمل است.
اگر آقای روحانی به بیماری فراموشی مبتلا نباشد دست کم یک خلاف‌گویی آشکار از ایشان سر زده بود که در شرایط ملتهب آن روز مصداق نمک پاشیدن به زخم مردم بود.
بازار بورس به رغم جایگاه مهمی که در اقتصاد کشور دارد ولی متاسفانه با در پیش گرفتن برخی سیاست های نادرست و عدم برنامه ریزی و اصلاح ساختاری و حل مشکلات، فضای بازار بورس هم مثل بازار خودرو، مسکن، ارز و سکه با مشکلات اینچنینی مواجه شد.
بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولت هم سهمیه خودرو به قیمت دولتی گرفته‌اند که چون فهرست این خودرو‌ها و تقاضاها و درخواست‌ها علنی نشده کسی خبر ندارد و بسیار خوب است مردم هم بدانند که چه نهادها یا سازمان‌ها و افراد ذی‌نفوذی توانسته‌اند به این موهبت شایان دسترسی پیدا کنند.
اگر دولت‌ها درآمدی ندارند و با کسری بودجه مواجه هستند و ذاتا کاری با بهینه‌سازی ندارند شما در یک تنازع بقا قرار دارید در این تنازع بقا نیازمند سهم از اقتصادی هستید که رشد نمی‌کند و این امر نیازمند تورم است.
طبق گزارش «وکس» میزان محبوبیت بایدن در حال حاضر بد ارزیابی نمی‌شود چراکه رونالد ریگان، بیل کلینتون، باراک اوباما و دونالد ترامپ همگی در دوره‌ای از دوره نخست ریاست جمهوری خود دارای محبوبیت مشابهی بودند و همه آن‌ها به‌ جز ترامپ در انتخابات مجدد پیروز شدند.
در طرح مصوب مجلس با عنوان «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» بنا شده است از عایدی‌های حاصل از تفاوت قیمتی املاک، خودرو، ارز، فلزات گران‌بها و رمزارزها با ذکر معافیت‌ها مالیات اخذ شود